کل نماهای صفحه

۲۰ آبان ۱۳۹۵

مصاحبه بسیار مهم سخنگوی هیأت عالی مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه در مورد نتایج انتخابات آمریکا


ریاض نعسان

تلویزیون اورینت 19آبان 95 - مصاحبه با ریاض نعسان:
اپوزیسیون سوریه می‌گوید ما تنها بر روی مردم سوریه تکیه می‌کنیم. ما بر روی آن بزرگانی تکیه می‌کنیم که در شهرها و روستاهای سوریه مقاومت می‌کنند. کسانی که روزانه کشته می‌شوند ولی با این وجود به مقاومت ادامه می‌دهند و بر آزادی و شرافت اصرار می‌ورزند.
با وجودی که همه می‌دانند پرونده سوریه چه چالشهایی را با خود دارد هر یک از کاندیدهای ریاست‌جمهوری دیدگاههای خود را در مورد پرونده سوریه داشتند.
بعد از انتخاب  دونالد ترامپ  به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا چیزی که مشخص است این است که پرونده سوریه به‌عنوان پرونده‌یی سخت روی میز است. آزمایشی سخت برای آمریکا در محدوده نفوذش در خاورمیانه.
در ارتباط با این موضوع ریاض نعسان سخنگوی هیأت عالی مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه گفت:
آمریکا کشوری تابع قانون است. در این کشور قانون است که حکم می‌کند. ما با توجه به تجاربی که با تمامی رؤسای جمهور آمریکا داریم دیده‌ایم که تبلیغات انتخاباتی یک چیز است و عملکرد آنها چیز دیگری است.
ما با اوباما و کلینتون تجربه بدی داشتیم، شاید که با کلینتون این تجربه کمی بهتر بود، سیاست او به‌عنوان وزیر خارجه با او با ما کمی تفاوت داشت. به‌رغم این‌که این اختلافات کم بود ولی انعکاس آن بر روی ما زیاد بود.
ما با اوباما بر سر موضوعات مختلف اختلافات زیاد داشتیم. اوباما وقتی که به قاهره و استانبول سفر کرد پیامی خصمانه به مسلمانان داد و بعد از این‌که به  عربستان سعودی  و بعضی شهرهای مسلمان سفر کرد فکر می‌کردیم که تا حدودی موضوعات عربها و مسلمانان را فهم کرده.
ولی وقتی که از عربستان و ترکیه دور شد و به رژیم تهران نزدیک شد فهمیدیم این‌گونه نیست. سخنان اوباما در قاهره و استانبول بسیار مهم بود ولی بعد از آن دیدیم که به رژیم تهران نزدیک شد و برای این رژیم میدان عمل بیشتری را در عراق و سوریه و لبنان باز کرد.
ما نمی‌خواستیم که روی آنها حساب باز کنیم. خوشبینی یا بدبینی نسبت به خارج خودمان راه‌حل نیست. ما از دیگران می‌خواهیم که به مردممان کمک کنند. ولی بسیار سخت است که بودجه ما در صندوق دیگران باشد.
ما تنها بر روی مردم سوریه تکیه می‌کنیم. ما بر روی آن بزرگانی تکیه می‌کنیم که در شهرها و روستاهای سوریه مقاومت می‌کنند. کسانی که روزانه کشته می‌شوند ولی با این وجود به مقاومت ادامه می‌دهند و بر روی آزادی و شرافت اصرار می‌ورزند.
شما نگاه کنید چیزی که امروز در ادلب و حما و حلب اتفاق می‌افتد بسیار دردناک است ولی هیچ‌کس پرچم تسلیم بلند نمی‌کند. فرزندانشان و زنانشان کشته می‌شوند و آواره می‌شوند ولی با این وجود علیه استبداد و دیکتاتوری اصرار می‌ورزند. با وجود این‌که بشار اسد کشورشان را به روسیه و رژیم ایران و شبه‌نظامیان فرقه‌گرا داده اما مقاومت می‌کنند. اینها هستند که پشتوانه ما هستند. چه فایده‌ای دارد که از خارج کمک بگیریم ولی در داخل کسانی را نداشته باشیم که مقاومت کنند.
ما به دیگران نیازمندیم. این‌قدر مغرور نیستیم که بگوییم به هیچ‌کس نیاز نداریم ولی مصیبت بزرگ ما سیاست مذبذب و تردید آمریکایی‌ها بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر