کل نماهای صفحه

۳۰ مهر ۱۳۹۴

چرا برنامه اتمی - شعار "انرژی هسته ای، حق مسلم ماست" را خامنه اي ساخته است.

چرا برنامه اتمی - شعار "انرژی هسته ای، حق مسلم ماست" 

را خامنه اي ساخته است.

نگرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای از توافق اتمی چیست؟

http://asrareposhtepardeha.blogspot.de/2015/10/blog-post_93.html

بسیاری از ناظران عقیده دارند که برنامه اتمی ایران در زمان هایی به سمت جنبه های نظامی رفته است و ایران می خواسته با دست یافتن به توانایی تولید سلاح اتمی، در مقابل تهدید ابرقدرتی چون آمریکا یا رقیب منطقه ای چون اسرائیل برای خود قدرت بازدارندگی ایجاد کند. به همین دلیل هم این همه هزینه پرداخته است.
اما حتی اگر این فرض درست نباشد، برنامه اتمی در میان موارد پیش گفته (حقوق بشر، تروریسم، صلح خاورمیانه) تنها موضوعی بوده که حکومت ایران می توانسته بر سر آن پافشاری کند و در عین حال به حمایت بخش قابل توجهی از افکار عمومی هم امیدوار باشد.
شعار "انرژی هسته ای، حق مسلم ماست" را هواداران حکومت ساختند. این شعار، چه بسا منتقدان پرشماری در میان شهروندان داشت، اما گروه بزرگی از مردم هم از قشرها و گرایش های سیاسی مختلف تا وقتی فشار تحریم ها از حدی نگذشته بود، با آن موافق بودند.
یک نگرانی آقای خامنه ای این است که با اجرای توافق اتمی و برداشته شدن تحریم ها، میدان را در سیاست داخلی به میانه روهایی ببازد که طرفدار عادی شدن روابط با غرب هستند و این تحول در صحنه سیاسی، سرانجام به استحاله حکومت بینجامد.
او برای جلوگیری از چنین روندی، تلاش می کند با مبهم و ضعیف خواندن توافق اتمی، زمینه را برای ادامه حملات سیاسی به میانه روها فراهم کند و جلوی قدرت گرفتن بیش از اندازه آنها را بگیرد.

از طرف دیگر برنامه اتمی ایران این قابلیت را داشت که به عنوان نمادی از غرور ملی تبلیغ شود و پرداختن میزانی از هزینه سیاسی و اقتصادی برای آن هم قابل توجیه باشد. اما نمی شد انتظار داشت که افکار عمومی ایران برای دفاع از "نقض حقوق بشر"، "حمایت از تروریسم" یا "اخلال در روند صلح" پشت سر حکومت قرار بگیرند.
به همین دلیل هم بود که بسیاری از چهره های نزدیک به حکومت هشدار می دادند که اگر ایران در مورد برنامه اتمی عقب نشینی کند، طرف مقابل متوقف نخواهد شد و بلافاصله موضوعات دیگر را پیش خواهد کشید.
اما حالا که فشار تحریم های اقتصادی و فشار افکار عمومی که در انتخابات ریاست جمهوری دو سال پیش تبلور یافت، رهبر ایران را به عقب نشینی در برنامه اتمی وادار کرده است، او می خواهد راه فشارهای بعدی آمریکا بر حکومت خود را ببندد. به همین دلیل است که می گوید "وضع هر گونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه ای... توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام (توافق جامع اتمی) محسوب خواهد شد و دولت موظف است... فعالیت های برجام را متوقف کند".
در واقع او به آمریکایی ها پیام می دهد که اگر بخواهند در موضوعات دیگر بر ایران فشار وارد کنند، توافق را به هم خواهد زد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر