کل نماهای صفحه

۸ بهمن ۱۴۰۲

سید حشمت الله حیات الغیب کیست؟مسئول نظارت بر شرایط زندان‌ها و...

 

سید حشمت الله حیات الغیب کیست؟

سیدحشمت الله حیات الغیب، پیش از سال ۹۸ مدیرکل زندانهای استان فارس و یزد بود و پس از آن بعنوان مدیرکل زندانهای تهران منصوب شد.

حشمت الله حیات الغیب، مسئولیت نظارت بر شرایط زندان‌ها و نحوه اجرای آیین نامه سازمان زندان‌ها را بر عهده دارد.

وی علاوه بر این، در اجرای احکام اعدام در زندان‌های استان تهران و دو زندان رجایی‌شهر (تا پیش از تعطیلی این زندان) و قزلحصار مسئولیت دارد.

نظارت بر اجرای اصل طبقه بندی زندانیان، تهیه برنامه غذایی زندانیان و نظارت بر رعایت شئون انسانی زندانیان از دیگر مسئولیت های حیات الغیب است.

در دوران ریاست حیات الغیب بر زندانهای استان تهران و زندان قزلحصار، موارد متعدد نقض حقوق بشر صورت گرفته است که از جمله آنها میتوان به این موارد اشاره نمود:

سید حشمت الله حیات الغیب کیست؟
سید حشمت الله حیات الغیب

عدم رعایت اصل تفکیک جرائم بین زندانیان سیاسی و جرائم اجتماعی

تراکم بالای جمعیت

پرونده سازی های متعدد برای زندانیان

نبود امکانات درمانی

عدم رسیدگی پزشکی برای زندانیان بیمار

نبود آب آشامیدنی

نبود تهویه مطبوع

شکنجه زندانیان

تیراندازی منجر به مرگ به سوی زندانیان

در کارنامه ننگین سیدحشمت الله حیات الغیب، جز فشار روزافزون بر زندانیان به اشکال مختلف، نگه داشتن زندانیان در سخت‌ترین شرایط زیستی، زجرکش کردن زندانیان بخاطر عدم دسترسی به دارو و درمان و رسیدگی‌های پزشکی و نقض اولیه ترین حقوق هزاران زندانی به ثبت رسیده است.

در ردیف کارنامه حیات الغیب میتوان به این نمونه ها اشاره نمود:

هنگامی که روز ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱ در بحبوحه قیام سراسری، زندانیان در بندهای ۷ و ۸ زندان اوین، دست به شورش زده و شعار مرگ بر خامنه‌ای سر دادند، پاسخ آنان با گلوله داده شد که بر اثر آن دستکم ۸ تن از زندانیان کشته شدند. سایر زندانیان نیز توسط مأمورین به هواخوری منتقل شده و تا طلوع آفتاب، بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

مسئولیت آنچه که علیه زندانیان در زندان اوین رخ داد، با حیات الغیب بود.

علاوه بر این بایستی به وضعیت وخامت بار هزاران بازداشتی در زندان تهران بزرگ اشاره نمود که بدون دسترسی به آب آشامیدنی سالم و همچنین غذای کافی، نبود دستگاههای تهویه هوا و نبود وسایل سرمایشی و گرمایشی، در بدترین شرایط دوران حبس خود را می گذرانند.

همچنین باید به زندانیان بیماری همچون اسدالله هادی، علی معزی و کامیار فکور اشاره نمود که از عدم دسترسی به دارو، درمان و رسیدگیهای پزشکی در زندان های استان تهران و زندان قزلحصار، رنج می برند و جانشان در خطر است.

کانون حقوق بشر ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر