در پی توافق اتمی ایران با قدرتهای جهانی و موضوع آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران در خارج از کشور، اکنون میزان این دارایی ها محل حدس و گمان رسانه های ایرانی و خارجی قرار گرفته است.

از یکطرف منابع خارجی میزان دارایی های بلوکه شده ایران در خارج را بین 100 تا 150 میلیارد دلار برآورد می کنند که در پی توافق اتمی قرار است به تدریج در اختیار این کشور قرار بگیرد.

در همین ارتباط باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هم اخیرا اعلام کرد که میزان دارایی های بلوکه شده ایران، 150 میلیارد دلار است.

اما مقامات دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، به سرعت نسبت به اعلام این ارقام از سوی منابع خارجی واکنش نشان دادند و ضمن تکذیب آن اعلام کردند که رقم دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از کشور 29 میلیارد دلار است!

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، وجوه بلوکه شده بانک مرکزی در خارج از کشور را 23 ميليارد دلار اعلام کرد و گفت: «اين منابع در ژاپن، کره جنوبي و امارات متحده عربي بلوکه شده است و علاوه بر اين، حدود 6 ميليارد دلار از منابع ايران هم در کشور هند وجود دارد که متعلق به دولت است.»

حال این سوال پیش می آید که چرا یک چنین اختلاف فاحشی میان منابع خارجی و داخلی وجود دارد؟ و اینکه کدام یک از ارقام درست است، 150 میلیارد دلاری که منابع خارجی ادعا می کنند و یا 29 میلیارد دلاری که بانک مرکزی ایران بر آن اصرار دارد؟