دبی-العربیه.نت فارسی
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت که ایران خواهان پایبندی همه طرف ها به توافق هسته ای است اما در صورتی که این اتفاق نیفتد، تهران گزینه های دیگری هم دارد. او همچنین برقراری روابط خود با وزیر امور خارجه دولت آینده آمریکا را «غیر ضروری» دانست.
سخنان ظریف پنجشنبه 10 نوامبر پس از آن ایراد شد که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی رسید. او در جریان تبلیغات انتخاباتی خود، تهدید به لغو توافق هسته ای با ایران کرده بود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ظریف در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه اسلواکی در پراتیسلاوا گفت: «به طور طبع گزینه های ما محدود نیست اما امیدواریم و ترجیح می دهیم که توافق هسته ای اجرا شود، این توافق دوجانبه نیست تا یکی از طرف ها بتواند آن را لغو کند».
ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، ژوئیه 2015 به توافقی هسته ای دست یافتند. برپایه این توافق، ایران متعهد شد برنامه اتمی خود را محدود کند تا در مقابل، تحریم های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو شود.
باراک اوباما رئیس جمهوری کنونی آمریکا که عضو حزب دمکرات است، از توافق هسته ای استقبال کرده و با لغو تحریم ها موافقت کرده است.
اما دونالد ترامپ عضو حزب جمهوری خواه، در تبلیغات انتخاباتی خود، توافق هسته ای را «فاجعه» و «بدترین توافقی که تا کنون بر سر آن مذاکره شده» توصیف کرد و گفت «می تواند به کوره ای هسته ای بینجامد».
ظریف در کنفرانس خبری خود گفت: «ترجیح ما این است که هر عضو طرف توافق هسته ای، به تعهدات خود پایبند بماند».
او در پاسخ به این سوال که آیا در صورت کنار گذاشتن توافق هسته ای از سوی ترامپ، ایران غنی سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت؟ گفت: «سر باز زدن ایالات متحده به عمل به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای به این معنی نیست که ما گزینه های دیگری نداریم».
ظریف در پاسخ به این سوال که آیا در پی روابط خوبی با وزیر امور خارجه دولت ترامپ همچون روابط با جان کری وزیر امور خارجه کنونی آمریکا است؟ گفت: «این مساله ضرورتی ندارد».
او در این باره ادامه داد: «مذاکرات هسته ای طولانی میان ایران و ایالات متحده برگزار شد. انتظار مذاکرت دیگری ندارم. نه تنها درباره مذاکرات هسته ای بلکه بر سر موضوعات دیگر نیز نیازی به همان نوع تماس با وزیر امور خارجه جدید هرکه باشد نمی بینم».
پس از حدود 38 سال قطع روابط میان ایران و آمریکا، وزیر امور خارجه دو کشور برای نخستین بار در چارچوب مذاکرات هسته ای با یکدیگر به گفت و گو نشستند. پس از آن نیز چند بار دو وزیر امور خارجه، مذاکرات دو جانبه ای داشتند.