کل نماهای صفحه

۲۰ مهر ۱۳۹۴

حسين همداني وپاسداران جنايتكاركشته شده در سوريه

فرماندهان ایرانی که در سوریه کشته شدند

  • 9 اکتبر 2015 - 17 مهر
    1394
امروز خبری رسانه‌های ایران و جهان را تکان داد: کشته‌ شدن یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر حلب. در چند سالی که از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد ده‌ها نیروی ایرانی تحت عنوان "مدافعان حرم" در سوریه کشته شده‌اند. در میان این کشته‌شدگان نام چند فرمانده ارشد سپاه نیز دیده می‌شود:

حسین همدانی 

بيشتر بخوانيد

مطالب مرتبط

از درون رژيم: بر سر قاسم سليماني چه آمده كه خبري از او نيست؟

 

سرتیپ حسین همدانی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، پنج‌شنبه، ۱۶ مهر ١٣٩۴ در حلب سوریه کشته شد.
بنا به اعلام سپاه پاسداران نیروهای گروه موسوم به 'دولت اسلامی' (داعش) عامل کشتن او بودند.

حسین همدانی از بنیانگذاران سپاه در منطقه غرب ایران به ویژه استان‌های همدان و کردستان بود که در جریان ناآرامی های کردستان در سال اول پس از انقلاب، حضوری موثر داشت. او همچنین از فرماندهان سپاه در جنگ هشت ساله ایران و عراق بود و کتابی هم با عنوان "تکلیف است برادر!" نوشته که خاطرات او از این جنگ است.
خبرگزاری تسنیم حسین همدانی را از متخصصان عملیات نیروهای منظم با عملیات چریکی گروه های شبه‌نظامی خوانده است.
او همچنین از امضا کنندگان نامه‌ای است که چند تن از فرماندهان سپاه در جریان تظاهرات دانشجویی تیر ۱۳۷۸ خطاب به محمد خاتمی، رئیس جمهوری وقت نوشتند و گفتند که "کاسه صبر"شان به پایان رسیده است و هشدار دادند که در صورت عدم جلوگیری از ادامه تظاهرات، وارد عمل خواهند شد.
علاوه بر اینها، حسین همدانی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و جانشین قرارگاه امام حسین بود و در زمان اعتراضات نسبت به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله، ماموریت حفظ امنیت تهران را برعهده داشت. گفته می‌شود که او نقشی مهم در برخورد با معترضان در جریان تظاهرات روز عاشورا و پس از آن در تهران ایفا کرد.
او از جمله فرماندهان نظامی ایرانی بود که مشمول تحریم‌های دولت آمریکا قرار داشتند.

محمدعلی الله دادی

در ٢٨ دی ١٣٩٣ هلیکوپتری اسرائیلی به گروهی در بلندی‌های جولان در خاک سوریه حمله کرد. در این حمله سرتیپ دوم محمدعلی الله‌دادی و جهاد مغنیه کشته شدند.

محمد علی الله‌دادی که متولد پاریز در نزدیکی سیرجان در استان کرمان بود، در جریان جنگ ایران و عراق به لشگر ۴۱ ثارالله کرمان پیوست که فرماندهی آن را قاسم سلیمانی، فرمانده فعلی نیروی قدس سپاه بر عهده داشت.
آقای الله‌دادی سه سال بعد به فرماندهی تیپ ادوات این لشگر رسید و در طول جنگ و چند سال پس از آن از فرماندهان تیپ‌های مختلف این لشگر بود.
او پس از جنگ همراه با تیپ‌های دیگر لشگر ثارالله به استان کرمان منتقل شد و مدتی هم فرمانده سپاه سیرجان بود.
سرتیپ دوم محمد علی الله‌دادی سپس فرمانده سپاه الغدیر استان یزد شد و تا سال ۱۳۹۱ که برای ادامه خدمت به لبنان رفت، این مسئولیت را بر عهده داشت.
گفته می‌شود که با توجه به سال‌های زیادی که او زیر نظر قاسم سلیمانی در لشگر ثارالله فعالیت داشت، از فرماندهان نزدیک به سرلشگر سلیمانی محسوب می‌شد.

عبدالله اسکندری

سرتیپ عبدالله اسکندری احتمالا در اوایل خرداد ١٣٩٣ در حومه حماه کشته شد.

گروهی به نام 'اجناد شام' اعلام کردند که عبدالله اسکندری را در کمینی اسیر کرده بودند. آنها با انتشار تصاویری گفتند که عبدالله اسکندری را سر بریدند.
عبدالله اسکندری از فرماندهان نیروی زمینی سپاه بود و همچنین مدتی مقام مدیرکلی بنیاد شهید استان فارس را به عهده داشت.
او از سال ١٣۵٨ وارد سپاه پاسداران شده و در کردستان و فعال بود. در دوران جنگ او تیپ‌های مختلف مهندسی را فرماندهی می‌کرد.
برخی رسانه‌های ایرانی پس از کشته شدن عبدالله اسکندری گزارش کردند که عامل قتل او کشته شده است.

اسماعیل حیدری

اواخر مرداد ١٣٩٢ اسماعیل حیدری در سوریه، احتمالا در حومه دمشق، کشته شد.
خبر کشته شدن اسماعیل حیدری کمی پس از انتشار خبر کشته شدن هادی باغبانی، مستندساز، منتشر شد و رسانه‌های ایرانی هم اسماعیل حیدری را مستندساز معرفی کردند.

اما سپس روشن شد که اسماعیل حیدری در واقع سرتیپ دوم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و برای آموزش نیروهای وفادار به بشار اسد به سوریه رفته بود.
اسماعیل حیدری و هادی باغبانی به همراه گروهی کوچک، با تعداد زیادی از شورشیان مسلح، که تحت عنوان گروه 'لواء داوود' فعالیت می‌کرد، روبرو شده و در درگیری کشته شدند.
اسماعیل حیدری در جنگ ایران و عراق حضور داشت و پیش از رفتن به سوریه در سپاه استان مازندران و استان تهران فعال بود.

حسن شاطری

اواخر بهمن ماه سال ١٣٩١ اعلام شد که سرتیپ حسن شاطری در حالی که می‌خواست از دمشق به بیروت برود کشته شد.

عنوان رسمی حسن شاطری، که با نام حسام خوشنویس نیز شناخته می‌شد، "رئیس ستاد بازسازی جنوب لبنان" بود. حسن شاطری روابط نزدیکی با حزب‌الله لبنان داشت و از او با عنوان "پل ارتباطی" جمهوری اسلامی با لبنان یاد می‌شد.
منابع ایرانی نخست گزارش دادند که حسن شاطری در شهر حلب و در کمین "تروریست‌های مسلح" کشته شد. اما بعد ارتش آزاد سوریه، که در آن مقطع یکی از عمده‌ترین نیروهای مخالف بشار اسد به حساب می‌آمد اعلام کرد سرتیپ شاطری در حمله هوایی اسرائیل کشته شده بود.
گفته می‌شد که سرتیپ شاطری در دوران جنگ با عراق در زمینه مهندسی فعال بود. او پس از جنگ ٣٣ روزه اسرائیل و لبنان در سال ١٣٨۵ برای بازسازی مناطق جنوب لبنان به این کشور رفته بود.
او از جمله فرماندهان نظامی ایرانی بود که مشمول تحریم‌های دولت آمریکا قرار داشتند.
لينك به منبع

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر