حسین همدانی از فرماندهان عالیرتبه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در شهر حلب سوریه کشته شد. خبر کشته شدن او را ابتدا شبکه خبری المیادین نزدیک به دولت سوریه منتشر کرد و پس از آن روابط عمومی سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای، آن را تایید کرد.
حسین همدانی از آن‌جا که از سوی قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، بازوی خارجی سپاه پاسداران ایران به عنوان هماهنگ کننده» تیپ زینبیون (نیروهای پاکستانی‌)، تیپ فاطمیون (نیروهای افغان)، گروه‌های جهادی عراقی و نیروهای ایرانی در سوریه منصوب شده بود، مرد شماره ۲ سپاه پاسداران در این کشور به شمار می‌آید.
در اطلاعیه روبط عمومی سپاه پاسداران آمده است که همدانی عصر روز پنحشنبه ۸ اکتبر به دست شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در شهر حلب کشته شده است.
حسین همدانی از اعضا و بنیانگذاران سپاه همدان و کردستان است که نقش برجسته‌ای در دوره جنگ‌ عراق و ایران ایفا کردع بود.
حسین همدانی اکنون جانشین قرارگاه امام حسین مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران ایران بود. او پیشتر فرماندهی سپاه محمد رسول الله تهران را بر عهده داشت.
اتحادیه اروپا۱۳ آوریل ۲۰۱۱، ۳۲ مقام ایرانی از جمله حسین همدانی را به دلیل نقشی که در نقض گسترده و حقوق شهروندان ایرانی داشته‌اند، در فهرست سیاه تحریم های خود قرار داد.
بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا حسین همدانی در زمان تصدی فرماندهی سپاه ممحمد رسول الله که حفظ امنیت تهران بزرگ را به عهده دارد، نقشی اساسی در سرکوب اعتراض‌های پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ تهران ایفا کرد.
حسین همدانی همچنین از بنیانگذاران «بسیج سوریه» به شمار می‌آید؛ نیرویی که در حمایت از نظام بشار اسد با پشتیبانی، آموزش و کمک تسلیحاتی مستقیم ایران تشکیل شد.
او اظهارات جتجال برانگیزی درباره اوضاع سوریه هم داشته است؛ از جمله این‌که گفته بود «بشار اسد به نمایندگی از ما می‌جنگد.»
ایران همواره حضور نظامی خود را در سوریه در کرده و می‌گوید حمایت‌هایش از نظام این کشور سیاسی، اقتصادی و مشورتی است.
اما پیشتر فیلم‌هایی ویدیویی از حضور نظامیان ایرانی در جبهه‌های نبرد در سوریه در حمایت از نظام بشار اسد منتشر شده بود. همچنین تا کنون ده‌ها تن از نظامیان ایرانی که در سوریه کشته شده‌اند، در ایران به خاک سپرده شده‌اند.
خبر کشته شدن حسین همدانی همزمان شده است با خبری که خبرگزاری رویترز هفته گذشته از عزم همپیمانان حکومت اسد از جمله ایران،برای حمله زمینی بزرگی در سوریه علیه مخالفان آماده می‌کنند.
این خبرگزاری همچنین از حضور صدها نظامی ایرانی به سوریه طی روزهای گذشته خبر داده بود.