کل نماهای صفحه

۲۶ مهر ۱۳۹۴

نایب رییس مجلس ایران: رشد اقتصادی در سال ۹۴ صفر درصد خواهد بود

نایب رییس مجلس ایران: رشد اقتصادی در سال ۹۴ صفر درصد خواهد بود

باهنر می‌گوید که رکود در کشور به شدت نگران‌کننده است.
باهنر می‌گوید که رکود در کشور به شدت نگران‌کننده است.
در ادامه هشدار‌ها درباره احتمال توقف رشد مثبت سه درصدی اقتصاد ایران، نایب رییس مجلس ایران ادامه «رکود» در اقتصاد کشور را «نگران کننده» خواند و پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی ایران در سال ۹۴ صفر خواهد بود. 
به گزارش خبرگزاری خانه ملت وابسته به مجلس شورای اسلامی، محمدرضا باهنر روز جمعه ۲۴ مهر گفت: «هرچند درحال حاضر اقتصاد کشور از تورم فاصله گرفته، اما رکود موجود در آن به شدت نگران کننده است». 
وی ضمن پیش‌بینی رشد اقتصادی صفر درصد در سال ۹۴ تاکید کرد که پس از رفع تحریم‌ها باید شاهد «اقدامات کارآمدی» از سوی دولت برای خروج از رکود در سال آینده باشیم. 
بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی سال ۹۳ ایران را مثبت سه درصد اعلام کرده است. با این حال اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ۱۹ شهریور گفته بود که رشد اقتصادی سه درصدی سال ۹۳ در سال ۹۴ ادامه پیدا نکرد. 
در همین حال، اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی در روزهای گذشته پیش‌بینی کرده بود که رشد اقتصادی در بهار امسال «بسیار پایین و حتی منفی شود» اما در ‌‌نهایت با اجرایی شدن توافق اتمی وین نرخ رشد اقتصادی امسال مثبت شود. 
خبرگزاری مهر روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی در بهار را اعلام نکرده‌اند، در حالی‌که این رقم را در بهار سال گذشته اعلام کرده بودند. 
صندوق بین‌المللی پول روز ۱۳ مهرماه در گزارشی اعلام کرده بود که رشد اقتصادی ایران در سال جاری بسته به اینکه چه زمانی تحریم‌ها علیه ایران لغو شود، چیزی حدود منفی نیم درصد تا نیم درصد خواهد بود. 
برخی تحلیلگران اما ابراز امیدواری کرده‌اند که اقتصاد ایران در سال ۹۵ و با افزایش تولید نفت حدود چهار تا پنج و نیم درصد رشد کند. 
ولی‌الله سیف رییس بانک مرکزی ایران پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ با افزایش تولید نفت ایران به دو میلیون بشکه در روز، به پنج درصد برسد. 
تولید نفت ایران پس از تحریم‌های غرب علیه ایران به یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است. 
چهار وزیر دولت روحانی پیش‌تر در نامه به رییس جمهوری ایران هشدار داده‌اند که ‌ اگر «به صورت ضرب‌الاجل و بر اساس قواعد حاکم در شرایط بحران» تصمیم‌گیری نشود، رکود فعلی به بحران تبدیل خواهد شد. 
در همین زمینه، حسن روحانی رییس‌ جمهوری ایران روز ۱۸ مهر با بیان این‌‌که دولت و بخش‌های تولیدی با مشکل روبه‌رو هستند گفته بود که اقتصاد ایران ممکن است دوباره به رکود بازگردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر