کل نماهای صفحه

۱۵ بهمن ۱۳۹۵

شکایت علیه بشار اسد در دادگاه ملی اسپانیا توسط گروهی از وکلای بین المللی

شکایت علیه بشار اسد در دادگاه ملی اسپانیا توسط گروهی از وکلای بین المللی
دبی-العربیه.نت فارسی
تیمی از وکلای بین المللی در حال بررسی طرح شکایتی علیه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در دادگاه ملی اسپانیا هستند.
این گروه از وکلای بین المللی بشار اسد را به ارتکاب اقدامات تروریستی علیه شهروندان غیر نظامی در سوریه متهم می کنند.
به گزارش خبرگزاری رسمی اسپانیا، دفتر انجمن وکلای اسپانیا با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد، طرح این شکایت که از نظر حقوقی در حال بررسی است، توسط یک شهروند زن اسپانیایی سوری تبار انجام گرفته و انجمن وکلای اسپانیا آن را پشتیبانی و دنبال می کنند.
این شهروند زن اسپانیایی سوری تبار که برادرش در سال 2013 توسط نیروهای امنیتی سوریه بازداشت شد و سپس طی چند روز زیر شکنجه مامورات امنیتی بشار اسد جان خود را از دست داد، می گوید مدارک محکمی در دست دارد که می تواند دلیل ارتکاب جنایت جنگی اسد را در دادگاه ثابت کند.
طبق این گزارش دعوای حقوقی این شهروند اسپانیایی که علیه بشار اسد در دادگاه ملی اسپانیا در حال بررسی است بشار اسد را به ارتکاب جنایات ضد بشری و همچنین اعمال اقدامات تروریستی علیه شهروندان غیر نظامی سوریه متهم کرده و مدارک لازم را برای محکومیت او تهیه کرده است.
گفتنی است که رژیم سوریه و شخص بشار اسد تاکنون چندین بار از سوی نهادهای بین المللی و برخی سازمانهای حقوقی به ارتکاب جنایات ضد بشری متهم شده است.از جمله در ژانویه سال 2014 سه حقوقدان بین‌المللی در گزارش مشترکی حکومت سوریه را به ارتکاب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت متهم کرده‌اند.
این گزارش توسط سر دزموند دی سیلوا، دادستان ارشد دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایات جنگی در سیرالئون، سر جفری نایس، دادستان ارشد دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی اسلوبودان میلوسویچ، رئیس جمهوری سابق یوگوسلاوی، و دیوید کرین، دادستان پرونده چارلز تیلور، رئیس جمهوری سابق لیبریا در دادگاه ویژه سیرالئون تهیه شده و بخش‌هایی از در21 ژانویه سال 2014 انتشار یافته است.
گزارش این سه حقوقدان، که روزنامه بریتانیایی گاردین و شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا آن را منتشر کردند، بر مبنای اظهارات و شواهدی تهیه شده است از طریق یک عضو دژبانی ارتش سوریه در اختیار آنان قرار گرفته است. این فرد، که اخیرا به خارج گریخته، به طور مخفیانه با گروه‌های مخالف ارتباط داشته در طول خدمت به عنوان عکاس دژیابی، به جمع آوری اسناد و مدارک برای آنان مبادرت کرده است.
در این گزارش آمده است که فرد مزبور، که از او با نام مستعار قیصر نام برده شده، مامور تهیه عکس از کسانی بوده که در بازداشت درگذشته بودند و توانسته مقادیری عکس و همچنین تعدادی حافظه جانبی (مموری استیک) شامل اسناد و مدارک رسمی را در اختیار رابط خود در گروه‌های مخالف حکومت سوریه قرار دهد و این اسناد توسط سه حقوقدان بین‌المللی بررسی شده است.
گزارش مورد نظر به سفارش یک موسسه حقوقی بریتانیایی به نمایندگی از سوی دولت قطر در 31 صفحه تدوین شده و قرار است محتوای آن در اختیار سازمان ملل و گروه‌های ببن‌المللی مدافع حقوق بشر قرار گیرد.
براساس این گزارش، اجساد بازداشتیانی که به هر نحو کشته می‌شدند همراه با یک پزشک و یک مامور قضایی به بیمارستان‌های نظامی انتقال می‌یافته و وظیفه قیصر در این میان، گرفتن عکس از اجساد بوده است. وی گفته است که در بعضی روزها تا پنجاه جنازه را عکسبرداری می‌کرده و برای هر جنازه هم مجبور بوده است از 15 تا 30 دقیقه وقت صرف کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر