زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان می گوید که به مقام های ایرانی پیشنهاد خواهد داد تا میانجی گری برلین میان تهران و تل آویو را بپذیرند. او همچنین گفت که به رسمیت شناختن اسرائیل باعث بهبود روابط اقتصادی میان ایران و آلمان خواهد شد.
گابریل یکشنبه 19 ژوئیه در راس هیئتی اقتصادی به تهران رفت. او قرار است در این سفر سه روزه با حسن روحانی رئیس جمهوری و شماری از وزرا و مسئولان ایرانی، دیدار و گفت و گو کند.
گابریل در گفت و گو با روزنامه بیلد اظهار داشت که در این سفر پیشنهاد خواهد کرد تا آلمان نقش میانجی را میان ایران و اسرائیل ایفا کند و تاکید خواهد کرد که دولت ایران باید حق اسرائیل را در موجودیت به رسمیت بشناسد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، در این مصاحبه که قرار است دوشنبه منتشر شود، گابریل گفت: «وجود روابط با ثبات و خوب با آلمان می تواند در صورت پذیرش میانجی گری با اسرائیل، توسعه یابد. در این باره در سفرم به ایران توضیح خواهم داد.»
او افزود در حالی که توافق هسته ای نخستین گام در مسیر بهبود روابط با ایران است، باید گام های بیشتری برداشته شود به ویژه این که ایران در تنش های منطقه به ویژه در روابط با اسرائیل، نقش دارید.
او تاکید کرد: «آلمان می تواند و می خواهد در این مناقشه خود را به عنوان میانجی مطرح کند.»
سفر وزیر اقتصاد آلمان به ایران چند روز پس از توافق هسته ای تهران با گروه 1+5 صورت گرفته است.
ایران اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد. تا کنون بارها مسئولان ایرانی بر ضرورت «محو اسرائیل» از وجود تاکید کرده اند. جمهوری اسلامی ایران همچنین از برخی از گروه های شبه نظامی مخالف اسرائیل همچون حزب الله در لبنان و شماری از گروه های فلسطینی، حمایت سیاسی، مالی و تسلیحاتی می کند.