کل نماهای صفحه

۲ آبان ۱۳۹۴

گزارش ويژه: سوابق جنايت نوري مالكي گماشته رژيم ملايان در عراق


گزیده گزارش الجزیره در برنامه جعبه سیاه از سوابق نوری مالکی - شرحی بر قتل و کشتار در عراق
تلویزیون الجزیره 30مهر 94: در این گزارش تحقیقی، تیم کار موفق شد که به دهها سند و برگه‌های محرمانه که به بیرون درز داده شده دست یابد. همه این اسناد در رابطه با دوره حاکمیت نوری مالکی می‌باشد. برخی از آنها از دفتر وی و با امضای او صادر شده است. اغلب آنها اسناد امنیتی هستند که پرده از موارد نقض و قانون شکنیهای خطرناکی برمی‌دارند که در دوره او صورت گرفته است.
زندانهای مخفی و شکنجه و کشتن به‌خاطر وابستگی مذهبی و اعدام فراقضایی و آدم‌ربایی که به‌عنوان جنایتهای حقوق‌بشری در حق مردم عراق دسته‌بندی شده است. در این سند نقش نوری مالکی در ایجاد و اداره تیمهای مرگ و شکنجه زیر نظر مستقیم خودش بارز است. علاوه بر آن، او زندانهای خاصی را تأسیس کرده که به‌طور مستقیم زیر نظر دفتر او و به دور از وزارت دادگستری که مسئولیت اداره زندانها را به عهده دارد، عمل می‌کردند.
گزارش: «در 7ژوئن وارد اربیل در 80 کیلومتری شرق موصل شدم و از آنجا جلساتمان با مسئولان محلی موصل و مسئولان اکراد در 7ژوئن شروع خواهم کرد. علائم زودرسی را رصد کرده‌ایم که حاکی از آن است که تشکیلات دولت (داعش) با نیروهایش از سوریه به سمت عراق در حال حرکت است و نیروهایش را در شرق موصل بسیج می‌کند. اما دولت بغداد با شرکت در این کار مخالفت کرد و هیچ اهمیتی به این مسأله نداد و با استقرار نیروهایش مخالفت کرد. فرماندهان ارتش عراق قول اعزام 9 گردان را به موصل در پاسخ به هشدار ما داده‌اند. اما تأکید می‌کنیم که این نیروها در زمان مشخص شده نرسیدند».
به بهانه مبارزه با تروریسم و با یک اقدامات امنیتی سخت، مالکی سلطه‌اش را بر عراق تثبیت کرد تا این‌که تابع یک حاکمیت مطلق فردی شود.
جنگ ایران و عراق در سال 1980 شروع شد.
هادی العامری: ما منتظر فرمان بودیم تا به سمت گیلانغرب برای وارد کردن ضربات مهلک به دشمن در گیلانغرب وارد شویم و نیروهای ما به سمت منطقه حرکت کردند و...
تلویزیون الجزیره: در این ویدئویی که به بیرون درز داده شده هادی العامری یکی از برجسته‌ترین نفرات که در قرارگاههای صدر آموزش دیده را نشان می‌دهد که او در این ویدئو ظاهر شده در حالی که در صفوف نیروهای ایرانی علیه ارتش عراق می‌جنگد.
هادی العامری: ما تا آخرین قطره خون با جمهوری اسلامی ایران هستیم اگر امام بگوید جنگ جنگ و اگر امام بگوید صلح صلح ما با امام هستیم و امام اسلام را نمایندگی می‌کند.
تلویزیون الجزیره: امروز هادی العامری یکی از برجسته‌ترین نزدیکان به نوری مالکی و از مهمترین مشاوران وی و یکی از اعضای مجلس نمایندگان از دولت قانون که نوری مالکی رهبری آن را برعهده دارد می‌باشد.
استراون استیونسون: تعداد 32هزار کارمند عراقی ایرانی وجود دارد که در زمان صدام به ایران رفته و فارسی و عربی را به بلاغت تمام صحبت می‌کنند به‌نحوی‌که پاسداران نیز اقدام به پشتیبانی و تدارک رسانی آنها نمودند و بعد از سرنگونی صدام آنها را به عراق فرستادند تا مناصب مهم را در ارتش و مؤسسات عمومی را به‌دست بیاورند من یک لیست از 400نفر از این افراد در اختیار دارم که بعضی از آنها در دفتر نخست وزیر نوری مالکی کار می‌کنند و بعضی دیگر هم در سایر مناصب دولتی مشغول کار هستند و در این صفحه از لیست 32هزارنفره که الآن در اختیار دارم این افراد مشاهده می‌شوند.
این‌جا هادی العامری از سپاه قدس دیده می‌شود و این‌جا هم میزان حقوقی که ماهانه از رژیم ایران دریافت می‌کند نوشته شده است و این هم یک لیست دیگر است که خاص استان بصره می‌باشد که فرماندهان بالای ارتش و مسئولان مؤسسات دولتی در آن دیده می‌شود که هر کدام مبالغی از ایران دریافت می‌کنند. تهران به‌طور کامل در هماهنگی با نوری مالکی بر اینها کنترل و تسلط دارد در مقابل غرب نیز خودش را از این قضایا دور نگه داشته و فقط نظاره‌گر بوده است.
در سالهایی که جنگ جریان داشت فعالیتهایی که تا آن زمان به صحنه‌های جنگ محدود می‌شد به بیرون از عراق نیز کشانده شد و شروع آن از بیروت بود.
در بیروت جای مناسبی برای انجام عملیات بود مخصوصاً که لبنان وضعیت ملتهبی داشت و جنگ داخلی در آن جریان داشت به‌نحوی‌که متحد استراتژیک آن جنبش امل تهاجماتی در صحنه لبنان به‌عمل آورده بود.
تلویزیون الجزیره: روزنامه الزمان کانون الثانی ینایر 1981 مکان سفارت عراق در بیروت انفجار بزرگی که بیروت را به لرزه در آورد یک انتحاری یک خودروی بمب‌گذاری شده را به قلب سفارت عراق در بیروت هدایت می‌کند که منجر به کشته شدن بیش از 60نفراز شهروندان می‌گردد. یکی از قربانیان انفجار در سفارت عراق در بیروت بلقیس الراوی همسر شاعر مشهور سوریه نزار قبانی یکی از کارمندان موجود در سفارت عراق بود.
لازم به یادآوری است که خانواده بلقیس در سال 2014 اقدام به دعوی قضایی علیه شخص نوری مالکی نمود. بعد از به‌دست آوردن اطلاعات سری که حاکی از دست داشتن مستقیم نوری مالکی در این انفجار بود اقدام نمودند.
سرتیپ ولید الراوی مدیر دفتر وزیر دفاع عراق قبل از جنگ آمریکا: اطلاعات به‌دست آمده بیانگر این بود که وی نقش اصلی در فرماندهی و طراحی این عملیات داشته است.
با ادامه رهبری شاخه نظامی حزب‌الدعوه توسط مالکی صحنه‌های خونبار در آن دوره شروع شد. عملیات زیر در سال 1983 در کویت شروع شد که سلسله‌ای از انفجارها تأسیسات دولتی و خارجی را در کویت هدف قرار داد.(صحنه‌های انفجارها در کویت از تلویزیون کویت نشان داده می‌شود) ولی عملیاتی که تحولی خطرناک محسوب می‌شد دو سال بعد انجام شد. در این عملیات (شاخه نظامی) حزب‌الدعوه با یک خودروی انفجاری به ستون امیر کویت شیخ جابر الصباح حمله کرد تا او را ترور کند. طبق گفته قوه قضاییه کویت، متهم مستقیم طراحی و اجرای عملیات کویت جمال الابراهیمی معروف به ابو مهدی المهندس بود. دوست و همرزم نوری مالکی. دست داشتن ابو مهدی المهندس در خون عراقی‌ها و کویتی‌ها باعث نشد که نوری مالکی او را در لیست کاندیدا‌ها برای مجلس عراق در سال 2006 قرار ندهد و در نتیجه المهندس نماینده استان بابل گردید.
سرتیپ ولید الراوی مدیر دفتر وزیر دفاع عراق قبل از حمله آمریکا: ”... بعد از این عملیات انفجار ابو مهدی مهندس کویت را ترک و به ایران پناهنده شد و به‌صورت علنی متهم شد که او مسئول اجرا بوده است. جناحی از حزب‌الدعوه که عملیات را رد می‌کرد می‌گفت که این عملیات جزیی از عملیات تحریک‌آمیز و شانتاژ است که توسط جناحهای طرفدار رژیم ایران در حزب‌الدعوه برای فشار روی کویت برای اخراج عناصر حزب‌الدعوه و قطع درآمدهای مالی آنها از کویت صورت گرفته است. کسانی که در کویت کار می‌کردند و... . اجبار آنها به خارج شدن و رفتن به ایران.
تلویزیون الجزیره: جنگ ایران و عراق بارهای خود را در سال1988 به زمین گذاشت. در این دوره مالکی کماکان بین سوریه و ایران در رفت و آمد بود. به‌تدریج عملیات سیاسی در حزب‌الدعوه را به‌عنوان نماینده جناح طرفدار رژیم ایران در حزب‌الدعوه نمایندگی می‌کرد.
تلویزیون الجزیره: با بهانه جنگ با بعثی‌ها هیأت ریشه‌کنی اقدام به‌عملیات تصفیه بسیاری از شهروندان عراق کرد مسأله‌ای که جدل بسیاری را در مورد این کشتارها برانگیخت و در بسیاری از موارد به‌صورت مبهمی ظاهر شد. در این تحقیق منابعی امنیتی که نتوانستیم به هویت آنها پی ببریم به ما گفتند که بعضی از این قتلها توسط شخص مالکی انجام گرفت. هم‌چنان که در مورد دکتر مجبل شیخ عیسی یکی از اعضای تدوین قانون اساسی واقع گردید. تصفیه او با هدف دور کردن وی از مشارکت در نوشتن قانون اساسی جدید صورت گرفت، چرا که وی یکی از نمایندگان برجسته عربهای سنی در داخل این کمیته بود.از همان لحظه اول مالکی سعی کرد فرقه‌گرایی را در عراق جا بیندازد از طریق اخراج و قتل.
ادامه گزارش: بر اساس400هزار سند و مدارک به‌دست آمده به‌طور خاص در عراق، نوری مالکی تیمهای مرگ و کشتار را تشکیل داده بود یک ارتش سری بود که فقط به فرمان او عمل می‌کردند. این سند بیش از یکصد هزار زندانی عراقی را افشا می‌کند این زندانها مستقیماً با دفتر نخست‌وزیر نوری مالکی در ارتباط هستند.
استراون استیونسون (رئیس اسبق کمیته عراق در پارلمان اروپا) : او (مالکی) یک زنجیره‌یی از زندانهای کامل ایجاد کرده بود. بودجه این زندانها از طریق مالیاتی که عراقیها پرداخت می‌کردند تأمین می‌شد. میلیاردها صرف آنها می‌شد این زندانها توسط شبه‌نظامیان شیعی که در وحشیگری و اعمال خارج قانون از قبیل قتل و شکنجه و بدون هیچ مراقبتی، معروف هستند، اداره می‌شد. هزاران تن از سنیهای عراق در این زندانها در بازداشت به‌سر می‌برند. در یکی از دیدارهایم از بغداد با یک افسر عالیرتبه انگلیسی در بغداد ملاقات کردم. او به من گفت که او نماینده سازمان ملل است و مسئولیتش مراقبت از دستگاه زندانها و وضعیت آنها در عراق است. او به من گفت تعداد زیادی از زندانیان به زندانهای سری در عراق منتقل می‌شوند. آنها به‌سادگی همه‌شان سربه نیست می‌شوند. به‌طوری‌که خانواده‌هایشان چیزی از آنها نمی‌دانند. آنها بدون هیچ اتهامی بعد از شکنجه‌های وحشیانه اعدام می‌شوند و سپس به‌سادگی سربه نیست می‌شوند.
در طی دور اول حکومت مالکی تعداد کشته‌ها در جریان اعمال خشونت‌آمیز به 75294کشته که بیشترین کشته‌ها از طریق ترور به‌منظور به برکنار کردن و ایجاد رعب و وحشت بوده است و ترور350 دانشمند هسته‌یی عراقی و 80 افسر خلبان از نیروی هوایی عراق ترور شدند که غم و اندوه مردم عراق را فرا گرفت.

این سند سری نقشی را که نوری مالکی در تهیه اطلاعات خاص مربوط به زندگینامه دانشمندان عراقی و چگونگی دسترسی و رسیدن به آنها به‌منظور تصفیه فیزیکی آنها ایفاء کرده را افشاء می‌کند. و همان طور که در این سند آمده او این اطلاعات را به جوخه‌های ترور تحویل داده است. دستیابی به این سند از طریق درز آن از دفتر نوری مالکی است که به اسم او به‌عنوان نخست‌وزیر در سال 2007امضا شده است و این سند هماهنگی مستقیم با پاسداران رژیم ایران را به‌منظور تصفیه فیزیکی شخصیتهای عراقی به‌ویژه از نمایندگان پارلمان را افشاء می‌کند.

من پیامی از یک رهبر عراقی که الآن در آلمان به‌سر می‌برد، دریافت کردم او دوست نزدیک، سخنگوی نوری مالکی در آن موقع بود او از من درخواست ملاقات در دفترم در بروکسل کرد، هنگامی که حاضر شدم، وی به من اطلاع داد که او حاوی نامه‌یی شخصی از سوی مالکی است، وی در نامه‌اش گفته بود که تو چه چیزی می‌خواهی که سکوت کنی و انتقاداتت را نسبت به من متوقف کنی؟ تعجب کردم و به او گفتم منظورت چیست؟ و مالکی چه چیزی می‌خواهد؟ وی پاسخ داد، گفته هرکاری که می‌توانی بکن، و این پیام مرا فقط برسان، به او گفتم می‌توانی این را به نوری مالکی بگویی، تنها موضوعی که می‌تواند مرا به سکوت وادارد، دستگیری او به اتهام جرایم ضدبشری اوست. در آن موقع است که من سکوت خواهم کرد.
عراق رتبه ششم را به‌لحاظ بیشترین فساد در سطح جهان دارا است، این میلیارد دلارهایی که به‌دست آمده کجا رفته است؟ 500میلیارد دلار از درآمدهای نفت از سال 2006 کجا رفته است؟ مالکی از این میلیاردها از درآمدهای نفت آنها را در راه شبه‌نظامیان شیعه هزینه کرده است که بیشتر آنها را ایرانی‌ها فرماندهی می‌کنند.
در7مارس 2010 (16اسفند 88) عراقیان در یک نبرد انتخاباتی دیگر شرکت کردند در آن روز ایاد علاوی که کاندید رقیب نوری مالکی و یکی از برجسته‌ترین افراد جریان لیبرالی به نسبت بقیه لیستهای عراقی بود، پیروز شد، اما مالکی آن نتایج را نپذیرفت و به شکست خودش در این انتخابات اعتراف نکرد اما به‌رغم پیروزی علاوی او نتوانست دولت را تشکیل دهد.
تلویزیون الجزیره:
سال اول (دور دوم حکومت مالکی) مصادف با بهار عربی بود که در کشورهای عربی مجاور قیام می‌کردند این قیام به سرعت داشت خودش را به عراق می‌رساند.
الانبار وسیعترین استان عراق از نظر مساحت با اغلبیت سنی دست به اعتراضاتی برای به‌دست آوردن حقوق خدماتی و اقتصادی زدند و خواستار رفع تبعیض فرقه‌گرایانه که توسط مالکی اعمال می‌شد شدند، آنها همچنین خواستار آزادی زندانیانی شدند که به دلایل فرقه‌گرایانه دستگیرشده بودند.
استراون استیونسون: نوری مالکی دست به اقدامات ویژه‌یی علیه اهل سنت به بهانه تحت پیگرد قرار دادن حزب بعث طرفدار صدام حسین زد. این کار به فرمان علی خامنه‌ای از ایران بود که (به مالکی) گفته بود باید علیه اهل سنت سخت بگیری، چنین بود که مالکی اقدام به برکناری تمامی سیاستمداران اهل سنت کرد.
کنیث بولاک کارشناس سابق سیا: در هر ملاقاتی با نوری مالکی این سؤال از نوری مالکی می‌کردم که تو می‌دانی که تمامی رهبران بزرگ خواستار برقراری رابطه با مخالفان سیاسی‌شان و پیدا کردن یک مکانیزم کار با آنها هستند، او (نوری مالکی) همواره این جواب را به من می‌داد که همه مخالفان و دشمنان سیاسی من تلاش می‌کنند که دموکراسی در عراق را تقلید کنند و آنها می‌دانند چه کار کنند که من را خوشحال کنند و اگر این کار را بکنند چیز خوبی است و من هم آنها را ستایش می‌کنم و اگر این کار را نکنند آنها را له می‌کنم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر