عادل الجبیر وزیر خارجه پادشاهی سعودی، روز دوشنبه 19 اکتبر نظام ایران را «اشغالگر» توصیف کرد و گفت که این کشور مناطقی در سوریه را به اشغال خود درآورده است. وی ابراز امیدواری کرد که تهران به دخالت‌هایش در سوریه، عراق، یمن و لبنان پایان دهد.
به گزارش العربیه، الجبیر در همین حال تاکید کرد که سعودی، از هر گونه تلاش ایران برای بهبود روابط با کشورهای هم‌جاور، استقبال می‌کند هر چند که این کشور تاکنون بی‌اعتنایی خود را نسبت به برقراری روابط حسنه با کشورهای همسایه نشان داده است.
وزیر خارجه سعودی که در یک کنفرانس خبری به همراه فرانک والتر اشتاین مایر همتای آلمانی خود شرکت داشت بار دیگر تاکید کرد که بشار اسد هیچ نقشی در حل سیاسی در سوریه نخواهد داشت.
او اظهار داشت : «در صورتی که ایران بخواهد، بخشی از راه حل باشد، باید نیروهایش را از سوریه خارج کند.»
الجبیر افزود:« سعودی تشکیل هیئت انتقالی در سوریه جهت حمایت از نهادهای دولتی حمایت می‌کند، اما بشار اسد باید پس از تشکیل این هيئت کناره‌گیری کند.» او گفت:« جامعه جهانی شاید با بقای اسد تا تشکیل هیئت انتقالی موافقت کند.
وزیر خارجه سعودی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره یمن ابراز امیدواری کرد که قبول قطعنامه شورای امنیت جهت پایان دادن به بحران این کشور از سوی حوثی‌ها و صالح، جدی باشد. او بار دیگر بر حمایت کشورش از مشروعیت در یمن تاکید کرد.
از سوی دیگر، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان، با اشاره به دخالت روسیه در سوریه، اظهار داشت که دخالت مسکو، بحران در این کشور را پیچیده‌تر کرده است. او بر لزوم هماهنگی واشنگتن و مسکو برای حل بحران سوریه تاکید کرد. و افزود که هیچ راه حلی بجز گفت‌وگو برای حل بحران وجود ندارد.
وی درباره توافق هسته‌ای با ایران اظهار داشت که این اتفاق می‌تواند در بازگشت اعتماد به این کشور موثر باشد. سپس گفت:« پایبندی تهران به اجرای این توافقنامه را زیر نظر خواهیم داشت.»