کل نماهای صفحه

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

وزارت‌خارجه آمریکا: رژیم ایران با حمایت از رژیم اسد امنیت خاورمیانه را تهدید می‌کند

وزارت‌خارجه آمریکا: رژیم ایران با حمایت از رژیم اسد امنیت خاورمیانه را تهدید می‌کند

ریچارد بوینگینگ مدیر دفتر مطبوعات بین‌المللی در وزارت‌خارجه آمریکا روز سه‌شنبه 19 اریبهشت 96 در گفتگو با تلویزیون اورینت گفت ”رژیم ایران نیرویی است که با حمایت از رژیم جنایتکار اسد و حمایت از تروریستها، امنیت منطقه خاورمیانه را تهدید می‌کند“.

وی تأکید کرد ”با این وجود ما همه مکانیزمهای احتیاطی را در اختیار داریم، رفتار رژیم ایران باید تغییر کند به‌خصوص درباره گفتگوهای آستانه ما از هر تلاشی برای کم کردن خشونت و پیشبرد یک روند سیاسی فعال حمایت می‌کنیم. ولی ما نگرانی‌هایی نیز از این گفتگوها داریم به‌طور خاص درباره نقش رژیم ایران به‌عنوان یک طرف ضامن“.

مدیر دفتر مطبوعات بین‌المللی در وزارت‌خارجه آمریکا ادامه داد ”ما از همه طرفها می‌خواهیم که نقشی سازنده در سوریه ایفا کنند و به همین دلیل به همه برای این امر فراخوان داده‌ایم به‌طور خاص به روسیه و معتقدیم که می‌تواند نقشی سازنده در پایان دادن به خونریزی داشته باشد و همچنین رژیم ایران که مانند نیرویی علیه امنیت منطقه عمل می‌کند. این دو کشور باید برای به‌دست آمدن یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه تغییر کنند“.

بیشتر بخوانید:
وزارت خارجه آمریکا – نگرانی از شرکت رژیم در گفتگوهای آستانه

یادآوری می‌شود چند روز قبل هم وزارت‌خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌یی از شرکت رژیم ایران به‌عنوان ضامن در گفتگوهای آستانه ابراز نگرانی کرد و گفت فعالیتهای رژیم ایران در سوریه به‌جای این‌که باعث توقف خشونت شود باعث افزایش آن شده است و به کارنامه رژیم ایران درباره اجرای توافق‌نامه‌های قبلی اشاره کرده بود.

بیانیه وزارت‌خارجه افزوده بود بدون شرکت مستقیم در گفتگوهای آستانه درباره سوریه نمایندگانی در این گفتگوها داشته است. این وزارتخانه نسبت به امکان نقش داشتن ایران به‌عنوان یک ضامن ابراز شک و تردید کرده بود، به‌خصوص بعد از این‌که تعدادی از هیأت اپوزیسیون سوریه در اعتراض به دخالت ایران از گفتگوها خارج شدند.

وزارت خارجه آمریکا – موضع ناظر آمریکا در گفتگوهای آستانه


استوارت جونز معاون موقت وزارت‌خارجه آمریکا هم که در این مذاکرات به‌عنوان ناظر از طرف وزارت‌خارجه آمریکا شرکت کرده بود، گفته بود:
«ما نگران تفاهم‌نامه آستانه از جمله درباره حضور رژیم ایران در آن به‌عنوان ”ضامن“هستیم. فعالیتهای رژیم ایران در سوریه نه تنها خشونت ها را متوقف نکرده بلکه به آن دامن زده و حمایت بی‌تردید این رژیم از رژیم اسد فلاکت مردم سوریه را تداوم داده است. رژیم ایران در سه سال اخیر با اعزام نیروهای سپاه به بشار اسد کمک می‌کند. هر چند رژیم ایران حضور نظامی در سوریه را رد می‌کند اما دهها فرمانده و مقام سپاه در سوریه کشته شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر