کل نماهای صفحه

۲۸ دی ۱۳۹۶

تاکید تیلرسون بر ادامه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه و مقابله با نفوذ ایران


تاکید تیلرسون بر ادامه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه و مقابله با نفوذ ایران



رکس تیلرسون
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه ۲۷ دی تاکید کرده است که ایالات متحده به حضور نظامی خود در سوریه ادامه خواهد داد. وی همچنین اظهار داشت، از جمله اهداف آمریکا در سوریه از بین بردن نفوذ «مخرب» ایران است.
رکس تیلرسون که در نشستی در «مؤسسه هوور» دانشگاه استانفورد در ایالت کالیفرنیا صحبت می کرد، اظهار داشت، یکی از ماموریت های نیروهای آمریکایی در سوریه از بین بردن گروه حکومت اسلامی، داعش، و جلوگیری از بازگشت این گروه است.
وزیر امور خارجه آمریکا در بخشی از سخنرانی اش ایران را «تهدید» دانست و گفت: ایران به عنوان بخشی از راهبردش برای ایجاد یک هلال شمالی- منطقه ای که از ایران تا لبنان و دریای مدیترانه را در بر می گیرد، حضور نظامی خود را در سوریه به طور چشم گیری افزایش داده است: نیروهای سپاه پاسداران را به سوریه اعزام کرده است، از حزب الله لبنان حمایت می کند، و نیروهای نیابتی (شبه نظامیان شیعه) را از عراق، افغانستان، پاکستان و سایر نقاط به (سوریه) می فرستد.
رکس تیلرسون تصریح کرد که ایران با حضور در سوریه در موقعیتی قرار گرفته است تا به حملات خود به منافع آمریکا و متحد آن در منطقه ادامه دهد و میلیارد ها دلار از پول مردم خود را برای تقویت حکومت بشار اسد و حمایت از نیروهای نیابتی هزینه می کند.
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفته است: کاهش و از بین بردن نفوذ مخرب ایران در سوریه به تشکیل یک حکومت دمکراتیک در سوریه بستگی دارد. سوریه در دوران حکومت بشار اسد برای سال ها طولانی عامل ایران بوده است. یک دولت مرکزی سوریه که تحت کنترل (بشار) اسد نباشد، مشروعیت حاکمیت بر کشور سوریه را خواهد داشت.
رکس تیلرسون در ادامه پنج هدف اصلی آمریکا در سوریه را؛ از بین بردن گروه حکومت اسلامی و جلوگیری از بازگشت آن، حل و فصل بحران سوریه از طریق مذاکرات صلح ژنو برای شکل گیری یک دولت دمکراتیک، مقابله با نفوذ ایران و جلوگیری از تحقق رویای «هلال شمالی»، بازگشت آوارگان سوری به خانه و کاشانه خود و از بین بردن سلاح های کشتار دست‌جمعی و شیمیایی در سوریه دانست.
آقای تیلرسون همچنین گفت، خروج آمریکا از سوریه این فرصت را برای ایران فراهم خواهد کرد تا موقعیت خود را در آن کشور تحکیم کند. همانگونه که بیانیه های علنی و جنگ‌های نیابتی ایران نشان می دهند، این کشور در پی سلطه بر خاورمیانه و از بین بردن متحد ما، اسرائیل است.
پیش از این نیز شماری از قانونگذاران آمریکایی از حضور دائمی ایران در سوریه ابراز نگرانی کرده بودند.
۴۳ قانونگذار آمریکایی در نامه ای به رکس تیلرسون نوشته بودند:‌ حضور دائمی و نظامی ایران در سوریه خطری بزرگی برای اسرائیل، اردن و ایالات متحده آمریکا خواهد بود. هرگونه توافقی که به ایران اجازه حضور در نزدیکی مرز اسرائیل و اردن را بدهد، به نفع آمریکا نخواهد بود.
اسرائیل پیش از این بارها نسبت به حضور ایران در سوریه نیز ابراز نگرانی کرده است.
این در حالی است که مقام‌های ایران در پاسخ به انتقادها در مورد حضور نظامی این کشور در خاک سوریه، تاکید می‌کنند که نیروهای ایران به دعوت حکومت بشار اسد و به عنوان مستشار در سوریه حضور دارند.
جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که نزدیک به ۵۰ سال مردم سوریه از سوی حافظ اسد و پسرش بشار، مورد ستم واقع شده اند.
رکس تیلرسون در توضیح راهبرد واشینگتن در قبال در سوریه تاکید کرد، آمریکا نیروهای خود را در سوریه حفظ خواهد کرد تا از بازگشت نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش، جلوگیری کند.
وی اضافه کرد: خروج کامل نیروهای آمریکایی در این زمان باعث خواهد شد که اسد به سرکوب بی رحمانه مردم سوریه ادامه دهد.
آقای تیلرسون گفت: کسی که دست به کشتار مردم خود زده است، نمی تواند در دراز مدت اعتماد مردم را برای ایجاد ثبات در کشور کسب کند.
وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: برای موفقیت یک سوریه با ثبات، متحد و مستقل، این کشور به رهبری غیر از اسد نیاز دارد.
وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که این کشور نیروهای خود را از سوریه خارج نخواهد کرد و واشینگتن اجازه نمی دهد اشتباهی که بعد از خروج نیروهای آمریکایی از عراق روی داد در سوریه تکرار شود.
اشاره آقای تیلرسون به خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ است.
گزارش ها حاکی است که آمریکا در حدود دو هزار نیرو در سوریه دارد. آمریکا همچنین رهبری ائتلاف بین المللی ضد داعش را به عهده دارد که از سال ۲۰۱۴ تاکنون علیه این گروه در سوریه و عراق دست به حملات هوایی زده است.
این در حالی است که طی روز های گذشته موضوع تشکیل یک گارد مرزی جدید در شمال سوریه توسط ائتلاف به رهبری آمریکا واکنش روسیه و ترکیه را درپی داشته است.
سرهنگ رایان دیلن، سخنگوی ائتلاف، گفته بود، «هدف نهایی، تشکیل نیرویی در حدود ۳۰ هزار نفر» در مرزهای شمالی سوریه است. بنا به گفته سرهنگ دیلن، نیمی از اعضای نیروی جدید را، شبه‌نظامیان گروه «نیروهای دمکراتیک سوریه» تشکیل می‌دهند.
«نیروهای دمکراتیک سوریه»، گروهی شبه‌نظامی تحت حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا است. این گروه هرچند دربرگیرنده اعراب سوریه هم است، اما هسته مرکزی و جنگجویان اصلی آن را کـردهای سوریه تشکیل می‌دهند. بسیاری از شبه‌نظامیان کرد با گروه «یگان‌های مدافع خلق» مرتبط هستند که آنکارا آن را بخشی از «حزب کارگران کردستان» و در نتیجه یک گروه «تروریستی» می‌داند.
با استفاده از وب سایت وزارت امور خارجه، رویترز و گزارش های رادیو فردا: خ.ک

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر