کل نماهای صفحه

۱۹ دی ۱۳۹۶

ترکیه سفرای ایران و روسیه را به دلیل تداوم حملات در سوریه احضار کرد

ترکیه سفرای ایران و روسیه را به دلیل تداوم حملات در سوریه احضار کرد


دولت ترکیه روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه اعلام کرد که سفرای کشورهای ایران و روسیه را به دلیل تداوم حملات نیروهای دولتی سوریه به مناطق امن احضار کرده است.
ترکیه گفته که حضور نیروهای دولتی سوریه در استان ادلب، برخلاف تفاهم‌نامه‌ای است که توسط آنکارا، مسکو و تهران روی آن توافق شده بود.
شهر ادلب مرکز استانی با همین نام است که در کنترل چند گروه شورشی از جمله «تحریر الشام» است که پیشتر زیر نام «جبهه النصره» وابسته به القاعده فعالیت‌ می‌کرد.
این شهر تا سال ۲۰۱۵ در تصرف نیروهای دولتی بود اما پس از آن برخی گروه‌های جهادی آن را به تصرف در آوردند و در سال ۲۰۱۷ کنترل آن به دست شبه‌نظامیان جبهه النصره افتاد.
دولت ترکیه گفته که به سفیران احضار شده، پیام داده که به دولت خود بگویند هرگونه نقض تفاهم ادلب، باید درجا و خیلی سریع خاتمه یابد.
نیروهای دولتی سوریه اخیراً با حمایت نیروی هوایی روسیه پیشروی‌هایی را در استان ادلب آغاز کرده‌اند با این امید که کنترل خود را بر مسیر اصلی مواصلاتی حلب به دمشق تضمین کنند.
پیشتر مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، دولت سوریه را متهم کرده بود که در پوشش جنگ با شورشیان تندرو، به نیروهای میانه‌رو خود حمله می‌کند.
وی افزوده بود این اقدام، گفت‌وگوهای صلح را که قرار است تا چند هفته دیگر در روسیه برگزار شود به خطر می‌اندازد.
ترکیه، روسیه و ایران برای دستیابی به گفت‌وگوهای صلح در سوریه تلاش می‌کنند. ترکیه مخالف دولت بشار اسد است و از مخالفان آن حمایت می‌کند، ولی ایران و روسیه از حامیان بشار اسد محسوب می‌شوند.
جنگ داخلی در سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۳۴۰ هزار کشته و میلیون‌ها بی‌خانمان برجای گذاشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر