کل نماهای صفحه

۷ بهمن ۱۳۹۶

«سرزمینی خفته در خاک»

«سرزمینی خفته در خاک»

ریزگردها در اهواز
خبرگزاری حکومتی ایرنا: اول بهمن: هوای 9نقطه خوزستان هم‌چنان برای تمام گروهها خطرناک است

گرد و غبار مدارس نوبت عصر مسجدسلیمان را تعطیل کرد
خبرگزاری حکومتی مهر: دوم بهمن: دهلران در خاک و مسئولان در خواب

نامه نیوز: آموزش و پرورش استان بوشهر: یکم بهمن: مدارس استان بوشهر فردا صبح به‌خاطر گرد و غبار تعطیل است

خبرگزاری حکومتی ایلنا: دوم بهمن: میزان غلظت ریزگردها 10برابر حد مجاز در بوشهر/تعطیلی مدارس برخی شهرستانها

خبرگزاری حکومتی ایرنا: 1بهمن: بحران خاک در خوزستان و کردستان

پدیده ریزگردها رفته رفته به یکی از معضلات حیاتی تقریباً نیمی از مردم ایران تبدیل شده است که علاوه بر پیامدهای خطرناک زیست محیطی، تاثیرات وحشتناکی را نیز بر سلامت افراد می‌گذارد. هجوم ریزگردها در قسمتهای مختلف کشور به‌ویژه قسمتهای غربی و جنوبی کشور، زندگی میلیونها هموطن را تحت تاثیر قرارداده است به‌طوری‌که آلودگی در این مناطق به گونه ایست که افراد زیادی را راهی بیمارستان نموده است.

اما بگذارین از میان این 14استان گرفتار به ریزگرد تنها به یکی یعنی خوزستان نگاه کوتاهی بیاندازیم:
خبرگزاری حکومتی ایرنا: اول بهمن 96: 'گرد و خاک 700خوزستانی را به اورژانس کشاند!

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علومپزشکی اهواز گفت: به‌دنبال وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان، از ظهرجمعه تا هشت صبح یکشنبه 694نفر به ‌علت عارضه تنفسی به مراکز درمانی زیرمجموعه ‌این دانشگاه در استان مراجعه کردند.

خجسته حسین نژاد، اظهار کرد: در این مدت 88نفر بستری در بخش، 16نفربستری ویژه، 473نفر سرپایی و 117نفربستری در اورژانس گزارش شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به‌نقل از ایرنا، وی افزود: این تعداد به 38مرکز درمانی زیرمجموعه دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز در استان مراجعه کردند.

گرد و غباربرای سومین روز متوالی، روزیکشنبه بسیاری از شهرهای خوزستان را فرا گرفت به‌نحویکه غلظت گرد و خاک در بهبهان ساعت 9 صبح به بیش از 19برابر حد مجاز رسید.

روز گذشته غلظت گرد و خاک در بسیاری از شهرهای خوزستان سبب تعطیلی مدارس 17شهرستان و ادارات 11شهرستان شد.

تراکم ریزگردها در سوسنگرد (شنبه) در بیشترین سطح خود به بیش از 66برابر حد مجاز رسید و روز جمعه نیز غلظت ریزگردها در اهواز در بالاترین رکورد به بیش از 53برابر حدمجاز رسید.

تداوم ریزگردها در آسمان خوزستان در روز یکشنبه نیز سبب تعطیلی مدارس و مراکز آموزشگاهی 21شهرستان شد.

هم‌چنین فعالیت اداره‌های برخی شهرستانها با 2ساعت تأخیر آغاز شد.

شاخص مجاز آلاینده‌ها 150میکروگرم بر مترمکعب است.'
در چنین شرایطی که مردم در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ناشی از ریزگردها هستند، صدا و سیمای رژیم غارتگر آخوندی به‌جای رسیدگی به مشکلات مردم گرفتار در ریزگرد به پوشش ریزگرد در کشورهای منطقه می‌پردازد و سعی بر اثبات این امر دارد که پدیده ریزگرد تنها در ایران نیست بلکه کشورهای منطقه نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند.

درست در روزهایی که نفس خوزستان در ریزگرد و غبار به شماره افتاده معاون امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام می‌کند که مجلس بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال 97 راحذف کرده است.

وبسایت موسوم به 'میدان' به‌نقل از ایسنا در تاریخ یکم بهمن 96 نوشت:
'به گفته کریم شافعی ۱۵۰میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار جنوب کشور از جمله خوزستان در نظر گرفته شده بود که کمیسیون تلفیق مجلس آنرا حذف کرده است.'

'با این‌که پدیده ریزگردها به‌شدت زندگی مردم در استانهای جنوبی و غربی به‌ویژه خوزستان و ایلام را دشوار کرده است با این‌حال حذف بودجه‌های مبارزه با ریزگردها پیش‌تر هم سابقه داشته است. سدسازیهای بی‌رویه و پروژه‌های انتقال آب باعث خشک شدن تالاب‌ها و ایجاد کانونهای ریزگرد در این مناطق شده است. در بودجه سال آینده‌ هزاران میلیارد تومان به سازمانها و بنیادهای غیرمولد و غیرضروری اختصاص داده شده است.'

یک عضوکمیسیون انرژی مجلس ارتجاع با اشاره سربسته به نقش رژیم و غارتگران آب خوزستان و دخالت آن در بروز این پدیده اظهار کرد که اگر دولت‌ها دخالت نکنند و اجازه دهند اکوسیستم محیط‌زیست به‌طور طبیعی ادامه پیدا کند، معضل ریزگرد حل خواهد شد.
زیرنویس: خبرگزاری حکومتی ایسنا –یک بهمن 96:
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس رژیم گفت:‌ در خصوص گرد و غبارهای مناطق زاگرس‌ نشین اگر دولتها دخالت نکنند و بگذارند روند طبیعی اکوسیستم محیط‌زیست ادامه یابد و در مسیر رودخانه‌ها تغییر ایجاد نکنند استان خوزستان و مناطق زاگرس‌نشین از این گرد و غبار رها می‌شوند.

‌به گزارش ایسنا، هدایت‌الله خادمی در پایان جلسه امروز در تذکری شفاهی به رئیس‌جمهور، بیان کرد: «در هفته گذشته به‌خصوص در روز گذشته استان خوزستان را خاک و گرد و غبار و بارانهای اسیدی مورد تهاجم قرارداد و این مردم نادیده گرفته شده را روانه بیمارستانهای بدون تجهیزات استان کرد، حتما تعدادی هم فوت کردند. مدارس و صنعت تعطیل شد. پروازها لغو شد و تصادفات جاده‌یی فراوانی اتفاق افتاد. چرا آقای کلانتری که با صحبت‌های غیرکارشناسی هدفمند و بخشی‌نگری مدتی است استان را ملتهب کرده است در استان حضور پیدا نکرده است؟

وی در ادامه گفت: چرا تصمیمی برای بردن خاک از خوزستان گرفته نمی‌شود؟ نفت و آب و منابع دیگر قابل انتقال را برده‌اید و می‌برید، چرا این خاک و گرد و غبار را نمی‌برید؟ این خاک را هم ببرید و بریزید بر سر کسانی که باعث بیکاری جوانان شده‌اند، باعث کوله‌بری پیرمردان و معلولین در کردستان شده‌اند. باعث فقر و بیکاری در سیستان و بلوچستان شده‌اند. این خاک را ببرید و بر سرکسانی که باعث وضعیت اسفناک آموزش و پرورش و معلمین آینده‌ساز کشور شده‌اند، بریزید. آقای رئیس‌جمهور بگذارید استانهای زاگرس‌نشین هم زندگی کنند، اجازه دهید که خاک خوزستان هم مرطوب و نمناک شود. اجازه دهید آب شرب داشته باشند و تالاب‌هایش سیراب باشد. اگر دولتها دخالت نکنند و اجازه دهند اکوسیستم محیط‌زیست به‌طور طبیعی ادامه یابد مسأله گرد و غبارحل خواهدشد.»

آری این است مدیریت بحران در نظام پوسیده موسوم به جمهوری اسلامی، بودجه مبارزه با ریزگرد را حذف می‌کنند تا خود آنرا به غارت ببرند، در رسانه‌های جمعی با خونسردی از کنار مسأله عبور می‌کنند و در صورت حاد بودن مشکل یکدیگر را متهم می‌کنند و در پایان نیز کاری از پیش نمی‌برند و این چرخه تکرار می‌شود!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر