شامگاه سه‌شنبه ۲۷ اکتبر ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی، تماسی تلفنی از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا دریافت کرد. کاخ سفید اعلام کرد که در این تماس، سعودی و آمریکا به افزایش پشتیبانی از اپوزیسیون میانه‌رو سوریه متعهد شدند. 

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی «در این تماس تلفنی روابط دو جانبه میان دو کشور، اوضاع منطقه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به بحث گذاشته شد.» خبرگزاری سعودی توضیح بیشتری در این باره ارائه نداده است.

اما خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه کاخ سفید آمریکا گزارش داد که ملک سلمان و اوباما متعهد به پشتیبانی از «اپوزیسیون میانه‌رو در سوریه» شدند. آن‌ها همچنین بر ضرورت همکاری در جنگ با گروه دولت اسلامی موسوم به داعش به توافق رسیدند. 

شامگاه دوشنبه نیز ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی، در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، با او درباره تحولات منطقه گفت‌وگو کرده بود.

کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) اعلام کرد که پوتین و ملک سلمان، با یکدیگر درباره بحران سوریه گفت‌وگو درباره راه‌های حل و فصل این بحران تبادل نظر کردند.

این روزها تماس‌ها و رفت‌وآمدهای دیپلماتیک به منظور حل و فصل بحران‌های منطقه خاورمیانه به ویژه جنگ در سوریه، اوج گرفته است. 

روز جمعه گذشته نشستی چهارجانبه با حضور وزرای امور خارجه سعودی، آمریکا، روسیه و ترکیه برای بحث بر سر بحران سوریه در وین برگزار شد. قرار است نشست مشابه دیگری روز پنجشنبه برگزار شود.