کل نماهای صفحه

۴ مرداد ۱۳۹۴

تحولات جديد در منطقه - گزارشي در مورد وضعيت جديد تركيه در قبال داعش


به گزارش راديو آلمان در  24ژوييه 2015 منابع رسمي در آنكارا اعلام كردند جنگندههاي اين كشور مواضع داعش در سوريه را بمباران كردهاند.
 بنظر ميرسد پاي تركيه به جنگ با داعش بازميشود. تلويزيون دولتي تركيه خبر داد كه چهار جنگنده نيروي هوايي اين كشور از پايگاه هوايي دياربكر برخاسته و در حمله به مواضع داعش شركت كردهاند. اين گزارش حاكي است كه اين جنگندهها در زمان بمباران بر فراز خاك تركيه بودهاند و حريم هوايي سوريه را نقض نكردهاند. حملات متوجه مواضع داعش در نزديكي روستاي "هوار" بوده كه مجاور شهر مرزي "كيليس" در تركيه و در آن سوي حصار مرزي در خاك سوريه واقع شده است. روزنامه "حريت" گزارش داد كه در حمله به مواضع داعش در نزديكي روستاي يادشده, جتهاي "اف ـ ۱۶" شركت داشتهاند. از قرار معلوم ارتش تركيه اين عمليات را "يالچين" نامگذاري كرده است تا از اين طريق خاطره سرباز تركي را گرامي بدارد كه روز پيش از آن در حمله نيروهاي داعش كشته شد. 
  اجازه براي استفاده از"اينجرليك" 
دولت تركيه پس از مدتها تامل سرانجام به ايالات متحده آمريكا اجازه داد كه از پايگاه مهم استراتژيك "اينجرليك" در خاك تركيه براي حملات هوايي عليه مواضع "دولت اسلامي" استفاده كند.  خبرگزاري آلمان اين خبر را از قول يك نماينده وزارت دفاع آمريكا تاييد كرد. همچنين به گزارش "نيويورك تايمز" باراك اوباما در گفتوگويي تلفني با اردوغان درباره استفاده از پايگاه اينجرليك به توافق رسيده است. ولي هنوز مقامات دو كشور اين خبر را رسماً تاييد نكردهاند. تركيه اگر چه به نيروهاي ائتلاف ضدداعش تعلق دارد, ولي تا كنون با استفاده از پايگاه اينجرليك براي حملات هوايي عليه مواضع اين گروه تروريستي مخالفت ميكرد. دولت تركيه خواستار آن بود كه سرنگوني بشار اسد به بخشي از استراتژي نيروهاي ائتلاف براي كشور همسايه تبديل شود.  پايگاه اينجرليك در جنوب شهر تركي آدانا و در صد كيلومتري مرز سوريه واقع است. ايالات متحده آمريكا قادر است از اين پايگاه نه تنها با جنگندههاي خود به مواضع داعش حمله كند, بلكه از هليكوپترهاي جنگي خود نيز در اين حملات استفاده كند. اين پايگاه همچنين از پايگاههاي كشورهاي حوزه خليج فارس به مرز شمالي عراق نزديكتر است كه در حال حاضر حمله به مواضع داعش از آنها صورت ميگيرد.
  به نظر ميرسد كه تغيير موضع دولت تركيه نسبت به گروه "دولت اسلامي" به انفجار مصيبتبار اخير در شهر سوروچ بازميگردد كه باعث مرگ ۳۲ تن شد. آنكارا اعلام كرده كه مستنداتي در اختيار دارد كه نشان ميدهد عامل انتحاري اين بمبگذاري به داعش وابسته بوده است. سه روز پس از اين انفجار در درگيريهاي نظامي داعش با سربازان تركيه در منطقه مرزي ميان تركيه و سوريه يك سرباز ترك و يك جهادگرا كشته شدند. 
....رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند که اجازه استفاده ارتش آمریکا از اینجریک بدون امتیاز متقابل نبوده است. این گزارش می‌گوید ترکیه در برابر دادن این مجوز، موافقت دولت آمریکا با ایجاد "منطقه امن و پرواز ممنوع" در منطقه شمال حلب را به دست آورده است.
روزنامه "حریت" روز ۲۴ ژوئیه به نقل از مقام‌های دولت ترکیه نوشت، این منطقه امن حدود ۹۰ کیلومتر طول و بین ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر عمق خواهد داشت. بنابر این گزارش این منطقه امن، محدوده‌ی میان شهر مرزی "جرابلس" واقع در کنار فرات در شمال شرق سوریه تا شهر کوچک "مارع" در شمال حلب در بر خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر