کل نماهای صفحه

۸ بهمن ۱۴۰۲

افشای شکنجه‌گران ، قاضی سیدمحمود ساداتی، نمونه بیرحمی و سنگ‌دلی

 

 افشای شکنجه گران قاضی سیدمحمود ساداتی، نمونه بیرحمی و سنگ‌دلی

قاضی سیدمحمود ساداتی

نام و فامیل : سیدمحمود ساداتی Seyed Mahmoud Sadati

محل تولد : استهبان

تاریخ تولد : ۱۳۳۷

محل زندگی : شيراز

سمت : قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب

لیست مناصب

دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب پاسداران فارس

رئیس دادگاه‌های نظامی، استان فارس (۱۳۸۶ ـ ۱۳۷۸)

رئیس دادگاه‌های نظامی، استان کهگیلویه و بویراحمد (۱۳۸۶ـ ۱۳۷۸)

رئیس دادگاه‌های نظامی، استان خوزستان (۱۳۸۶ـ ۱۳۷۸)

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح، استان فارس (۱۳۸۶ـ ۱۳۷۸)

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح، استان کهگیلویه و بویراحمد (۱۳۸۶ـ ۱۳۷۸)

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح، استان بوشهر (۱۳۸۶ـ ۱۳۷۸)

رییس شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز از سال ۱۳۹۱ تاکنون

کارنامه قاضی سیدمحمود ساداتی

سیدمحمود ساداتی در نقض جدی و گسترده حق اعتراض شهروندان به عنوان یکی از حقوق مسلم بشری نقش مستقیم دارد. او از جمله قضاتی است که در پرونده برادران افکاری، آنها را به اعدام و زندان‌های طولانی مدت محکوم کرد.

قاضی سیدمحمود ساداتی، نمونه بیرحمی و سنگ‌دلی و از ناقضان حقوق بشر
قاضی سیدمحمود ساداتی

قاضی ساداتی، به همراه قاضی مهرداد تهمتن و در مقام رئیس و قاضی شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز نوید افکاری را به دلیل شرکت در اعتراضات مرداد ماه ۱۳۹۷ به اتهام محاربه به اعدام، وحید افکاری را به اتهام معاونت در محاربه به ۲۵ سال زندان و حبیب افکاری را به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت در گروه معاند نظام و توهین به رهبری» به ۸ سال زندان محکوم کرده است.

نوید افکاری، در فایل‌های صوتی که از دادگاه او در فضای مجازی منتشر شد، گفته بود زیر شکنجه تن به اعترافات اجباری داده و در قتل حسن ترکمان هیچ نقشی نداشته است.

او از قاضی می‌خواهد شاهدی را که به شکنجه او شهادت داده بوده، احضار کند اما قاضی توجهی به حرف او نمی‌کند.

نوید در بخش دیگری از قاضی می‌خواهد فیلم دوربین مدار بسته فروشگاهی که دادگاه ادعا می‌کند مدرک جرمی علیه نوید افکاری در آن است را نمایش دهد اما قاضی از نمایش فیلم هم خودداری می‌کند.

نوید افکاری صبح روز شنبه ۲۴شهریور بدون اطلاع به خانواده‌اش اعدام شد. اجرای حکم این کشتی‌گیر جوان افکار عمومی و مردم ایران را دچار بهت و شوک کرد.

سیدمحمود ساداتی همچنین خرداد ماه ۱۳۹۹ سیاوش نوروزی، از بازداشت شدگان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۸ (در اعتراض به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران و انکار سه روزه آن توسط مقامات) را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت داخلی کشور و توهین به رهبری» به ۷ سال زندان محکوم کرد.

محمود ساداتی به عنوان قاضی و رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز در نقض حقوق فعالان مدنی و اجتماعی مشارکت مستقیم داشته است.

به عنوان نمونه او فروردین ماه ۱۳۹۹ محمد داوری فعال مدنی را به اتهامات واهی «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به مجموع به ۸ سال و شش ماه زندان محکوم کرد.

ساداتی در فروردین ماه ۱۳۹۷ میلاد حیدری هندیجانی شهروند ساکن شیراز را به اتهام «توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی» به سه سال زندان محکوم کرد.

پیش از آن در مرداد ماه ۱۳۹۶ دانیال استخر وکیل دادگستری به اتهام توهین به رهبری از طریق انتشار مطلبی در کانال تلگرام خود توسط سیدمحمود ساداتی به دوسال زندان و محرومیت از شغل وکالت محکوم شده بود.

در آذر ماه ۱۳۹۵ محمود ساداتی ۷۴ نفر از بازداشت شدگان روز کوروش در پاسارگاد را صرفا به دلیل تجمع در این مکان به مناسبت روز کوروش به یک تا هشت سال زندان محکوم کرد.

ساداتی در خرداد ۱۳۹۲ کاوه طاهری وبلاگ نویس شیرازی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف و توهین به رهبری» به ۳ سال زندان محکوم کرده بود.

محمود ساداتی در مقام قاضی شعبه یکم دادگاه انقلاب شیراز در قتل دولتی دو شهروند افغانستان به نام‌های محمدرامز رشیدی و نعیم هاشمی قتالی مسئولیت دارد. دادگاه انقلاب آن‌ها را بر اساس اعترافات اجباری که زیر شکنجه گرفته شده بود، مسئول حمله به حرم شاهچراغ در ۴ آبان ۱۴۰۱ دانست.

این دو شهروند افغانستان در حالی که از حق برخورداری از وکیل انتخابی محروم بودند، به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم شدند. محمدرامز رشیدی و نعیم هاشمی قتالی در ۱۷ تیر ۱۴۰۲ در ملاعام در شیراز اعدام شدند.

نقض حقوق پیروان سایر ادیان

سید محمود ساداتی از جمله قضاتی است که در محاکمه شهروندان سایر ادیان در استان فارس، سابقه طولانی داشته و بارها بسیاری از شهروندان را به دلیل گرایش مذهبی‌شان و با استناد به اتهامات واهی و بی‌اساس به زندان محکوم کرده است.

او در خرداد ماه ۱۳۹۹ فرزان معصومی و فرهام ثابت، دو تن از شهروندان بهایی ساکن شیراز را با اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروه‌های مخالف نظام» مجموعا به ۱۲ سال زندان محکوم کرد. پیش از آن شهریار عطریان، نوید بازماندگان، بهاره قادری، نورا پورمرادیان، سهیلا حقیقت، شهناز ثابت، سودابه حقیقت و الهه سمیع زاده از دیگر شهروندان بهایی ساکن شیراز نیز با همین اتهام از سوی سیدمحمود ساداتی هر کدام به شش سال زندان محکوم شدند. ساداتی همچنین نیلوفر حکیمی و احسان الله محبوب را نیز به دلیل اتهام مشابه به ترتیب به ۸ و یک سال زندان محکوم کرد.

محکومیت باهیه یلدائی از دیگر شهروندان بهائی ساکن شیراز به شش سال زندان به اتهام «توهین به مقدسات از طریق فعالیت در فضای مجازی و تبلیغ علیه نظام» نیز از احکام صادره توسط سیدمحمود ساداتی است.

سیدمحمود ساداتی همچنین در بهمن ماه ۱۳۹۷ سه شهروند بهایی دیگر ساکن شیراز شامل محبوب حبیبی، پژمان شهریاری و کوروش روحانی را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» مجموعا به سه سال زندان محکوم می‌کند

در خرداد ماه همین سال روحیه نریمان دیگر شهروند بهائی ساکن شیراز به همراه همسر خود فرزاد دل آرام از سوی ساداتی به ترتیب به ۵ و یک سال زندان محکوم شدند. محمود ساداتی به عنوان رییس دادگاه صادر کننده این حکم همچنین با درخواست محکومین برای عدم اجرای همزمان حکم زندان مخالفت کرده بود. این زوج بهائی از دادگاه تقاضا کرده بودند که به دلیل تنها نماندن فرزندشان حکم زندان برای آنها به طور همزمان اجرا نشود.

علاوه بر برخورد با شهروندان بهائی، محمود ساداتی در محاکمه پیروان دیگر مذاهب نیز سابقه دارد. به عنوان مثال او در بهمن ماه ۱۳۹۸ اسماعیل مغربی نژاد، نوکیش مسیحی ۶۴ ساله ساکن شیراز را به اتهام «توهین به مقدسات» به ۳ سال زندان محکوم کرد.

ثبت قاضی سیدمحمود ساداتی بعنوان یکی از ناقضین حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران

در تاریخ سوم مهر ماه ۱۳۹۹ (۲۴ سپتامبر ۲۰۲۰) ایالات متحده، ساداتی را به خاطر نقش او در نقض شدید و گسترده حقوق بشر در مقام قاضی شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز به فهرست تحریم‌های حقوق بشری خود اضافه کرد. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است «محمود ساداتی به خاطر نقش اش در پرونده هولناک نوید افکاری، جوان ورزشکاری که زندانی و وحشیانه به دست مقامات جمهوری اسلامی اعدام شد، مورد تحریم قرار گرفته است». بر اساس این تصمیم سیدمحمود ساداتی از ورود به ایالات متحده منع و کلیه دارایی‌های وی در خاک آمریکا یا در اختیار شرکت‌ها و بانک‌های آمریکایی توقیف خواهد شد.

کانون حقوق بشر ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر