کل نماهای صفحه

۲۳ خرداد ۱۳۹۵

سحر نوروززاده لابی ملاهای ایران کیست؟ از حضور در نایاک تا حلقه مشاوران اوباما

سحر نوروززاده لابی ملاهای ایران کیست؟ از حضور در نایاک تا حلقه مشاوران اوباما

همزمان با پایان یافتن مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در لوزان، برخی رسانه های غربی و عربی از حضور یک زن ایرانی در هیات مشاوران باراک اوباما خبر دادند.
رسانه های آمریکایی اعلام کرده‌اند سحر نوروززاده که از اعضای تیم مشاوران امنیت ملی رییس جمهور ایالات متحده است، در یک شب مانده به پایان مذاکرات هسته ای لوزان از جمله افرادی بوده است که در گفت و گو و مشورت ویدئویی باراک اوباما با جان کری و ارنست مونیز حاضر بوده است. 

دیلی بیست و و واشنگتن پست در گزارش هایی به بررسی نقش نوروز زاده در مذاکرات پرداختند. رسانه های آمریکایی به تصویری از او در کنار سفره هفت سین آغاز سال نو در هتل محل مذاکرات هسته ای لوزان که در حال توضیح این سفره به جان کری وزیر امورخارجه آمریکا است اشاره کرده اند. 

سحر نوروز زاده
پس از توافق هسته ای شبکه خبری العربیه نیز گزارشی درباره او منتشر کرد. العربیه از نوروز زاده به عنوان "لابی تهران" در حلقه مشاوران امنیت ملی آمریکا یاد کرد. ادعایی که نمی توان آن را تائید کرد. 

برخی رسانه های تندرو آمریکایی نیز از حضور نوروز زاده در میان مشاوران امنیت ملی اوباما انتقاد کرده‌اند و او را نفوذی ایران در کاخ سفید می دانند. منتقدان می گویند ایران به کاهدان زده است. 

سحر نوروززاده کیست؟
تریتا پارسی در برابر هیات مذاکره کننده ایرانی
گزارش‌هایی تائید نشده نیز از گفت‌وگوی حسین فریدون برادر رییس جمهور کشورمان با نوروزی زاده در جریان مذاکرات منتشر کرده اند. 

نوروز زاده به عنوان مسئول بخش ایران شورای امنیت ملی آمریکا معرفی شده است. اما نوروزی زاده کیست و چرا حضور او در حلقه مشاوران اوباما چالش برانگیز شده است. 

سحر نوروز زاده زن ایرانی الاصل متولد و ساکن آمریکاست که سالها در ایالت کنتیک این کشور زندگی کرده است. او دارای مدرک تحصیلی در رشته های اقتصاد بین الملل و مطالعات خاورمیانه از دانشگاه های جرج واشنگتن و مریلند است. 

گزارش ها حاکی از آن است که نوروز زاده در سال 2114 به جمع مشاوران امنیت ملی آمریکا اضافه شده است، اما پیش از آن یعنی حدود سال 2009 عضو شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) بوده است. گروهی که به عنوان "لابی" ایران در آمریکا مشهور شده اند اما خود ان ها این ادعا را رد می کنند و می گویند به دنبال بهبود روابط ایران و  آمریکا هستند. 

مدیریت این شورا را تریتا پارسی بر عهده دارد. فردی که بارها و بارها  خواستار گفت و گو بین ایران و آمریکا شده است و با تحریم های ایران مخالفت کرده است. 

نایاک  عموما در بحث ها و جوسازی های لابی صهیونیستی در امریکا جانب ایران را گرفته است. جان لیمبرت، دیپلمات سابق آمریکا و یکی از گروگان های سفارت ایالات متحده در تهران از اعضای مشاوره نایاک به شمار می آید. 

لیمبرت از حامیان مذاکره با ایران، حل پرونده هسته ای و رفع تحریم های است. احمد صدری، روشنفکر دینی و یکی از چهره های فکری نزدیک به اصلاح طلبان ایران نیز از اعضای هیات مشاوره نایاک است. 

نایاک در سال 2002 تاسیس شد. جلوگیری از وقوع جنگ، برداشتن تحریم ها، پشتیبانی و حمایت حقوق بشری، مقاومت برای رفع تبعیض علیه ایرانیان در آمریکا از جمله اهداف ذکر شده این گروه است.

عضویت سحر نوروز زاده در نایاک عاملی است که باعث شده است برخی رسانه های آمریکایی و عربی از نفوذ لابی ایران در شورای امنیت ملی آمریکا سخن بگویند. 

رسانه های عربی درباره چگونگی پیشرفت نوروز زاده در ساختار سیاسی آمریکا ادعاهایی مبنی بر نقش داماد ایرانی جان کری مطرح کرده اند. 
سحر نوروزی زاده به زبان های فارسی، عربی، انگلسی و اسپانیایی مسلط است و  گفته می شود ایده تبریک نوروزی وزارت خارجه آمریکا توسط او مطرح شده است.

۲ نظر:

  1. یعنی خود فروخته هایی که هیچ بهایی به مردم رنج دیده ایران نمی دهند.

    پاسخحذف
  2. یعنی خود فروخته هایی که هیچ بهایی به مردم رنج دیده ایران نمی دهند.

    پاسخحذف