وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) جمعه ۹ اکتبر اعلام کرد که از جنگجویان اپوزیسیون سوریه در نبردشان با شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، پشتیبانی هوایی خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، پنتاگون اعلام کرد که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا، دستور ارسال اسلحه و تجهیزات را به «مجموعه‌هایی انتخاب شده» از گروه‌های مخالفت حکومت سوریه صادر کرد.
پنتاگون افزود که برنامه آموزش جنگجویان مخالف حکومت سوریه شاهد تغییراتی خواهد شد و به جای آن، بر روی آموزش و مسلح سازی فرماندهان کشته‌کار، تمرکز خواهد شد.
یک مقام مسئول آمریکایی در این باره گفته است:‌ «پیشتر بر روی آموزش واحدهای زمینی متمرکز بودیم، اکنون اما شیوه خود را تغییر می‌دهیم تا توان نظامی مخالفان را بالا ببریم.»
تصمیم جدید آمریکا در حالی گرفته می‌شود که درگیری‌های شدیدی در طول شامگاه پنجشنبه تا ساعت پنج صبح روز جمعه روی داد که طی آن شبه‌نظامیان داعش موفق شدند جنگجویان گروه‌های مسلح مخالف اسد را از چند شهرک در حومه حلب که از سال ۲۰۱۲ در کنترل آن‌ها قرار دارد، بیرون برانند. تل قراح، تل سوسین، کفر قارص و پایگاه نیروی زمینی، از جمله این مناطق هستند.
دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که دلیل این پیشروی «پراکندگی در صفوف گروه‌های مسلح مخالف حکومت سوریه در نتیجه حملات هوایی روسیه است.»
مداخله نظامی روسیه در سوریه، از روز چهارشنبه ۳۱ دسامبر آغاز شد. با وجود این‌که روسیه ابتدا اعلام کرده بود که هدفش از این مداخله، جنگ با گروه دولت اسلامی موسوم به داعش است، اما گزارش‌های بسیاری از حمله جنگنده‌های روس به مواضع مخالفان میانه‌رو که از سوی غرب حمایت می‌شوند، حکایت می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه گفت که تنها ۵ درصد از حملات روسیه، مواضع شبه‌نظامیان داعش و گروه‌های مرتبط با القاعده را هدف قرار می‌دهد