دو منبع لبنانی روز پنجشنبه اول اکتبر به خبرگزاری رویترز گفتند که صدها تن از نیروهای ایرانی در ۱۰ روز اخیر به سوریه رسیدند تا به حمله زمینی بزرگی که دولت سوریه و شبه‌نظامیان حزب‌الله با پشتیبانی هوایی روسیه قصد آغاز آن علیه مواضع مخالفان حکومت اسد دارند، بپیوندند.
یکی از این دو منبع گفته است: «حملات هوایی روسیه به زودی با پیشروی زمینی ارتش سوریه و هم‌پیمانانش همزمان خواهد شد... احتمال دارد عملیات زمینی آینده بر حومه ادلب و حومه حماه متمرکز شود.»
این منبع افزود: «روسیه حومه ادلب و حومه حماه را بمباران خواهد کرد و نیروهای زمینی سوریه و هم‌پیمانانشان پیشروی خواهند کرد.»
این دو منبع گفتند که هدف از عملیات، باز پس‌گیری مناطقی است که ارتش سوریه آن‌ها را به سود مخالفان مسلح از دست داد.
این عملیات نشان از تشکیل ائتلافی نظامی میان روسیه و همپیمانان اصلی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه همچون ایران و حزب‌الله لبنان دارد.
دو منبع لبنانی می‌گویند که عملیات بر باز پس گیری مناطقی در شمال غرب سوریه تمرکز خواهد کرد که اپوزیسیون مسلح با پیشروی سریع خود در ماه‌های گذشته آن‌ها را به کنترا خود درآوردند.
یکی از دو منبع می‌گوید: «نیروهای زمینی ایرانی رسیدن خود را به سوریه آغاز کردند... آن‌ها افسران و جنگجویانی هستند که قرار است در نبرد شرکت کنند، مشاور نیستند... ما سخن از صدها نیرو می‌گوییم که به همراه جنگ‌افزارها و مهمات خود به سوریه می‌روند. از ۱۰ روز پیش به سوریه رسیده‌اند و قرار است صدها تن دیگر هم به زودی برسند.»
این منبع افزود که شبه‌نظامیان عراقی هم قرار است در این عملیات شرکت کنند.
تا کنون با وجود گزارش‌ها و تصاویری از حضور نیروهای ایرانی در نبردهای سوریه، اما عمده حمایت ایران از نظام اسد از راه اعزام مستشاران نظامی صورت می‌گرفت. ایران همچنین مجموعه‌هایی از شبه‌نظامیان شیعه از عراق و افغانستان را به سوریه فرستاده است.
شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان هم که از سوی ایران حمایت می‌شوند، از اوایل آغاز بحران سوریه در کنار نیروهای دولتی این کشور می‌جنگند.
جنگنده‌های روسیه از روز چهارشنبه حملات هوایی خود را به مناطقی در نزدیکی حمص و حماه آغاز کردند. با وجود این‌که روسیه می‌گوید هدف حملاتش شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش بود اما اپوزیسیون سوریه و همچنین آمریکا و فرانسه می‌گویند در این حملات، مخالفان مسلح اسد هدف قرار گرفتند و نه شبه‌نظامیان داعش.