کل نماهای صفحه

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

اپوزیسیون سوریه: توافقی که ایران نقشی در آن داشته باشد را نمی‌پذیریم

  

اپوزیسیون سوریه: توافقی که ایران نقشی در آن داشته باشد را نمی‌پذیریم


دبی-العربیه.نت فارسی
اپوزیسیون سوریه پنجشنبه 4 مه با هرگونه توافقی که ایران نقشی در انعقاد آن داشته باشد یا از کشورهای تضمین کننده اجرای آن باشد، اعلام مخالفت کرد چرا که به گفته اسامه ابو زید سخنگوی هیئت نمایندگی اپوزیسیون در مذاکرات آستانه پایتخت قزاقستان بر سر آتش بس در سوریه، ایران «کشوری قاتل» سوری‌ها است.
اپوزیسون سوریه همچنین مخالفت خود را با هر توافقی که بر قطعنامه‌های بین‌المللی پایه ریزی نشده نباشد، اعلام کرد.
به گزارش العربیه. اسامه ابو زید در کنفرانس خبری در آستانه برگزار کرد گفت: «ما با تقسیم سوریه مخالفیم و طرفی در توافقی که امضا شد نیستیم».
او همچنین خواستار وضع جدولی زمانبندی برای خروج شبه‌نظامیان خارجی از سوریه شد.
سخنگوی هیئت اپوزیسیون سوریه در کنفرانس آستانه افزود: «تشدید حملات سوریه و بمباران مناطق آزاد شده (از کنترل نظام) ما را شوکه کرد». او یادآور شد که روسیه، وعده‌های خود را در توقف بمباران و پایان دادن به حمایت از اسد، نقض کرده است.
او ادامه داد: «پیش از مشارکتمان در مذاکرات، به ما وعده توقف بمباران مناطق آزاد شده، داده شد». او خاطرنشان کرد: «با هدف پایان دادن به ریخته شدن خون سوری‌ها، در مذاکرات حاضر شدیم».
اسامه ابو زید بر ضرورت اقدام جامعه جهانی برای «متوقف کردن نفوذ ایران و اقدامات طمع کارانه‌اش» در سوریه، تاکید کرد.
او به سوال تلویزیون دولتی سوریه به سوالی درباره جنگ با گروه النصره پاسخ نداد. اما اعضایی دیگر از هیئت نمایندگی دولت سوریه در این باره گفتند: «با هرکس که سوری‌ها را بکشد، مبارزه می‌کنیم، چه با بمب‌های بشکه‌ای، چه با گازهای شیمیایی چه با اسلحه».
سه کشور ناظر بر مذاکرات آستانه (روسیه، ترکیه و ایران) پنجشنبه به توافقی بر سر مناطق کم تنش در سوریه دست یافتند.
ایرلن ایدریسوف وزیر امور خارجه قزاقستان در جلسه هیئت‌های شرکت کننده در مذاکرات آستانه تاکید کرد که بحران سوریه، راه حل نظامی ندارد.
او افزود که از سر گیری مذاکرات صلح در ژنو، با نتایج مذاکرات آستانه ارتباط دارد.
او یادآور شد که دور آینده مذاکرات آستانه، نیمه ماه ژوئیه آینده برگزار خواهد شد.
از سویی خبرنگار العربیه در آستانه گفت که برخی از نمایندگان گروه‌های اپوزیسیون، هنگام امضای توافقنامه از سوی ایران، از سالن برگزاری اجلاس بیرون رفتند. گروه‌های مسلح اپوزیسیون سوریه چهارشنبه مخالفت خود را با نقش ایران در سوریه و حضورش به عنوان طرفی ضامن برای توافقنامه، اعلام کرده بودند.
شایان ذکر است که روسیه چهارشنبه، سندی برای برپایی 4 منطقه کم تنش ارائه داده بود که شامل همه استان ادلب، شمال استان حمص، منطقه غوطه شرقی (در حمله دمشق) و جنوب سوریه می‌شود.
هدف از برپایی این مناطق، کاهش تنش‌ها، پایان دادن به خشونت، بهبود اوضاع انسانی و فراهم کردن زمینه مناسب برای راه حل سیاسی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر