ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، سه‌شنبه ۲۷ اکتبر گفت که واشینگتن معتقد است بیش از دو هزار نیروی ایرانی در سوریه به نیروهای دولتی این کشور در مقابله با مخالفان حمایت می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای دانفورد افزود که بیش از هزار نظامی ایرانی نیز در عراق برای حمایت از دولت بغداد حضور دارند اما او در ادامه افزود که شمار نیروهای ایرانی در عراق همیشه ثابت نبوده است.
او خاطرنشان کرد: «بر این باورم که بیش از هزار نظامی ایرانی در عراق حضور دارند و شمارشان در سوریه به احتمال زیاد بیش از دو هزار نظامی است.»
ایران همواره حضور نیروهای خود را در سوریه و عراق، برای ماموریت‌های «مستشاری» عنوان کرده است. اما شمار زیاد نیروهای سپاه پاسداران که در هفته‌های اخیر در سوریه کشته‌ شده‌اند مساله‌ای دیگر را نشان می‌دهد.
سرانجام حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسدراران جمهوری اسلامی ایران دوشنبه، افزایش شمار نیروهای این گروه نظامی را در سوریه تایید کرد و گفت که افزایش شمار کشته شدگان «دلیل این است که از چند ماه قبل که نظام سوریه به کمک ما بازسازی ارتش را در دستور کار قرار داد و درخواست کمک مستشاری عمیق‌تر از ایران کرد، طبیعتاً نیازمند توسعه آموزش‌ها بود. سطح حضور ما از لحاظ کمی و کیفی افزایش یافت.»
وی در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران، افزوده است:«دوستان ما برای ارائه بهتر خدمات، در صحنه‌ها حضور دارند و باید با واقعیات میدان آشنا بشوند. این فرهنگ ماست که تا میدان را از نزدیک نبینیم قضاوت‌هایمان واقعی نخواهد بود، برای همین مجبوریم در صحنه‌ها حضور داشته باشیم.»
سلامی با بیان این‌که نقش نیروهای ایران در سوریه در چهار سطح تعریف می‌شود، گفت: «سطح اول، سطح راهبردی است. ما در این سطح از مردم، دولت و ارتش سوریه حمایت و تجربیاتمان را به آنها منتقل می‌کنیم. ما در این سطح در نوسازی و بازسازی ساختار و سازمان ارتش سوریه آنها را یاری می‌کنیم.»
او ادامه داد: «ارتش سوریه نیاز به مکمل دفاعی دارد که همان بسیج مردمی است ما به لحاظ تجربه خود این موضوع را در ارتش سوریه وارد کردیم که این کار براساس مشاوره و حضور مستشاری صورت گرفت.»
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، درباره «سطح دوم» گفت «ما در این سطح به فرماندهان نظامی ارتش سوریه مشاوره و راهنمایی می‌دهیم و حتی آموزش فرماندهان سطوح میانی آنها را نیز انجام می‌دهیم. لذا یک سری از فرماندهان ما هستند که در آنجا در یافتن راهکارهای عملیاتی به فرماندهان سوری کمک می‌کنند.»
حسین سلامی درباره سطوح سوم و چهارم گفت:«سطح دیگر، سطح تاکتیکی است که در این سطح فرماندهان ما به فرماندهان عملیاتی ارتش سوریه مشاوره می‌دهند و سطح چهارم، سطح فنی و سطحی است که به آماد رسانی و تأمین تجهیزات و آموزش برای نگهداری و تعمیرات مربوط می‌شود.»
این اولین بار است که یک مقام نظامی ایرانی، فعالیت‌های سپاه پاسداران را در سوریه تشریح می‌کند.
سپاه پاسداران ایران همچنین بسیاری از شبه‌نظامیان شیعه هوادار تهران از کشورهای افغانستان (فاطمیون)، پاکستان (زینبیون)، لبنان (حزب الله) و گروه‌های عراقی را به وسیله سپاه قدس آموزش داده و مسلح کرده و به نام حمایت از ضریح حضرت زینت به سوریه گسیل کرده تا در دفاع از رژیم بشار اسد علیه مخالفان وی وارد جن