همکاری رژیم اسد با داعش از زمان ظهور ناگهانی این گروه تروریستی در سوریه و عراق همواره برای محافل سیاسی و رسانه ای بحث برانگیز بوده به خصوص که عملا برای همه مشخص بود که داعش و رژیم اسد در همه زمینه‌ها به ویژه در زمینه نظامی در مناطق درگیری همکاری تنگاتنگی دارند. به این ترتیب که هرگاه داعش انقلابیون سوری مانند ارتش آزاد را با نیروی زمینی مورد هجوم قرار می داد همزمان با آن جنگنده‌های اسد ارتش آزاد را بمباران می کردند. جنگ این دو متحد در ظاهر دشمن علیه نیروهای مترقی در سوریه عمق همکاری آنها را ثابت می کند. از روزی که داعش کنترل استان «الرقه» را به دست گرفت تا امروز حتی یک بمب معمولی، بشکه‌ای آتش زا، موشک، خمپاره یا حتی گلوله‌ای معمولی از سوی ارتش اسد حتی به طور اشتباه هم که شده به سوی داعشی‌ها شلیک نشده است، اما رژیم اسد در عوض انواع اسلحه از جمله بمب‌های خوشه‌ ای، بمب های بشکه‌ ای آتش زا تا اسلحه شیمیایی را بر سر مخالفان حقیقی ریخته است. زمانی که در غوطه شرقی بیش از هزار نفر یکجا با اسلحه شیمیایی کشته شدند «الرقه» پایتخت داعش در امن و امان به سر می برد.
اینها حقایقی میدانی است، اما اکنون اسناد مهمی از داعش درز کرده، که همکاری این گروه با رژیم اسد را ثابت می کند. این دو در ارتکاب اعمال تروریستی 2 روی یک سکه هستند.
اسنادی که به شبکه تلویزیونی بریتانیایی «سکای نیوز» رسیده و روز دوشنبه در گزارش مفصلی از این تلویزیون پخش شد، نشان می دهد که بازپسگیری شهر باستانی «تدمر» از داعش بخشی از یک معامله محرمانه میان رژیم اسد و داعش بوده که از پیش ترتیب داده شده بود. داعشی‌ ها در ازای خارج شدن از شهر «تدمر» اجازه یافتند که همه سلاح های سنگین خود را از منطقه خارج کنند. اسکای نیوز این اسناد و مدارک را از افراد جدا شده از داعش دریافت کرده است.



این شبکه سندی را منتشر کرده که به زمان بازپسگیری شهر «پالمیرا» توسط رژیم اسد در ماه مارس تعلق دارد، داعش در این سند از رژیم اسد می خواهد که همه سلاح های سنگین و مسلسل های ضد هوایی خود را از داخل شهر به استان «الرقه» در شمال سوریه انتقال دهد و رژیم اسد با درخواست داعش موافقت می کند.
داعشی که در تلویزیون سکای نیوز ظاهر شد
استوارت رمزی، گزارشگر «اسکای نیوز» در این گزارش از یک داعشی جدا شده می پرسد آیا «داعش» در تحرکات خود با نیروهای وفادار به اسد، همکاری می کند، او پاسخ می دهد، دقیقا با هم همکاری و هماهنگی می کنند.
داعشی جدا شده در ادامه می گوید که همکاری داعش با اسد در زمینه بازپسگیری شهر تدمر و انتقال اسلحه سنگین این گروه تنها بخشی از این همکاری‌ها است. رژیم اسد از زمان تاسیس داعش با این گروه تروریستی همکاری تنگاتنگی را آغاز کرد.
خبرنگار اسکای نیوز در گزارش مستند خود علاوه بر اسنادی که از داعشی جدا شده دریافت کرده، به اطلاعاتی که «ارتش آزاد سوریه» و عناصر نفوذی آن در استان «الرقه» به این شبکه داده‌ شده نیز استناد کرده است. به این ترتیب اسکای نیوز با ارائه این مدارک مستند از همکاری چند ساله داعش و رژیم اسد پرده برداشت.