کل نماهای صفحه

۶ آبان ۱۳۹۴

جك استراي مماشات گر يا همان چوب دوسر ...(طلا)

 جك استراي مماشات گر يا همان چوب دوسر ...(طلا)

میهمان‌نوازی نامنتظر از جک استراو در شیراز و اصفهان

لينك به منبع

استراو هدف گردشگری در شهرهای ایران را خنثی کردن جو ایران‌هراسی در رسانه‌های جهانی خوانده اما مقدمش در برخی محافل داخلی چندان گرامی نبود. پاره‌ای رسانه‌ها شیوه رفتار با او را نافی الگوی ادب و میهمان‌نوازی دانسته‌اند.


سفر جک استراو، نماینده پارلمان بریتانیا و وزیر امور خارجه اسبق این کشور، به ایران حواشی و چالش‌هایی ایجاد کرده است. استراو به همراه همسرش با یک تور گردشگری به ایران آمده و هم اینک در تهران به سر می‌برد.
وزیر امور خارجه اسبق بریتانیا هدف این سفر را دیدار از شهرهای تاریخی ایران و خنثی‌سازی فضای ایران‌هراسی در رسانه‌های بین‌المللی عنوان کرده اما بازدیدش از شهرهایی چون یزد، شیراز و اصفهان با اعتراضاتی تشکل یافته همراه بود.
استراو در یزد، با محکومیت سفرش از سوی ده‌ها تشکل فرهنگی این شهر روبرو شد. این در حالی بود که او در صفحه فیسبوک خود با تمجید از زیبایی‌های یزد نوشت: «خاطره سه روز اقامت در هتل باغ مشيرالممالك يزد و بازديد از جاذبه‌های منحصر به فرد يزد، تفت و ميبد دیدنی بود. این سفر با مهمان‌نوازی ايرانی و حس امنيت بالا توام بود. اين سفر بدون تشريفات و با اين كيفيت، چراغ سبزی است برای سفر گردشگران به ايران اسلامی.»

استراو در شیراز هم با تجمع گروهی در برابر هتل محل اقامتش روبرو شد؛ گروهی که به سیاست‌های بریتانیا در قبال ایران اعتراض داشتند.
حسین ذوالانوار، نماینده شیراز در مجلس، گفته است که مقامات ارشد استان فارس باید در مورد اهداف سفر جک استراو به شیراز به مردم، دانشجویان و رسانه‌ها توضیح دهند. خبرگزاری فارس از قول ذوالانوار نوشت: «در حالی که هنوز در حافظه تاریخی ملت ایران وقایع سال ۸۸ و نقش دولت انگلیس در این حوادث به یاد مانده، حضور استراو در روز تاسوعا و عاشورا در شیراز آن هم به عنوان گردشگری و با تبلیغات فراوان چه وجهی دارد؟»
«جک به خانه‌ات برگرد»
شدیدترین واکنش‌ها اما در اصفهان دیده شد. جمعیتی یکصد نفری با پلاکاردها و شعارهای تند در برابر هتل عباسی اصفهان جمع شدند. روی این پلاکاردها شعارهایی چون "شهر شهیدان، جای پذیرایی از دشمنان انگلیسی نیست"، "آیا حضور عامل انگلیس در روز عاشورا در اصفهان اتفاقی است؟"، "مرگ بر انگلیس"، "جک به خانه‌ات برگرد" دیده می‌شد. خبر این تظاهرات و عکس‌های مربوط به آن در رسانه‌‌های نزدیک به محافل امنیتی و نظامی از جمله خبرگزاری فارس با جزئیات کامل منتشر شد.
فارس نوشت که جک استراو پس از تجمع در برابر هتل عباسی، آنجا را ترک کرد و به هتلی در شاهین‌شهر رفت و در نهایت به تهران بازگشت.

احمد سالک، نماینده اصفهان، نیز روز دوشنبه (چهارم آبان / ۲۶ اکتبر) در صحن علنی مجلس به حضور استراو در ایران اعتراض کرد و گفت: «برجام راه نفوذ را فراهم کرده و همین برجام موجب حضور استراو در اصفهان و شاهین‌شهر بود. اینها عناصر فتنه بزرگتر در ایران هستند.» سالک افزود که از وقتی سفارتخانه انگلیس یا در واقع "لانه جاسوسی آنها" در کشور باز شده، پای آنها به ایران باز شده است.
بیشتر بخوانید: سفر توریستی جک استراو به ایران و ماجراهای پس از آن
وبسایت "تابناک" در یادداشتی پیرامون حاشیه‌های سفر استراو یادآوری کرده که او از مبادی رسمی کشور و با گرفتن ویزا به ایران سفر کرده؛ یعنی نهادهای نظارتی و امنیتی کشور این سفر را غیرقانونی و خلاف امنیت ملی قلمداد نکرده‌اند: «کدام ایرانی می‌پذیرد که تصور از مردم ایران و حاکمیت این گونه به جهانیان عرضه شود. ما ایرانی‌ها سال‌های متمادی است، به فرهنگ و مهمان‌نوازی شهرت داشته‌ایم و خواهیم داشت و بدون شک، کسانی که بخواهند از ادب ملت ایران چهره‌ای دیگر نشان دهند با واکنش عمومی روبه رو خواهند شد.»
استراو در دی۱۳۹۲ نیز در راس هیاتی چهارنفری و به دعوت گروه دوستی ایران و بریتانیا در مجلس ایران، سفری رسمی به تهران داشت. او در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی و سال‌های نخست مذاکرات اتمی، وزیر امور خارجه وقت بریتانیا بود و با روحانی به عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی مذاکره می‌کرد.
بیشتر بخوانید: علم‌الهدی: رئیس گروه پارلمانی بریتانیا مزدور آمریکاست
پس از انتخاب روحانی به ریاست جمهوری و پیش از مراسم تحلیف او، شایع شد که جک استراو در زمره مهمانان مراسم سوگند خواهد بود. روح‌الله حسینیان، نماینده مجلس و روحانی تندروی عضو جبهه پایداری، آن زمان گفته بود که اگر پای استراو به تهران برسد با گوجه فرنگی از او استقبال می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر