کل نماهای صفحه

۸ بهمن ۱۴۰۲

سوابق هولناک رضا سراج(سربازجو علوی) معروف به دژخیم زندان‌ها سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران

 

سوابق هولناک رضا سراج(سربازجو علوی) معروف به دژخیم زندان‌ها سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران

رضا سراج با نام مستعار علوی از سربازجوها و از عوامل تاثیرگذار امنیتی در جمهوری اسلامی است. از سوابق وی در نهادهای اطلاعاتی و امنیتی می‌توان به کارشناس امنیتی(بازجو) در سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران، ریاست سازمان بسیج دانشجویی، سرپرست اداره اطلاعات قرارگاه ثارالله، همکاری با نهادهای امنیتی – اطلاعاتی برای مقابله با جنگ روانی، براندازی نرم، ریاست دانشکده اطلاعات سپاه پاسداران و… اشاره کرد. وی در فیلم بازجویی وشکنجه از همسر سعید امامی حضور دارد. این فیلم هنگام بازجویی وحشیانه همراه با هتاکی و افترا وی از همسر سعید امامی را نشان می‌دهد. وی بازجویی بازداشت شدگان قتل‌های زنجیره‌ای در سال ۷۷ را برای بدر بردن عاملان اصلی این جنایات برعهده داشت.

بازجویی از بازداشت شدگان اعتراضات ۷۸

در سرکوب اعتراضات ۱۳۷۸ اولین بار نام رضا سراج در محافل خبری مطرح شد. وی در آن سال‌ها با نام مستعار «حاج آقا علوی» به بازجویی و تواب‌سازی از دانشجویان بازداشتی پرداخت. دانشجوی بازداشتی علی افشاری در رابطه با بازجویی‌های رضا سراج در گفتگو با مرکز اسناد حقوق بشر ایران می‌گوید:

« پس از این‌که روحیه‌ی خود را به‌دست آوردم ، به قاضی اعلام کردم که دیگر به سربازجو – که خود را علوی معرفی می‌کرد – پاسخ نمی‌دهم . پس از این‌که بریدم ، چشم‌بندم را در بازجویی برمی‌داشتند . چهره‌ی او را دیده بودم . بعدها فهمیدم نام او سراج است . سراج الان گه‌گاهی برای خبرگزاری فارس ، مطلب می‌نویسد و در حال حاضر مسئول سازمان بسیج دانش‌جویی است. سراج هرچه سؤال کرد من جواب ندادم . گفتم می‌خواهم بازجوی دیگری بیاید .

مثلا بازجوی من ( آقای سراج ) می‌گفت که آن‌ها به قاضی دستور می‌دهند که چگونه تصمیم بگیرد و چه بکند ، نه این‌که قاضی به آن‌ها دستور دهد که چگونه بازجویی کنند.»

سوابق هولناک رضا سراج( سربازجو علوی) معروف به دژخیم زندان‌ها سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران
سوابق هولناک رضا سراج(سربازجو علوی) معروف به دژخیم زندان‌ها سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران

صادر کننده حکم اعدام غلامرضا خسروی

« قاضی حکمی را برای تو صادر می‌کند که من بگویم» از جملاتی بود که سراج در هنگام بازجویی از بازداشت‌ شدگان مستمر تکرار می‌کرد. برادر زنده یاد غلامرضا خسروی از زندانیان اعدام شده در سال ۱۳۹۳ در این زمینه نکاتی را از سراج نقل کرده است. غلامرضا خسروی در یک ملاقات با خانواده‌اش به آنها می‌گوید:«سربازجو علوی به او گفته است که خودم حکم غلامرضا را از ۳ سال حبس به اعدام کشاندم.»

رضا سراج از فرماندهان حمله به بند ۳۵۰ اوین بود. این حمله در تاریخ ۲۸ فروردین ۹۳ انجام شد. ماموران امنیتی با یورش به این بند به ضرب و شتم زندانیان سیاسی پرداختند. غلامرضا خسروی در این حمله از ناحیه سر و صورت آسیب دید و گوش راست وی پاره شد. در حین حمله سربازجو علوی(سراج) غلامرضا خسروی را تهدیدکرده بود که حکم اعدامش را به زودی اجرا خواهد کرد. غلامرضا در تاریخ ۱۱ خرداد ۹۳ یعنی کمتر از ۲ ماه بعد از این حمله اعدام شد.

در یک مورد دیگر یک زندانی در خصوص روش‌های غیرانسانی بازجویی توسط سراج نوشته بود:

« در یکی از پرونده‌های تیم رضا سراج، دختر فرد بازداشت شده را ربوده و به بازداشتگاه آورده و با قرار دادن در اتاق مجاور وی و نشان دادن به متهم از دیوار شیشه ای واسط ۲اتاق به او اعلام می‌کنند که چنانچه مجدداً وی بازداشت شود در همین اتاق شاهد صحنه‌های دیگری خواهد بود.»

سرکوب دانشجویان پس از اعتراضات ۸۸

وی همچنین پس از سرکوب اعتراضات ۸۸ به منظور ایجاد جو سرکوب در دانشگاه‌ها، به ریاست سازمان بسیج دانشجویی منصوب شد. به گفته بازداشت‌شدگان بسیاری از بازجویی‌ها آن سال توسط شخص وی و یا تیم‌های بازجویی تحت نظارت وی انجام شد. نقش اصلی وی در این بازجویی‌ها شکنجه روحی افراد به منظور اعتراف‌گیری اجباری و اظهار پشیمانی و درخواست عفو بوده است.

 سربازجو رضا سراج پس از آن، بدون داشتن مدرک تحصیلی مشخص، مدتی نیز رئیس دانشکده اطلاعات سپاه پاسداران بود.

سراج رئیس واحدعملیات ویژه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران نیز بوده است. این واحد چندین عملیات نافرجام علیه شهروندان خارجی داشته است. وزارت خزانه‌داری آمریکا رضا سراج را به دلیل نقض حقوق بشر در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. وی در تاریخ ۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ به عنوان سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت معرفی شده است

کانون حقوق بشر ایران از همه هموطنان درخواست دارد هر اطلاعات بیشتری از بازجو علوی دارند را با ما در اکانت MaryamHashemai@ تلگرام به اشتراک بگذارید.

کانون حقوق بشر ایران 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر