کل نماهای صفحه

۲۱ آبان ۱۳۹۵

آغاز عملیات “خشم فرات” برای آزاد سازی مجموعه اطلاعاتی از وقایع شمال سوریه ورقه

آغاز عملیات “خشم فرات” برای آزاد سازی مجموعه اطلاعاتی از وقایع شمال سوریه ورقه

شدق الاوسط فارسی

عکس: حضور رزمندگان "نیروهای سوریه دموکرات" در شمال رقه در روز گذشته (رویترز)
عکس: حضور رزمندگان “نیروهای سوریه دموکرات” در شمال رقه در روز گذشته (رویترز)
واشنگتن: نبرد اخراج “داعش” از مرکز تجمع این سازمان در سوریه آسان نخواهد بود..با ترکیه در این زمینه هماهنگ می کنیم
بیروت- نذیر رضا
روز گذشته، عملیات نظامی ائتلاف “نیروهای سوریه دموکرات” با حمایت جنگنده های ائتلاف بین المللی ضد داعش برای به دست گرفتن کنترل مرکز سازمان داعش در رقه بدون حضور ترکیه آغاز شد. ترکیه، پیشتر گفته بود که قصد دارد به سوی این شهر حرکت کند.
منابع کرد سوریه به “الشرق الاوسط” گفتند همزمان با آغاز نبرد برای تصرف موصل، یکی از مهم ترین مراکز سازمان داعش در عراق، تصمیم نهایی برای نبرد رقه “دو هفته پیش” گرفته شد. این منابع افزودند آماده سازی برای این عملیات که انجام آن را “نیروهای سوریه دموکرات” بر عهده دارند با “هماهنگی با آمریکا” صورت گرفته و “عملیات رقه مورد حمایت و تایید آمریکا است”. نیروهای سوریه دموکرات متشکل از نیروهای عرب و کرد سوریه و مورد حمایت واشنگتن هستند. به گفته این منابع “نبرد رقه در دستور کار ائتلاف ضد داعش و ائتلاف نیروهای سوریه دموکرات بوده اما باید پیش از این عملیات، یک سری تفاهماتی صورت می گرفت. همین عامل باعث شد که تصمیم برای آغاز عملیات در چنین زمانی گرفته شود.” این سخنان اشاره ای است به هم زمانی نبرد بر سر کنترل شهر موصل در عراق و عملیات “خشم فرات”.
عملیات حمله به رقه (شمال) دو روز بعد از ورود نیروهای عراقی به شهر موصل، آخرین مرکز این سازمان در عراق، آغاز شد. سه هفته پیش، ارتش عراق و همزمان با حملات هوایی ائتلاف ضد داعش حمله گسترده ای را در این منطقه آغاز کردند. آخرین مراکز عمده تجمع اعضای سازمان داعش در رقه و موصل قرار دارند. به دنبال این عملیات، خسارت های میدانی سنگینی متوجه این سازمان شده است.
اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا، روز گذشته، هشدار داد نبرد برای تصرف شهر رقه “آسان نخواهد بود”. او در بیانیه ای گفت “تلاش های برای محاصره و نهایتا آزاد سازی رقه، گام بعدی در برنامه ائتلاف ما است. همانند موصل، این مبارزه هم آسان نخواهد بود. کار دشواری در پیش داریم. اما این کار برای پایان دادن به افسانه خلافت داعش و توانایی این سازمان برای انجام حملات تروریستی علیه آمریکا و متحدانمان و شرکایمان لازم و ضروری است.” در این راستا، برت مک گورک فرستاده آمریکا برای مبارزه با “داعش” روز گذشته در اردن گفت “مقابله با سازمان داعش آسان نخواهد بود اما مناطق تحت سیطره این سازمان در حال کاهش است.” او افزود “نبرد رقه برای مقابله با این سازمان و با حمایت ائتلاف جهانی ضد داعش آغاز شد و ما به این سازمان اجازه نمی دهیم نفوذ خود را افزایش دهد. نبرد همزمان علیه داعش در موصل و رقه را ادامه خواهیم داد و با ترکیه در رابطه با نبرد رقه هماهنگی های لازم صورت خواهد گرفت.” به دنبال اعلام زمان آغاز عملیات نظامی در رقه، واشنگتن که رهبری ائتلاف جهانی ضد داعش را به عهده دارد از آغاز عملیات “محاصره” شهر رقه خبر داد. شهر رقه از اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی در تصرف سازمان داعش قرار دارد. به گفته واشنگتن “در ابتدا تلاش ها بر محاصره رقه به منظور آماده سازی برای انجام حمله احتمالی به این شهر و آزاد سازی آن تمرکز دارد.” جیهان شیخ احمد سخنگوی عملیات “خشم فرات” در نشست خبری در شهر عین عیسی در پنجاه کیلومتری شمال شهر رقه گفت “ما اعضای مرکز فرماندهی نیروهای سوریه دموکرات به شما مژده شروع عملیات بزرگ نظامی برای آزادسازی شهر رقه و حومه از چنگال تروریسم جهانی تاریک اندیش یعنی داعش را می دهیم.”
به گفته شیخ احمد عملیات میدانی از شامگاه شنبه آغاز شده است و در همین راستا “اتاق عملیاتی” برای “رهبری نبرد آزاد سازی و هماهنگی میان نیروهای شرکت کننده و جبهه های نبرد” تشکیل شده است.
خانم شیخ احمد در این نشست خبری افزود “ما در این نبرد سرنوشت ساز مانند نبرد کوبانی و تل ابیض و حسکه و هول و شدادی و منبج پیروز خواهیم شد.” این اظهارات اشاره ای است به مناطقی که سازمان داعش در دو سال اخیر از آنجا طرد شده. در مرحله نخست این عملیات که پیش از ورود به رقه انجام می شود ۳۰ هزار رزمنده شرکت می کنند. این مرحله با هدف محاصره شهر رقه و بستن راه امداد و کمک رسانی و فشار بر پیکارجویان تندروی مستقر در رقه انجام می شود. این عملیات نظامی از چندین محور از محور شمال به جنوب و از شرق به غرب آغاز شده است. این در حالیست که نزدیک ترین پایگاه ائتلاف “نیروهای سوریه دموکرات” به رقه در منطقه عین عیسی (شمال رقه) واقع شده است. این منطقه در ۳۵ کیلومتری شمال رقه و در فاصله ۵۷ کیلومتری شمال شرق رقه قرار دارد. “نیروهای سوریه دموکرات” در آغاز این عملیات موفق به تصرف چندین روستا و کشتزار در حومه این استان شده است.
“دیده بان حقوق بشر سوریه” گفت نیروهای سوریه دموکرات ضمن پیشروی موفق به باز پس گیری حدود ۶ روستا و مزرعه و اماکنی در حومه شمال رقه شدند. درگیری ها در اطراف این روستاها و در اطراف روستای هیشه با حمایت جنگنده ها در این مناطق همراه بود. برخی پایگاه ها و تجهیزات نظامی داعش در محل درگیری توسط این جنگنده ها بمباران شد. سازمان داعش هم دستکم با دو خودروی بمبگذاری شده، رزمندگان نیروهای ائتلاف را مورد هدف قرار داد.
مساله شرکت نیروهای سوریه دموکرات در این عملیات به دنبال اشارات ضمنی ترکیه مبنی بر آغاز این عملیات توسط آنکارا قطعی شد. نواف خلیل مدیر “مرکز پژوهش های کردی” گفت “تلاش هایی مبنی بر در جریان قرار دادن ترک ها از سیر رویدادها انجام گرفت. ایالت متحده آمریکا هم چند بار تاکید کرد که نیروهای سوریه دموکرات امکانات محاصره داعش را در اختیار دارند.” وی افزود “آنکارا در جریان سیر این عملیات قرار گرفت چرا که آمریکا نمی خواهد به سادگی روابط میان واشنگتن و آنکارا تیره و تار شود. اما آمریکا همواره تاکید کرده که نیروهای سوریه دموکرات از توانمندی های لازم برای ریشه کن کردن تروریسم برخوردارند.”
خلیل افزود “نیروهای سوریه دموکرات تنها مسئولیت عملیات نظامی را بر عهده ندارند. مسائلی فراتر از عملیات نظامی در اینجا وجود دارد، یعنی حمایت از کلیه گروه هایی که در مناطق واقع در شمال سوریه زندگی می کنند. نیروهای سوریه دموکرات ثابت کرده اند که الگوی قابل پیروی در زمینه حمایت از گروه های مختلف هستند. علاوه بر این، مناطق آزاد شده از دست داعش الگوی موفقی در مدیریت امور اداری مردم به شمار می روند. حمایت از هزاران چاه نفتی موجود در منطقه جزیره در شمال شرق سوریه هم از اهمیت استراتژیک برخوردار است.” وی خاطر نشان کرد “نیروهای سوریه دموکرات موفق به آزاد سازی ۲۰ هزار کیلومتر از داعش و حمایت گروه های اتنیک و فرقه های ساکن در آن مناطق شدند. علاوه بر این، نیروهای سوریه دموکرات متشکل از یگان های مدافع خلق و یگان های مدافع زنان (دو گروه کردی) و نیز رزمندگان عضو ثوار رقه و شهدای رقه و لشکر صقور رقه و شورای نظامی سریانی و دیگر تشکیلات هستند. کلیه این ارگان ها که پیشتر در آزادسازی منطقه الشدادی شرکت کردند دارای مرکز فرماندهی هستند. الشدادی مسیر اصلی ارتباطی داعش بین موصل و رقه به حساب می آید.”
ائتلاف نیروهای سوریه دموکرات در ماه اکتبر ۲۰۱۵ میلادی تاسیس شد و سی هزار مبارز دارد که دو سوم آنها، کرد هستند. این ائتلاف سوری مورد حمایت ائتلاف جهانی علیه داعش تا کنون موفق به بیرون راندن اعضای داعش از چندین منطقه شده است.
طلال سلو سخنگوی نظامی ائتلاف نیروهای سوریه دموکرات روز گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت “این نبرد آسان نخواهد بود… سازمان داعش از مرکز اصلی خود در سوریه دفاع خواهد کرد چرا که می داند چنانچه ما کنترل رقه را به دست بگیریم حضور این سازمان در سوریه به پایان می رسد.” سلو افزود “نبرد رقه دو مرحله خواهد بود. در مرحله اول، شهر رقه محاصره شده تا در مرحله دوم یورش و حمله به این شهر انجام شود.” سلو گفت “نخستین سری اسلحه و تجهیزات نظامی از جمله تجهیزات ضد زره را از ائتلاف ضد داعش به منظور این نبرد تحویل گرفتیم.”
در این زمینه، یک منبع مسئول در نیروهای سوریه دموکرات گفت “حدود پنجاه مشاور و کارشناس نظامی آمریکایی اینک در اتاق فرماندهی عملیات نبرد رقه حضور دارند. مسئولیت این افراد، مشاوره و هماهنگی بین نیروهای شرکت کننده در عملیات زمینی و جنگنده های ائتلاف جهانی ضد داعش است.”
شهر رقه در کنار رود فرات و در فاصله صد کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد. جمعیت رقه بیش از ۲۴۰ هزار نفر است. همچنین، بیش از هشتاد هزار آواره و خانواده های نیروهای تندرو در این منطقه زندگی می کنند. این شهر در تصرف داعش قرار دارد. این سازمان کنترل کلیه امور روزمره مردم را به دست گرفته و با اعدام های وحشیانه و مجازات اهالی به وحشت افکنی میان مردم می پردازد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر