کل نماهای صفحه

۲۴ تیر ۱۳۹۴

خامنه اي ومخمصه منطقه اي - عربستان سعودی پس از توافق هسته‌ای وین به ایران هشدار داده است که منطقه را بی‌ثبات نکند.

خامنه اي ومخمصه منطقه اي - عربستان سعودی پس از توافق هسته‌ای وین به ایران هشدار داده است که منطقه را بی‌ثبات نکند. 
با توجه به پیام کوتاه عربستان در مورد توافق هسته‌ای تفسیرهای متفاوتی از بازخورد این توافق در ریاض ارائه می‌شود. مروان بشارة، شبکه خبری "الجزیره" مدعی است که همسایگان عربی ایران، ایرانی قدرتمند را تهدیدی برای استقلال ملی خود ارزیابی می‌کنند: «ایران [پس از توافق جامع] بیشتر می‌تواند در امور دیگر کشورها دخالت کند و نفوذ خود در کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان یا حوزه خلیج فارس را تعمیق ببخشد».

از سوی دیگر، خبرگزاری آلمان نوشت که عربستان سعودی پس از توافق هسته‌ای وین به ایران هشدار داده است که منطقه را بی‌ثبات نکند.
بر این اساس، خبرگزاری دولتی عربستان شامگاه سه‌شنبه از ایران خواسته ظرفیت‌های خود را برای "توسعه داخلی" به کار گیرد.پایگاه اینترنتی شبکه یک تلویزیون آلمان همچنین به نقل از مجری خبری تلویزیون عربستان "از آشوبی که ایران در جهان عرب بر پا کرده" نوشته است. بر پایه این مدعا، دست ایران پس از توافق برای ادامه این "آشوب" بازتر می‌شود. به گفته‌ی این مجری خبری، با امضای توافقنامه وین اعتماد کشورهای حوزه خلیج فارس به آمریکا خدشه‌دار شده و این کشورها بیشتر به سمت چین و روسیه متمایل خواهند شد.
مقامی که تلویزیون عربستان از او نقل کرده، گفته است که "تحریم‌ها علیه ایران باید پابرجا بمانند زیرا جمهوری اسلامی حامی تروریسم است". در این موضع‌گیری در عین حال تصریح شده که عربستان سعودی به بهبود روابط با ایران به عنوان یک همسایه علاقه‌مند است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر