کل نماهای صفحه

۲۹ مهر ۱۳۹۴

خامنه اي وديپلمات تروريست مفقود الاثرش در عربستان- ركن آبادي كشته شده يا زنده است؟

ادامه گمانه‌زنی در مورد سرنوشت دیپلمات ایرانی مفقود در منا

در حالی که احتمال ربوده‌شدن یک دیپلمات ایرانی در عربستان مطرح شده، یک نماینده حزب‌الله می‌گوید اگر او ربوده شده باشد، دلیل آن امنیتی نیست. ایران تا کنون در مورد سرنوشت سفیر پیشین خود در لبنان اظهار نظر رسمی نکرده است.
غضنفر رکن‌آبادی، سفیر پیشین جمهوری اسلامی در لبنان
غضنفر رکن‌آبادی، سفیر پیشین جمهوری اسلامی در لبنان
در حادثه‌ی منا در روز دوم مهر ۱۳۹۴، به گزارش منابع ایرانی، بیش از ۴۶۴ زائر ایرانی جان خود را از دست دادند؛ ۳۶ زائر ایرانی همچنان "مفقودالاثر" هستند و ٢٩ جسد را نیز مقامات عربستانی دفن کرده‌اند.
بلافاصله پس از حادثه مرگبار منا اعلام شد که شماری از کارمندان وزارت خارجه جمهوری اسلامی، از جمله غضنفر رکن‌آبادی هم برای شرکت در مراسم حج امسال وارد عربستان شده بودند. نام رکن‌آبادی که ۶ سال سفیر جمهوری اسلامی در لبنان بود، در میان مفقودان حادثه باقی ماند.
هنوز خبر تأیید‌شده‌ای از زندگی یا مرگ او منتشر نشده، اما همچنان احتمال ربوده‌شدن او در عربستان مطرح می‌شود.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه (۲۰ اکتبر/ ۲۸ مهر) در حاشیه مراسم تشییع پیکر احمد فهیما، بدون اشاره صریح به سرنوشت رکن‌آبادی، اظهار امیدواری کرد که او هر چه زودتر به سلامت نزد خانواده‌اش بازگردد. فهیما معاون اداره نمایندگی‌های خارجی اداره کل تشریفات وزارت خارجه بود که در حادثه منا جان خود را از دست داد.
بروجردی: رکن‌آبادی در آمبولانس زنده دیده شده است
از سوی دیگر، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست فوق‌العاده این کمیسیون با موضوع حادثه منا مدعی شده که رکن‌آبادی در حالی که زنده بوده، به بیمارستان منتقل شده است.
خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه (۲۸ مهر) به نقل از علاءالدین بروجردی نوشت: «بر اساس شواهد، شاهدان عینی این ماجرا، ایشان را در حالی که در قید حیات بودند، با آمبولانسی به بیمارستان منتقل شده اما بعد از این ماجرا خبر موثقی از وضعیت او وجود ندارد.»
پیش از این معاون کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه گفته بود ممکن است کسانی که هویت‌شان مشخص نشده جزو قربانیان، یا مجروحان بستری شده در بیمارستان‌های عربستان باشند. به گفته حسن قشقاوی، "حتی احتمال بازداشت شدن برخی از زائران وجود دارد".
"دیپلمات، نه مقام امنیتی"
به زعم علاءالدین بروجردی، دولت عربستان باید با توجه به "جایگاه سیاسی رکن‌آبادی در کشور" و سابقه او به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در لبنان، در مورد سرنوشت او "به‌طور ویژه پاسخگو باشد".
در روزهای اخیر نیز "خبرگزاری اهل بیت" (ابنا) به احتمال ربوده‌شدن رکن‌آبادی پرداخت. ابنا به نقل از نماینده دبیرکل حزب‌الله لبنان در تهران نوشت: «این فرضیه که احتمالا رکن‌آبادی ربوده شده باشد را رد نمی‌کنیم. اما برای اثبات آن نیاز به دلیل است».
عبدالله صفی‌الدین در عین حال گفت که "ربودن رکن‌آبادی"، به فرض وقوع، نمی‌توانسته با هدف "تخلیه اطلاعاتی" باشد: «رکن‌آبادی اطلاعات محرمانه زیادی از نیروی مقاومت حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در اختیار نداشته است [...] ایشان یک فرد سیاسی هستند و نه نظامی امنیتی؛ بنابراین اطلاعاتی محرمانه و نظامی در دست ندارد. پس نمی توان این گونه تحلیل کرد که مقامات آل سعود به دنبال تخلیه اطلاعاتی ایشان هستند».
"مأموریت امنیتی" رکن‌آبادی
این در حالی است که خبرگزاری "میزان"، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، روز ششم مهر به نقل از "العربیه" نوشته بود که رکن‌آبادی با "مأموریت امنیتی" به عربستان رفته بوده است: «غضنفر رکن‌آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان در راس ماموریت امنیتی در عربستان قرار گرفت و برای ادای مراسم حج با وجود پر بودن برنامه‌های کاری‌اش به عربستان اعزام شد».
"العربیه" نوشته بود که رکن‌آبادی "با نام اصلی خود وارد کشور پادشاهی سعودی نشده است و نام وی در حج امسال، در هیچ یک از معابر ورودی هوایی، زمینی یا دریایی سعودی ثبت نشده است". العربیه هم‌چنین نوشته بود: «در صورت صحت خبر مشارکت رکن‌آبادی در حج امسال، وی با نام جعلی وارد این کشور شده است».
گزارشی که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، درستی آنها را رد کرد. مرضیه افخم گفت که غضنفر رکن‌آبادی با گذرنامه شخصی خود به حج رفته است.
خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه گزارش داد که شمار قربانیان حادثه منا بر پایه مجموع آماری که ۳۴ کشور اعلام کرده‌اند، به ۲ هزار و ۹۷ نفر رسیده است. این در حالی است که عربستان سعودی دو روز پس از حادثه منا شمار کشته‌شدگان را ۷۶۹ نفر اعلام کرد و این رقم را تا امروز تغییر نداده است.
با وجود افزایش آمار قربانیان و حضور مقام‌های ایرانی در عربستان، سرنوشت غضنفر رکن‌آبادی همچنان ناروشن باقی مانده است. عربستان سعودی هنوز در این مورد به صورت رسمی اظهارنظر نکرده است.
به گفته‌ی علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تا زمان تحویل پیکر رکن‌آبادی به ایران یا مشخص‌شدن سرنوشت این دیپلمات، "فرضیه ربایش او به عنوان فرضیه امنیتی قویا قابل‌پیگیری است".

DW.COM

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر