برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در حال تهیه طرحی هستند که برپایه آن، به شبه نظامیان غیر ایرانی که در راستای منافع این کشور در مناطق مختلف جهان می جنگند و همچنین به کسانی که برای جمهوری اسلامی، فعالیت جاسوسی می کنند، تابعیت ایرانی داده شود.
در روزهای اخیر، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، متنی را با عنوان «اظهارنظر کارشناسی درباره طرح اصلاح ماده ٩٨٠ قانون مدنی جهت تسهیل اعطای تابعیت به رزمندگان، ایثارگران و نخبگان غیرایرانی» منتشر کرده است.
در متن منتشر شده آمده است: «این طرح درصدد تسهیل اعطای تابعیت به رزمندگان و مجاهدان غیرایرانی است که در مسیر نبرد حق علیه باطل شرکت نموده یا نخبگانی که درصدد خدمت به جمهوری اسلامی هستند.»
البته با وجود این که هم اکنون مجلس شورای اسلامی ایران در حال بررسی چنین طرحی است و احتمال می رود در آینده ای نزدیک در صحن علنی مطرح شود، اما دادن تابعیت ایرانی به همکاران با برخی از مراکز نظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران مساله ای معمول بوده است.
به طور مثال عراقی ها و لبنانی هایی که در انفجار سفارت آمریکا در کویت در سال 1983 دست داشتند و همچنین لبنانی هایی که در انفجار پایگاه نیروهای نظامی آمریکایی در بیروت در سال 1983، انفجار سفارت عراق در بیروت در سال 1981 و ربودن هواپیمای کویتی در سال 1988 دست داشتند، تابعیت ایرانی دریافت کرده اند. عماد مغنیه فرمانده پیشین شبه نظامیان حزب الله لبنان از آن جمله است. 
همچنین برخی از همکاران بعضی از نهادهای وابسته به رهبر جمهوری اسلامی ایران از جمله مرکز تقریب مذاهب به ریاست علی اکبر ولایتی، تابعیت ایرانی دریافت کرده اند.
هم اکنون و با شدت گرفتن بحران ها و نبردها در عراق و سوریه، ایران شمار بیشتری از اتباع کشورهای مختلف از جمله، عراق، سوریه، پاکستان و افغانستان را به سود خود بسیج کرده تا هم در عملیات نظامی به سود جمهوری اسلامی حضور یابند و هم به فعالیت های جاسوسی بپردازند.

گروه های هدف

اما تابعیت ایرانی به چه افرادی داده می شود؟ به نوشته روزنامه اعتماد نزدیک به جریان اصلاح طلب در ایران، پنج گروه، به عنوان گروه های هدف در این طرح مد نظر قرار گرفته شده اند که عبارتند از: «رزمندگان و مجاهدین غیر ایرانی، خانواده های شهدای غیر ایرانی، جانبازان غیر ایرانی، همکاران ویژه با نهادهای انقلابی و نخبگان ایرانی (طبق متن منتشرشده منظور کسانی هستند که در زمینه‌های اطلاعاتی یا تدارکاتی همکاری‌های لازم را با نهادهای انقلابی داشته‌اند هرچند رزمنده نبوده و در میدان‌های جنگ حضور نداشته‌اند.)»

ضرورت تایید سپاه پاسداران

به منظور ایجاد معیارهای سختگیرانه، برای هریک از پنج گروه هدف، شرایطی قرار داده شده است. شاید مهمترین شرط این باشد که پس از درخواست کتبی متقاضیان کسب تابعیت ایرانی، درخواست آن ها باید توسط «سپاه پاسداران ایران» بررسی و تایید شود.
بنا بر متن منتشره، شرط تایید سپاه برای هرکدام از گروه های هدف، دلایلی برای خود دارد. این شرط برای مجموعه «همکاران ویژه با نهادهای انقلابی» الزامی است، زیرا به هر حال این افراد اقدام به فعالیت های جاسوسی و اطلاعاتی به سود جمهوری اسلامی ایران می کردند و دست داشتنشان در چنین فعالیت هایی نیاز به تایید نهادی دارد که برای آن کار می کردند.
برپایه متن مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ایران، برای گروه «رزمندگان» این تایید از این جهت ضرورت دارد که «مشخص باشد که فرد متقاضی در مسیر اهداف جمهوری اسلامی تلاش نموده و تحت امر سپاه بوده است نه اینکه به صورت شخصی و بدون اذن، مجاهدت یا تلاشی را انجام داده باشد.»
برای «رزمندگان» فرضی شرط عدم امکان رجوع به کشور متبوع یا سکونت آن هم در نظر گرفته شده تا بنا بر متن منتشره «در مواردی که فرد می‌تواند با مراجعه به کشور خود به عنوان عنصر مجاهد ایفای نقش کند، اعطای تابعیت یا اقامت دایم او را احتمالا از تبدیل از عنصر مجاهد به عنصر ساکن بازندارد.»