کل نماهای صفحه

۷ بهمن ۱۳۹۶

اعتراف به تنگتر شدن حلقه محاصره علیه رژیم

اعتراف به تنگتر شدن حلقه محاصره علیه رژیم

رکس تیلرسون
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در سفر به اروپا در لندن با وزیرخارجه انگلستان و در فرانسه با وزیرخارجه این کشور و در بروکسل با وزرای خارجه اتحادیه اروپا در زمینه برجام، برنامه موشکی و سیاست منطقه‌یی رژیم دیدار و گفتگو کرد.

وی تلاش دارد به کشورهای اروپایی امضا کننده برجام فشار بیاورد توافق اتمی (برجام) را اصلاح کنند و در زمینه برنامه موشکی و سیاست منطقه‌یی هم به آن فشار بیاورند.

سفر وزیرخارجه آمریکا به اروپا در شرایطی است که پیش از این دونالد ترامپ نیز تهدید کرد اگر نواقص برجام برطرف نشود آمریکا از آن خارج خواهد شد.

به هنگام سفر به لندن تیلرسون گفت بین آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان اتفاق‌نظر وجود دارد که به بعضی بخشهای برجام و بعضی از رفتارهای ایران باید رسیدگی کند.

پیش از این نیز فرانسه و انگلیس به صراحت اعلام کرده‌اند که می‌بایست رژیم ایران از برنامه موشکی و سیاست مداخله‌جویانه‌اش در منطقه عقب‌نشینی کند.

پیش از این نیز ژان-ایو لودریان، در سفر به واشینگتن برای تبادل نظر با مقامات آمریکایی اعلام کرد دولتهای دو کشور مصمم هستند به‌خاطر برنامه موشکی ایران با قوت فشار بر آنرا افزایش دهند و این اقدام ممکن است شامل تحریمهای اقتصادی نیز باشد.

بوریس جانسون وزیرخارجه انگلستان نیز در مجلس عوام این کشور گفت: ”ما هم‌چنان نگران فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه و برنامه موشکهای بالستیک این کشور هستیم“.

وی در ادامه اظهاراتش گفت: ”ما به‌طور مستمر نگرانیهای خود را درباره فعالیتهای بی‌ثبات کننده و مخرب ایران در منطقه و هم‌چنین درباره برنامه موشکهای بالستیک آنان (ایرانیان) - که کماکان تحت تحریم اتحادیه اروپا و سازمان ملل قرار دارد - به‌روشنی اعلام کرده‌ایم“. (باشگاه خبرنگاران جوان 19دی 96) 

با توجه به این اظهارات مقامات اروپایی و آمریکایی علیه برنامه موشکی و سیاست منطقه‌یی نظام آخوندی است، که می‌توان نتیجه‌گیری کرد آمریکا و اروپا حلقه محاصره را تنگتر می‌کنند.

رسانه‌ها و مهره‌های رژیم نیز این روزها به واقعیت تنگتر شدن حلقه محاصره اذعان می‌کنند.

در این رابطه است که تلویزیون حکومتی 3بهمن 96 می‌گوید: ”وزیر خارجه آمریکا مدعی شد توانسته حمایت اروپا را برای تغییر برجام و اعمال تحریمهای جدید علیه ایران جلب کند.

رکس تیلرسون که در سفر به اروپا می‌کوشد دیدگاه اروپاییها را در برجام تغییر دهد از تشکیل کار گروه مشترک با کشورهای اروپایی برای توافق هسته‌یی و مقابله با فعالیتهای ایران در منطقه خبر داد و گفت: این کار گروه به‌زودی تشکیل جلسه خواهد داد“.

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس (‌تسنیم) 3بهمن نیز سخنان مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در گفتگو با خبرگزاری رویتر که با اشاره به توافق هسته‌یی گفت اروپا باید میان آمریکا و «ماندن در یک توافق به‌شدت ناقص» یکی را انتخاب کند و تهدید کرد: «اگر برجام اصلاح نشود فوراً از آن خارج می‌شویم. کنگره آمریکا برای سخت‌تر کردن شرایط در توافق هسته‌یی وارد عمل شد».

در این زمینه علی شمخانی دبیر شورای امنیت نظام ضمن غیرقانونی دانستن رفتار آمریکا در رابطه با برجام که به قول او ”برای به چالش کشاندن برجام“ است، رفتار آمریکا در این زمینه را ”غیرقانونی“ و ”بازبینی برجام“ را نیز توهم نامید. (تلویزیون شبکه خبر 3بهمن 96) 

سایت بهار وابسته به روحانی 3بهمن 96 خواستار حمایت از دولت آخوند حسن روحانی برای ”مقابله با ترامپ“ شد و در این رابطه نوشت: ”برجام در شرایط شکننده‌ای قرار دارد، اختلافات داخلی در این حوزه می‌تواند به‌مثابه پاس گل به آمریکا تعبیر شود و لزوم حفظ منافع ملی باعث می‌گردد تا حمایت از دولت در سیاست خارجی بیش‌از‌پیش مورد نیاز باشد“.

واضح است که مذاکرات آمریکا با اروپا تنها بر سر برجام نیست بلکه بخش عمده‌ای از این مذاکرات بر سر برنامه موشکی وسیاست منطقه‌یی آن است. اما طبق معمول رسانه‌ها و مهره‌های حکومت آخوندی در زمینه برجام دود و دم راه می‌اندازند و در دو زمینه دیگر سکوت می‌کنند.

درصورتی که این موارد نیز دو موضوع مهم دیگر مذاکرات اروپا با آمریکا است و کشورهای اروپایی نیز به کرات در این زمینه‌ها هشدار داده‌اند.

در هراس از چنین وحدت نظری است که عباس عراقچی معاون وزیر خارجه دولت آخوند حسن روحانی از این وحدت نظر به‌عنوان ”معرکه جدید“ نام می‌برد و در این رابطه می‌گوید: ”فکر می‌کنند اروپایی‌ها با دادن امتیاز به ترامپ و مثلاً همراهی با وی در موضوعات غیر برجامی، رئیس‌جمهور آمریکا را راضی کنند تا در برجام بماند. به هرحال یک معرکه جدیدی در عرصه دیپلوماتیک باز شده که همه طرف‌ها در آن فعالیت می‌کنند و برآیند آن مهم است که ما به کدام سمت می‌رویم “ (خبرگزاری ایلنا 2بهمن 96) 

مفهوم واقعی ”معرکه جدید“ علیه نظام ولایت نیز چیزی نیست جز این‌که آمریکا و اروپا حلقه محاصره را تنگتر می‌کنند و در این رابطه رژیم یا باید جام‌زهر عقب‌نشینی را بنوشد و یا باید سرکشی کند که عواقب مرگبار تحریم و تهدید آن از طرف جامعه بین‌المللی را برای آن در بردارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر