عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی در یک کنفرانس خبری با همتای عراقی خود در بغداد گفت:«عراق و پادشاهی سعودی هر دو در برابر آفت تروریسم ایستاده‌اند ».
الجبیر تاکید کرد :« کشور پادشاهی سعودی به همه عراقی‌ها به دیده‌ای برابر نگاه می کند و هیچ فرقی بین آنها قائل نیست».
گفتنی است که از زمان اشغال کویت در سال 1991 که سرنگونی صدام در سال 2003 را به دنبال داشت تاکنون، این نخستین بار است که یک وزیر بلندپایه سعودی به عراق سفر می کند.
عادل الجبیر در این سفر آخرین روابط میان دو کشور و همچنین مساله منطقه ای و بین المللی ازجمله جنگ با گروه داعش را با حیدر العبادی و ابراهیم جعفری بررسی كرد.
الجبیر در ملاقات با عبادی و در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه عراق، خواستار مشارکت سعودی در بازسازی مناطق آزادشده از تصرف گروه تروریستی داعش شد.
سال گذشته پادشاهی سعودی سفارت پس از 25 سال سفارت خود را در بغداد بازگشایی کرد اما پس از مدتی مقامات بغداد سفیر سعودی را به دخالت در امور داخلی خود متهم کردند.
سعودی‌ها معتقدند که اتهام بغداد به سفیر سعودی ناشی از فشارعوامل نفوذی ایران در عراق بوده است. گروههای فرقه گرای طرفدار ایران به دلیل نفوذ ثامر السبهان سفیر سعودی در میان عشایرعرب شیعه وسنی در عراق از عملکرد وی احساس خطر کرده و او را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم کردند.
سعودی پس از تغییر ثامر السبهان، ریاض شخص دیگری به نام «عبدالعزیز الشمری» را به عنوان کاردار سعودی به عراق فرستاد.
دفتر نخست وزیر عراق در بیانیه ای اعلام کرد که «عادل الجبیر» در دیدار با حیدر العبادی بر آمادگی کشورش در حمایت از ثبات در عراق و مشارکت در بازسازی مناطق آزادشده از تصرف گروه تروریستی داعش تاکید کرده است.
براساس این بیانیه، وزیر خارجه سعودی، پیروزی های تحقق یافته به دست نیروهای مسلح عراق علیه گروه تروریستی داعش را تبریک گفت. بیانیه اضافه کرده است که حیدر العبادی و عادل الجبیر در این دیدار بر ضرورت تلاش بیشتر در مبارزه با تروریسم و افکار ویرانگر آن که بر عموم منطقه و جهان اثر می گذارد، تاکید کردند.
دفتر نخست وزیرعراق اضافه کرده است که العبادی همچنین ارتقا روابط دو جانبه، مبارزه با گروه تروریستی داعش و پیروزی‌هایی که نیروهای مسلح عراق بر تروریسم تحقق بخشیده‌اند را با الجبیر به بحث گذاشت.

سفر غیر منتظره سفیر سعودی به بغداد

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه پادشاهی سعودی روز گذشته در یک سفر غیرمنتظره وارد بغداد شد و با همتای عراقی‌اش دیدار و گفتگو کرد. این اولین سفر عادل الجبیر به عنوان وزیر امور خارجه سعودی به عراق است.
ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق از همتای سعودی‌اش استقبال کرده و دو طرف با یکدیگر درباره مسائل منطقه‌ای و موضوعات دوجانبه بحث و گفتگو کردند. پس از آن، الجبیر به دیدار حیدر العبادی نخست وزیر عراق رفت.
العبادی و الجبیر پیش از این نیز بارها در حاشیه نشست‌های بین‌المللی با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده بودند.
به گزارش خبرنگار "الحدث"، مبارزه با تروریسم و همکاری دو جانبه دو کشور عراق و پادشاهی سعودی در راس برنامه‌های سفر الجبیر به عراق قرار دارد.
مقام‌های عراقی خبر داده‌اند که عادل الجبیر با فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق و سلیم الجبوری رئیس پارلمان آن کشور نیز دیدار خواهد کرد.
در بیانیه‌ای که دفتر سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق منتشر کرده، ضمن خوشامدگویی به وزیر امور خارجه پادشاهی سعودی، بر اهمیت توسعه چشم‌اندازهای همکاری‌های مشترک که منافع دو کشور را تامین کرده و به ایجاد ثبات و امنیت در همه منطقه کمک می‌کند و همچنین بر لزوم گسترش روابط دو کشور و تقویت پیوندهای دوستی و برادری میان دو کشور تاکید شده ست.