وزارت امور خارجه آمریکا برای نخستین بار حملات روسیه در سوریه را مورد ارزیابی قرار داد و اعلام کرد که اکثر این حملات، جهادی‌های گروه دولت اسلامی موسوم به داعش را هدف قرار نمی‌هد، بلکه مواضع مخالفان میانه‌روی حکومت اسد را هدف می‌گیرد. 

خبرگزاری فرانسه از جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داده که چهارشنبه ۷ اکتبر گفته است: «هدف ۹۰ درصد حملاتی که تا کنون از روسیه شاهد بودیم، شبه‌نظامیان داعش یا تروریست‌های القاعده نبود.»

او ادامه داد: «عمده این حملات علیه مخالفانی است که آینده بهتری برای سوریه بدون حضور بشار اسد در راس قدرت می‌خواهند.»

حملات هوایی روسیه در سوریه ۳۰ سپتامبر گذشته آغاز شد. این حملات نگرانی واشینگتن و هم‌پیمانانش را برانگیخته است. مسکو می‌گوید با غرب در منع گسترش شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) که مناطق وسیعی از سوریه را به تصرف خود درآورده، هدف مشترکی دارد. اما منابع مخالفان و همچنین کشورهای غربی می‌گویند که روسیه در حملات خود بیشتر بر روی گروه‌هایی متمرکز است که با نظام اسد در حال نبرد هستند.

مایکل فالون وزیر دفاع بریتانیا نیز گفته است که تنها یک پنجم حملات روسیه علیه مواضع گروه حکومت اسلامی صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «تفاوتی ندارد، چه با موشک کروز از دریا باشد، چه پرتاب بمب از هواپیمای روسی، نتیجه یکی است، اسد همچنان از روسیه کمک دریافت می‌کند.»

او با بیان این‌که اسد همچنان در دفتر کار خود حضور دارد و توانایی حمله به مردم خود را دارد، تاکید کرد: «این آینده خوبی برای سوریه نیست. همانگونه که قبلا گفتیم اقدام روسیه اشتباه است. آن‌ها نه تنها باعث افزایش تنش‌های مذهبی در سوریه می‌شوند بلکه احتمال دارد اقدامشان باعث شدت گرفتن تنش‌های مذهبی در خود روسیه شود.»