اپوزیسیون سوریه به مشارکت ایران در مذاکرات بین‌المللی درباره بحران سوریه که قرار است جمعه ٣٠ اكتبر در وين برگزار شود، اعتراض کرد و گفت که حضور ایران باعث ایجاد مانع در مسیر روند سیاسی برای حل و فصل بحران می‌شود. 

ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه ۲۷ اکتبر اعلام کرد که قرار است ایران، همپیمان حکومت بشار اسد، برای مشارکت در مذاکرات بین‌المللی وین درباره سوریه دعوت شود. در همین حال مرضیه افخم سخنگوی وزرات امور خارجه ایران اعلام کرد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه این کشور و معاونانش، در نشست وین حضور خواهند یافت. قرار است حدود ۲۰ کشور در نشست وین حضور یابند. 

هشام موه نایب رئیس ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیونو انقلاب سوریه، از «هرگونه مشارکت ایران در مذاکرات» انتقاد کرد. او در عین حال نگفت که در صورت مشارکت تهران، ائتلاف اپوزیسیون در کنفرانس وین حضور نخواهد یافت. 

مروه به خبرگزاری رویترز گفت: «ایران بیانیه ژنو را به رسمیت نمی‌شناسد مشارکت ایران در کنفرانس وین می‌تواند روند سیاسی را با مانع مواجه کند.»

اشاره او به بیانیه کنفرانس ژنو در سال ۲۰۱۲ است که جامعه بین‌الملل بر سر آن توافق کرده است. این بیانیه خطوط کلی انتقال سیاسی را در سوریه مشخص کرده که بشار اسد بخشی از آن نیست. 

مروه در پاسخ به سوالی که آیا ائتلاف از مشارکت در مذاکرات امتناع خواهد کرد؟ گفت: «اکنون مشارکت نکردن در مذاکرات مهم نیست، مهم این‌است که نگرانی خود را ابراز کنیم. ایران تنها یک طرح دارد، حفظ اسد در قدرت... آن‌ها به آغاز مذاکرات ایمان ندارند.»

ژانویه ۲۰۱۴، ائتلاف اپوزیسیون سوریه تا زمانی که سازمان ملل متحد دعوت از ایران را برای حضور در کنفرانس ژنو پس نگرفته بود، از مشارکت در این کنفرانس امتناع کرده بود. 

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، چهارشنبه گفت:« محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست روز جمعه وین به منظور بررسی اوضاع سوریه شرکت می کند.»

به گزارش ایرنا از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران، مرضیه افخم افزود: «بر اساس دعوت انجام شده از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این نشست، وزیر امور خارجه به همراه یک هیات عالی رتبه سیاسی برای بررسی اوضاع سوریه در وین حضور می یابد.»

جمعه گذشته مذاکراتی چهارجانبه با حضور وزرای امور خارجه سعودی، آمریکا، روسیه و ترکیه برای بحث بر سر اوضاع سوریه در وین برگزار شده بود. روسیه نیز همپیمان نظام اسد است و از ماه گذشته حملات هوایی خود را در این کشور علیه مواضع مخالفان آغاز کرد. 
به نظر می‌رسد بزرگترین گره در راه یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه، مساله آینده بشار اسد باشد.