کل نماهای صفحه

۲۳ آبان ۱۳۹۵

ابتکارات مردم حلب سوریه برای مقاومت در برابر محاصره



رزمندگان سوریه در حالی که به‌صورت شبانه روزی توسط هواپیماهای روسیه و اسد بمباران می‌شوند از سر زمین خود دفاع می‌کنند. غیرنظامیان نیز جبهه‌های مقاومت را در صحنه‌های دیگر ایجاد کرده‌اند آنها باوجودی که روزانه کشته می‌شوند:

نیازمندی، ابتکار آفرین است. اما چی می‌شود اگر این نیازمندی در سایه درد و رنج ناشی از جنگ و محاصره پدیدار شود.

ابو رحمه 48ساله که مکانیک است، در کارگاه خود در بخش شرقی محله محاصره شده انصاری در حلب، موفق شده که یک ژنراتور برای تولید برق اختراع کند. او می‌تواند با استفاده از یک دوچرخه قدیمی که قیمت آن 20 دلار است، برای شارژ باطری خودروها برق تولید کند.

ابو رحمه مکانیک:

«ما نه برق داریم و نه ژنراتور. من هم که تعمیرکار خودرو هستم دست به ساخت این وسیله برای شارژ دینام و باطری خودروها زدم...»

دردها و رنجها از ماه ژوئیه تاکنون ادامه دارد زمانیکه 250هزار تن از اهالی منطقه شرقی حلب توسط نظامیان اسد در محاصره قرار گرفتند. این محاصره به‌معنای کمبود مواد غذایی و سوخت و حتی کمکهای انسانی سازمان ملل است. فرض بر این بود که این مواد هر چند وقت یکبار در اختیار مردم این منطقه قرار گیرد.

خالد کردی نیز یکی دیگر از مبتکران سوری است که با استفاده از ابتدایی‌ترین امکانات، یک اجاق را ما بازای اجاقهای گازی ساخته است اجاقی که آتش زیادی هم تولید می‌کند.

خالد کردی:

از پیت حلبی استفاده کردم تا با کمک یک پنکه، آتش زیادی تولید شود. این وسیله آتش را متمرکز کرده و از مصرف چوب اضافی و هدر رفتن آتش نیز جلوگیری می‌کند.

با فاصله کمی از منزل خالد، یک مبتکر دیگر به‌نام امیر زندگی می‌کند که از پشت‌بام خانه‌اش برای کاشت و برداشت سبزیجات استفاده می‌کند. قیمت مواد غذایی ده برابر و قیمت سبزیجات 5 برابر افزایش یافته است.

اینها تمامی وقایعی نیست که در حلب محاصره شده، می‌گذرد. کاغذهایی که در بسته بندی انگور به‌کار می‌رود نیز به‌عنوان کاغذ سیگار توسط افراد سیگاری در خیابانهای شهر محاصره شده حلب، برای تولید سیگارهای دست پیچ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر