کل نماهای صفحه

۲۵ مهر ۱۳۹۴

گزارش جنگ در سوریه و عراق

لينك به منبع
در روزهاي اخير و با آغاز حمله ي ائتلاف جديد، فضاي رسانه اي پيرامون جنگ داخلي سوريه كه پيش از اين از فرط پمپاژ اخبار غلط و پروپگاند طرفین درگیر به حد اشباع رسيده بود با حضور دستگاه تبليغاتي روسيه موج تازه اي از جعليات را تجربه ميكند. در واقع به همان نسبت كه بنا به گفته وزارت خارجه آمريكا ٩٠ درصد حملات روسيه ارتباطي با داعش و شاخه هاي مرتبط با القاعده ندارند؛ اخباری كه دستگاه تبليغاتي روسيه پراكنده مي‌كنند، بي اساس و بي ارتباط با واقعيت هستند. مشكل از اينجا ناشي ميشود كه رسانه‌ها در نبود خبرنگار رسمي و یک مكانيزم مشخص حقيقت سنجي که بتواند ادعاهای طرفین را محک بزند، به طور معمول اظهارنظرات مقامات وزارت دفاع روسیه یا سوریه را فرض گرفته در تیترهای خود بازتاب می‌دهند. صدها خبر و عکس و نقشه و اعلامیه‌ جعلی بر پیچیدگی کار اضافه می‌کند و درنتیجه پس از یک هفته اخبار رسمی "تصرف پی‌در‌پی روستا‌ها و شهرها"، حقیقت امر ممکن است آنچه نباشد که بسیاری بر اساس شنیده‌ها انتظار دارند.
مهم‌ترین مناطقی تا کنون توسط ارتش سوریه و متحدین آن در شمال حماه تصرف شده (قرمز پر‌رنگ) دو روستای سکیک و عطشان است و تا این لحظه کفرنبوده در کنترل مخالفان باقی مانده است. برای اینکه بدانیم این میزان پیشروی چقدر تا هدف اصلی ائتلاف جدید فاصله دارد باید آن‌ها را بار دیگر مرور کرد:
سه شهرک اصلی لطامنه، کفرزیتا و خان شیخون هدف اصلی هستند. برای تصرف زمینی یا محاصره این شهرک‌ها باید اول روستاهای خط مقدم جلوی آنها تصرف شوند تا بتوان به خط اول شهرک‌ها رسید. برای مثال، خان شیخون قابل حمله زمینی نخواهد بود مگر اینکه قبل از آن تمانعه تصرف شود و رسیدن به تمانعه ممکن نیست مگر با تمام شدن کار سکیک. پیشروی در جبهه‌ دیگر در سهل‌الغاب نیز کمابیش در همین ابعاد بوده كه جزئیات آن را در پست جداگانه خواهید دید.
در حقیقت علی‌رغم آتش سنگین روی مناطق تحت کنترل مخالفین، کُندی عملیات به نظر بیش از همه به نحوه برآورد خوشبینانه‌ی ائتلاف جدید بازمی‌گردد: اینکه با بمباران گسترده‌ی هوائی، مخالفین مسلح این مناطق فلج خواهند شد و نیروی زمینی با آسودگی پیشروی خواهد کرد. تقریبا حدود 40تانک و خودروی زرهی که در این مناطق با موشک‌های کنترل از راه دور هدف قرار گرفتند نشان داد نخست روسیه در از کار انداختن بازوی تاو مخالفین موفق نبوده و در مرحله دوم مقاومت بر سر از دست نرفتن تک تک روستاها بیان کرد که تا حدودی قدرت طرف مقابل دست‌پائین گرفته شده و تجدید سازمان مسلحين و تبعات حضور مستقیم ایران و روسیه درنظر نیامده است ( که همچون عامل متحدکننده عمل کرده و گروه‌ها[ارتش آزاد، اسلامگرا، جهاديها] را که اغلب‌شان سوری‌الاصل هستند به سوی همکاری با هم علیه دشمن خارجی سوق داده است)
از آنجا که هنوز جبهه اصلی باز نشده است نمی‌توان گفت تا چه زمان مخالفین می‌توانند به گونه‌ای موثر از مناطق تحت کنترلشان دفاع کنند؛ در واقع جدا از نحوه‌ی جنگیدن انها بر سر خاک، بخشی از پاسخ بسته به نحوه کمک و تجهیزاتی است که از طرف غرب و حامیان منطقه‌ای آنان به دستشان می‌رسد. بخش دیگر بسته به عملکرد آنان در جبهه همزمان درمقابل داعش است که در روزهای گذشته حملات خود را علیه مناطق تحت کنترل مخالفین تشدید کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر