فرانسوا اولاند، رئيس جمهوری فرانسه، ، شامگاه پنجشنبه 15 اکتبر طی مصاحبه ای در بروکسل گفت که دخالت نظامی روسیه در سوریه نمی تواند بشار اسد را نجات دهد.
هولاند که در کنفرانسی خبری پس از پایان اجلاس سران اتحادیه روپا برای بررسی «بحران مهاجرین» در بروکسل، سخنرانی می کرد، گفت:«مداخله روسیه ممکن است که عمر رژیم سوریه را برای مدتی تثبیت کند اما نمی تواند بشار اسد را نجات دهد».
وی افزود:« باید در اسرع وقت روند انتقال سیاسی قدرت در سوریه صورت بگیرد».
در همین حال، اتحادیه اروپا نیز بار دیگر خواستار انتقال قدرت سیاسی در سوریه بدون بشار اسد شد.
به گزارش تلویزیون العربیه به نقل از منابع شرکت کننده در نشست بروکسل، سران اتحادیه اروپا در این اجلاس تاکید کردند، برای تحقق روند انتقال قدرت در سوریه، با کشورهای منطقه از جمله پادشاهی سعودی، ترکیه و ایران گفت وگو خواهند کرد تا در چارچوب کنفرانس« ژنو 1» به یک راه حل سیاسی مسالمت برای سوریه دست یابند.
طبق این گزارش دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه، پیش از کنفرانس طی جلسه ای مشترک بر اهمیت نقش ایالات متحده، سعودی و ترکیه در پشتیبانی از راه حل سیاسی در سوریه و نیز نقش روسیه و ایران برای اعمال فشار بر رژیم اسد برای قبول راه حل سیاسی تأکید کردند.
کشورهای اتحادیه اروپا همچنین بر لزوم تمرکز حملات هوایی علیه «داعش» تاکید کردند.
اعضای اتحادیه اروپا در این نشست اعلام کردند که بحران سوریه یکی از مهمترین عوامل مهاجرت پناهجویان به اروپا شده است.
اتحادیه اروپا بر ضرورت همکاری با ترکیه به منظور مهار کردن هجرت غیر قانونی به اروپا تاکید کردند.
قرار است اتحادیه اروپا پس از انتخابات آینده ترکیه و تشکیل حکومت جدید در این کشور، طرحی مشترک با آنکارا برای پناهندگان مهاجر به اروپا تدارک ببینند.