کل نماهای صفحه

۷ آذر ۱۳۹۵

جنایت وولایت قتل عام وسرکوب همچنان ادامه دارد- از انتشار فایل صوتی پدر تا زندان و خلع لباس پسر

جنایت وولایت  قتل عام وسرکوب همچنان ادامه دارد- از انتشار فایل صوتی پدر تا زندان و خلع لباس پسر

   
امروز دادگاه ویژه روحانیت قم حکم احمد منتظری، فرزند آیت‌الله حسینعلی منتظری را در ارتباط با انتشار یک فایل صوتی از پدرش درباره اعدام‌های گسترده سال ۱۳۶۷ در ایران اعلام کرد. آقای منتظری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، انتشار اسناد سری و تبلیغ علیه نظام به حبس تعزیری و خلع لباس محکوم شده است. انتشار سخنان جنجالی آیت‌الله منتظری که در آن اعدام‌های سال ۶۷ را "بزرگ‌ترین جنایت" جمهوری اسلامی خوانده بود، واکنش‌های زیادی داشت. این مطلب مروری است بر مهم‌ترین واکنش‌ها و تحولات بعد از انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری.
آیت‌الله حسینعلی منتظری
انتشار یک فالی صوتی از آیت‌الله حسینعلی منتظری درباره اعدام‌های سال ۱۳۶۷ جنجال به پا کرد
۱۹ مرداد ۱۳۹۵:
- سایت آیت‌الله حسینعلی منتظری، مرجع تقلید شیعه که در سال ۱۳۸۸ درگذشت، فایل صوتی اظهارات او را در مرداد سال ۱۳۶۷ منتشر کرد که در آن به تندی از اعدام اعضای سازمان مجاهدین خلق و گروههای مخالف دیگر در زندان‌ها ‌انتقاد کرده بود. او در حضور حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، مصطفی پورمحمدی و ابراهیم رئیسی این اعدام‌ها را "بزرگترین جنایت"جمهوری اسلامی خوانده بود.
۲۰ مرداد:
- احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری اعلام کرد فایل صوتی مربوط به جلسه آقای منتظری و اعضای کمیته اعدام‌ها را به درخواست وزارت اطلاعات از سایت آیت‌الله منتظری حذف کرده است.
- محمدعلی انصاری، قائم مقام دفتر نشر آثار آیت‌الله خمینی، از انتشار فایل صوتی جلسه آیت‌الله منتظری با هیئت اعدام‌ها انتقاد کرد و گفت "محتوای این جلسه ناقص و مشحون از اغلاط و تحریفات منتشر شده است". آقای انصاری که در مقطع اعدام‌ها عضو دفتر آیت‌الله خمینی بود و در جلسه آیت‌الله منتظری از او نام برده می‌شود، گفت که سخنان آیت‌الله منتظری در جلسه مذکور "پیش‌داوری‌هایی" دارد که "اطرافیان موذی به ایشان القا کرده‌‎اند".
- خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، تصاویر دلخراشی منتشر کرد که گفته می‌شد از قربانیان عملیات مسلحانه سازمان مجاهدین خلق هستند. در این تصاویر بدن‌های سوخته و مثله‌شده اعضای سپاه پاسداران دیده می‌شد.
۲۲ مرداد:
محمد موسوی بجنوردی                 FARS                                
محمد موسوی بجنوردی
- محمد موسوی بجنوردی، عضو شورای عالی قضایی در زمان اعدام‌ها گفت که آیت‌الله منتظری بر پایه "اطلاعات غلطی که مغرضانه به ایشان منتقل شد" موضع‌گیری کرده بود.
- حسین موسوی تبریزی، دادستان کل انقلاب تا سال ١٣۶۳ گفت: "منتشر کردن این فایل صوتی در حال حاضر باعث سوء استفاده دشمن شده است. من معتقدم انتشار این فایل به ضرر کشور است و صلاح نبود که منتشر شود." بیشتر بخوانید
- احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد گفت: "به‌مجرد این‌که دشمنان خدا احساس کردند بعضی از ارزش‌ها در جامعه ما مقداری رنگ‌باخته، این‌ها طمع کردند، جرأت کردند بعد از بیست ‌و چند سال بیایند نوار یک پیرمردی که مقام معظم رهبری تعبیر کردند "پیرمرد مفلوک"، نوار ناهنجار او را در جسارت به امام پخش کنند و باکمال جسارت و با کمال گستاخی، یک تشکیلاتی هم ادعا کند او پخش‌کننده نوار بوده. من امیدوارم دستگاه قضایی این مسئله را قاطعأ و سریعاً رسیدگی کند".
۲۳ مرداد:
- احمد منتظری به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد. آقای منتظری به بی‌بی‌سی فارسی گفت سه ساعت بازجویی شده و یکی از موارد مطرح شده در این جلسه "افشای اسرار نظام" بوده است؛ با این استدلال که زمان ضبط این فایل، آیت‌الله منتظری قائم‌مقام رهبر ایران بوده و اسراری که او در جریان آن قرار داشته، از اسرار نظام جمهوری اسلامی بوده و افشای آن "جرم" است.
مصطفی تاج‌زاده                 fecebook
مصطفی تاج‌زاده                
- مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی سابق وزارت کشور و از چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب، اعدام‌ گسترده زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ را محکوم کرد. او که به تازگی از زندان آزاد شده بود، در یادداشتی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: "به سهم خود از خانواده‌های اعدام‌شدگان آن فاجعه از جمله بازماندگان قربانیانی که عضو مجاهدین خلق نبودند، پوزش می‌طلبم."
۲۴ مرداد:
-حسن خمینی، نوه  خمینی، در سخنانی که واکنش به انتشار فایل صوتی تلقی شد، گفت: "بازگو کردن سخنانی که دروغ بودنشان معلوم شده و بی‌اساس است فایده‌ای ندارد". اقای خمینی گفت "جای سوال دارد برخی کسانی که این نقطه (محبت مردم به آیت‌الله خمینی) را هدف قرار می‌دهند به چه امیدی و با چه هدف، ملاک و تحلیلی یکی از عمیق‌ترین محورهای وحدت ملی را هدف قرار می‌دهند؟"
۲۵ مرداد:
- صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران، با انتقاد از انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری گفت: "باید تاسف خورد که برخی با پخش فایل‌های صوتی، مستمسک به رسانه‌های غربی دادند. آن‌چه از احکام دادگاه‌ها بر حسب موازین شرعی و قوانین انجام شده است قابل خدشه نیست و حکم گروه‌های محارب کاملا آشکار است". او گفت که "تیزبینی" آیت‌الله خمینی باعث شد "کسانی را که گمان می‌کردند بعدها ولی فقیه می‌شوند به سرعت برکنار کنند و اگر نبود آن تیزبینی، امروز جمهوری اسلامی ایران مسیر دیگری داشت."
۲۶ مرداد:
علی مطهری، نماینده مجلس ایران                  yjc.ir
علی مطهری، نماینده مجلس ایران
- علی مطهری، نماینده مجلس ایران خواهان آن شد که "آقایان رئیسی، نیری و پورمحمدی که در متن قضیه بوده اند" توضیح بدهند و "اگر قصوری هم در نحوه اجرای حکم بوده است عذرخواهی شود". ابراهیم رئیسی، معاون وقت دادستان، حسینعلی نیری، حاکم شرع وقت و مصطفی پورمحمدی، نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین در زمان اعدام های سال ۱۳۶۷ بودند. آقای مطهری درباره محتوای سخنان آیت‌الله منتظری گفت "این که نگرانی ایشان جا داشته یا نه و اصلا ماجرا چه بوده، درست برای ما روشن نیست."
+بیشتر بخوانید: مخاطبان هشدارهای منتظری کجا هستند؟
۲۷ مرداد:
- محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، گفت که پس از انتشار فایل صوتی از احمد منتظری "تعهد" گرفته شده است. دادستان کل گفت که انتشار فایل صوتی به منظور "تطهیر" سازمان مجاهدین خلق انجام شده و خطاب به نزدیکان آیت‌الله منتظری گفت که آنها باید اسناد "جنایات سید مهدی هاشمی"، برادر داماد آیت‌الله منتظری را هم منتشر کنند.
۵ شهریور:
- مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران اعضای "سازمان مجاهدین خلق" را "خون‌ریز و خون آشام" توصیف کرد و گفت که عده‌ای به دنبال "تطهیر کاذب" آنان هستند. او بدون اشاره مستقیم به فایل صوتی گفت عده‌ای در داخل کشور می‌خواهند "برای اینها یک تطهیر کاذب ایجاد کنند و در عوض زندگی بزرگ‌مردی مانند امام را که انقلاب به این بزرگی را رقم زده اینگونه معرفی نمی‌کنند. اینها هنوز از این فضای بزرگی که امام فراهم کرد به دنبال انتقام‌گیری هستند."
۶ شهریور:
مصطفی پورمحمدی                  Tasnim
مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران
- علی مطهری، نماینده مجلس ایران در نامه‌ای به مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری و عضو هیئت چهار نفره اعدام های سال ۱۳۶۷، با اشاره به فایل صوتی آیت‌الله منتظری "کتمان خطاهای احتمالی" را نادرست خواند و خواستار توضیح آقای پورمحمدی شد.
۷ شهریور:
- مجلس خبرگان  در بیانیه‌ای انتشار فایل صوتی سخنان آیت‌الله منتظری را محکوم کرد و دستور آیت‌الله خمینی در آن دوره را "تصمیمی به موقع" و "دوراندیشانه" خوانده است. در بیانیه مجلس خبرگان آمده بود که این نوار صوتی "غلط" و "تحریف" دارد و "نبش قبری چالش‌برانگیز پس از شکست منافقین خائن در عملیات مرصاد است."
- دست کم ۲۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، خواهان برکناری علی مطهری از نایب رئیسی مجلس به دلیل موضع‌گیری او در قبال اعدام‌های سال ۱۳۶۷ شدند.
- مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران با دفاع دوباره از اعدام‌ گسترده اعضای زندانی سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های چپگرا در سال ۱۳۶۷ گفت: "ما افتخار می کنیم که دستور خدا را در رابطه با منافقین اجرا کردیم".
+بیشتر بخوانید: پورمحمدی و اعدام‌ها؛ از تکذیب تا افتخار
۹ شهریور:
- محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، از اعدام‌های سال ١٣۶۷ دفاع کرد و آن را منطبق بر قوانین داخلی و بین‌المللی دانست. او گفت دستورهای آیت‌الله خمینی و فتواهای دینی او "مبانی محکم فقهی و حقوقی" داشته است.
۱۰ شهریور:
احمد منتظری          
احمد منتظری                
- احمد منتظری برای پنجمین بار به دلیل انتشار فایل صوتی پدرش در دادگاه ویژه روحانیت قم بازجویی شد. او بازجویی‌ها از خود را "بدون فشار و محترمانه" توصیف کرد ولی گفت نمی‌تواند پیش‌بینی کند که سرانجام بازجویی‌ها چه خواهد شد.
۱۵ شهریور:
- احمد منتظری گفت که در دادگاه ویژه روحانیت تفهیم اتهام شده و اتهام او "اقدام علیه امنیت ملی" اعلام شده است. او گفت که اتهام وارده را قبول ندارد.
۲۶ شهریور:
- علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران در واکنش به انتقادها از موضع‌گیری‌اش درباره فایل صوتی آیت‌الله منتظری گفت به اعتقاد او "خطا در جمهوری اسلامی باید به صورت آشکار گفته شود تا نظام اصلاح شود". آقای مطهری گفت: "برخی از این‌ها اصلا معتقد به خطا در جمهوری اسلامی نیستند و یک وجود ملکوتی برای نظام قائلند برخی دیگر معتقد به خطا هستند اما می‌گویند نباید به صورت آشکار گفته شود چون موجب تضعیف نظام است".
۷ آذر:
- احمد منتظری به دلیل انتشار فایل صوتی پدرش، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، انتشار اسناد سری و تبلیغ علیه نظام به ۲۱ سال حبس تعزیری و خلع لباس محکوم شد. بر اساس حکم دادگاه ویژه روحانیت، شش سال از زمان این حبس قابل اجرا خواهد بود. همچنین به دلیل آن که "مجموع اقدامات متهم خلاف شأن روحانیت تشخیص داده شده" او به خلع لباس روحانیت هم محکوم شده ولی با توجه به "انتساب به خانواده شهید" خلع لباس او به مدت ٣ سال تعلیق شده است.
برگرفته از بی بی سی فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر