وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پنجشنبه 25 ژانویه اعلام کرد که در حال مذاکره با ترکیه بر سر امکان برپایی منطقه امن در شمال غرب سوریه است.
این اعلام در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود که بحث بر سر برپایی چنین منطقه‌ای در شمال سوریه تا پیش از حل و فصل مساله بی اعتمادی میان آنکارا و واشینگتن، صحیح نیست.
به گزارش خبرگزاری رویترز، سپهبد کینت مکنزی از مدیران ستاد مشترک ارتش آمریکا در این باره به خبرنگاران گفت: «مذاکره با ترک‌ها را بر سر امکان برپایی منطقه امن ادامه خواهیم داد».
در همین کنفرانس خبری، دانا وایت سخنگوی پنتاگون گفت در جریان گزارش‌هایی رسانه‌ای قرار گرفته که می‌گوید ترکیه از ایالات متحده خواسته نیروهایش را به خارج از شهر منبج منتقل کند. او توضیح داد که با این وجود هیچ تغییری در وضعیت نیروهای آمریکایی حاصل نشده است.
این در حالی است که بکر بوزداگ معاون نخست‌وزیر ترکیه پنجشنبه 25 ژانویه اعلام کرد که آمریکا اگر بخواهد از درگیری احتمالی با ترکیه در سوریه اجتناب کند، باید حمایت از «تروریست‌ها» را متوقف کند.
اشاره او به واحدهای حمایت از خلق (کُرد) است که ترکیه آن را امتداد حزب کارگران کُردستان و گروهی تروریستی می‌داند.
واحدهای حمایت از خلق (کُرد) بخش عمده ائتلاف سوریه دمکراتیک است که متحد آمریکا در جنگ علیه داعش به شمار می‌آید.
بوزداگ در مصاحبه با شبکه تلویزیونی خبر گفت: «کسانی که از این گروه تروریستی حمایت می‌کنند، در این جنگ مورد هدف قرار خواهند گرفت».
ترکیه عملیاتی نظامی در مناطق هم مرز خود با در شمال سوریه به منظور خارج کردن این مناطق از کنترل واحدهای حمایت از خلق «کُرد» آغاز کرده است. این عملیات هم‌اکنون در منطقه عفرین در جریان است و بنا بر اعلام ترکیه، به منبج هم کشیده خواهد شد؛ جایی که نیروهای نخبه آمریکایی مستقر هستند.
نیروهای ارتش آزاد سوریه که از جنگجویان اپوزیسیون تشکیل شده، در عملیات زمینی ترکیه نقش عمده را ایفا می‌کنند.

گفت‌وگوی تند میان ترامپ و اردوغان

پیش از این هدر نویرت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود که مکالمه تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود، «شدید اللحن» بود.
نویرت به خبرنگاران گفت: «اگر نگویم تند بود، مکالمه‌ای جدی بود». او افزود: «نگرانی ما این است که چنانچه ترکیه بر روی عفرین تمرکز کند، داعش بار دیگر تحرک خود را آغاز کند».
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ابراز عقیده کرد که اقدام‌های ترکیه می‌تواند تلاش‌های آمریکا و ترکیه را برای تحقق اهداف مشترکشان در سوریه را با چالش مواجه کند.
او همچنین به گزارش‌هایی از کشته شدن غیرنظامیان و فرار اهالی محلی از مناطقی در عفرین اشاره کرد که پیش از این شاهد ثبات و امنیت بود.