ديده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که حسین همدانی فرمانده ارشد سپاه پاسداران ایران در سوریه، در عملیات شکستن حصر پایگاه هوایی «کویرس» بزرگترین پایگاه هوایی سوریه واقع در حومه شرقی شهر حلب، کشته شده است.
صبح جمعه ۹ اکتبر، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای، کشته شدن حسین همدانی را در استان حلب توسط شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش اعلام کرده بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که حسین همدانی و شماری از همراهانش، پنجشنبه ۸ اکتبر در اطراف پایگاه هوایی کویرس توسط شبه‌نظامیان داعش کشته شده‌اند.
بنا بر این گزارش، نیروهای دولتی سوریه و شبه‌نظامیان متحدشان از اواخر ماه سپتامبر گذشته، عملیاتی برای شکستن محاصره پایگاه هوایی کویرس آغاز کرده بودند.
این گزارش می‌افزاید که حسین همدانی مسئول نظارت بر عملیات شکست محاصره این پایگاه هوایی بود.
ایران هنوز جزئیاتی درباره چگونگی کشته شدن حسین همدانی ارائه نداده است.
شبه‌نظامیان داعش از حدود یک سال پیش، پایگاه هوایی کویرس را به محاصره خود در آورده بود. آن هنگام داعش موفق شده بود دستکم ۶۰ تن از نیروهای محافظت از فرودگاه را به قتل برساند.
کشته شدن حسین همدانی همزمان شده است با پیشروی سریع شبه‌نظامیان داعش به سمت شهر حلب. البته آن‌ها در این پیشروی مناطقی را به تصرف خود در آورده‌اند که از سال ۲۰۱۲ در کنترل مخالفان حکومت سوریه بود.
آنگونه که دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید، بمباران هوایی روسیه باعث تضعیف مخالفان حکومت سوریه و در نتیجه پیشروی داعش شده است.