شماری از مسئولان آمریکایی گفتند که ایالات متحده در حال بررسی ارسال گروه‌هایی از نیروهای عملیات ویژه به سوریه و هلیکوپترهای جنگی به عراق است. این اقدام در چارچوب تلاش‌های آمریکا برای تقویت جبهه نبرد علیه گروه دولت اسلامی موسوم به داعش صورت می‌گیرد.
دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به خاطر اوضاع در منطقه و پیشروی‌های شبه‌نظامیان گروه داعش، زیر فشار است؛ به ویژه این‌که این گروه شهر رمادی مرکز استان الانبار را حدود یک سال پس از آغاز حملات هوایی ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا تصرف کرد.
دو مقام مسئول آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که گزینه‌های پیش‌رو، شامل استقرار موقت شماری از نیروهای عملیات ویژه آمریکایی در سوریه به منظور دادن مشورت به جنگجویان اپوزیسیون میانه‌رو و شاید کمک در جهت دادن به حملات هوایی جنگنده‌های آمریکایی باشد.
از دیگر گزینه‌های مطرح، ارسال هلیکوپترهای جنگی آپاچی و نیروهای آمریکایی برای راه‌اندازی آن‌ها به عراق باشد. این اقدام‌ها به منظور افزایش توان نیروهای عراقی با هدف باز پس گیری مناطق تحت تصرف گروه داعش است.
به نظر می‌رسد گزینه‌هایی که هم‌اینک در حال بررسی است، شامل اعزام نیرو برای ماموریت‌های جنگی مستقیم نیست.
یکی از مسئولان آمریکایی که با رویترز مصاحبه کرده گفته است که این گزینه‌ها در حال بررسی است و موافقت با هرکدام از آن‌ها در روزهای آینده بدین معنی است که اجرایشان چند هفته یا چند ماه به طول بینجامد.
این گزارش یک روز پس از آن منتشر می‌شود که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا پیش‌بینی کرد حمله هوایی ائتلاف بین‌الملل از راه افزایش شمار هواپیماهای مشارکت کننده و سرعت بخشیدن به روند عملیات، شدت یابد. او افزود که ایالات متحده همچنین در «افزایش توان نیروهای محلی» از راه حملات هوایی یا فعالیت مستقیم بر روی زمین» تردید نخواهد کرد.