کل نماهای صفحه

۱۶ خرداد ۱۳۹۵

طرح «ولایت فقیه» خمینی برکت کاخ سفید را دریافت کرد

 طرح «ولایت فقیه» خمینی برکت کاخ سفید را دریافت کرد

شرق الوسط
دولت کارتر ترکیبی از «ملاها و نظامیان» را پشتیبانی کرد
افرادی از ارتش ایران بازگشت خمینی را در ماه فوریه ۱۹۷۹ جشن می گیرند – عکس از گتی ایمجز
اسناد آمریکایی فاش کرد که واشنگتن در قبال قانون اساسی و طرح نظام حکومتی «ولایت فقیه»، که خمینی چند روز پیش از بازگشت به تهران در مذاکرات مستقیم بین دو طرف برای آن برنامه ریزی می کرد، انعطاف پذیری نشان داد.
با توجه به اسناد ایالات متحده، خمینی از دولت کارتر، رئیس جمهور آمریکا خواست برای سرنگونی دولت شاپور بختیار نخست وزیر ایران،  و همچنین وادار کردن ارتش به تسلیم شدن مداخله کند، که این درخواست  در اوج ارتباط بین آن دو و چهار روز قبل از خروج خمینی از پاریس با خطوط هوایی فرانسه به مقصد تهران بود.
افشای این اسناد محرمانه، گرد و غبار موجود بر روی رابطه میان رژیم «ولایت فقیه» و پرزیدنت کارتر را می زداید. بر اساس این اسناد، دولت آمریکا پس از آن که مطمئن شد دستان خمینی برای همکاری باز است، دست خود را به سوی او دراز کرد.
با توجه به این اسناد، حمایت تقریبا کامل آمریکا از خمینی پس از تصمیم به براندازی رژیم شاه صورت گرفت، علاوه بر این کارشناسان دولت آمریکا برپایی یک سیستم حکومتی بر مبنای «ملاها و نظامیان» را دستور العملی مناسب برای رژیم جدید حاکم بر ایران دانستند.
با توجه به اسناد و مدارک منتشر شده توسط «بی بی سی» فارسی، در حالی که بختیار در ظاهر از حمایت آمریکا برخوردار بود، اما شرایط پشت پرده فرق می کرد، و به موازات تلاش های پاریس برای آماده سازی مسند برای خمینی ، دیگ آمریکا در تهران در حال پخته شدن بود. فعالیت فرستادگان اصلی کارتر در تهران بر پشتیبانی از گفتگو میان فرماندهان ارتش و نمایندگان خمینی، بدون دیگر مخالفان، متمرکز شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر