کل نماهای صفحه

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

«بمباران بیمارستان حلب باید امریکا را به تغییر سیاست‌اش در سوریه وادارد» سردبیری روزنامه واشنگتن‌پست

«بمباران بیمارستان حلب باید امریکا را به تغییر سیاست‌اش در سوریه وادارد»



ترجمه‌‌ی موضع رسمی بخش سردبیری روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا پیرامون سیاست باراک اوباما در سوریه
«بمباران ویران‌کننده بیمارستان القدس حلب در چهارشنبه شب گذشته، که بیش از ۵۰ غیرنظامی از جمله شش نفر از کادر درمانی بیمارستان و تعدادی از کودکان را کشت، یک حادثه تصادفی نبود و نباید موجب شگفتی کسانی شده باشد که به دنبال برقراری «آتش‌بس» در سوریه هستند. هفته‌هاست که رژیم بشار اسد قصد خود را برای بازپس‌گیری بخش شرقی حلب، که در کنترل مخالفان است، آشکارا بیان کرده و حتی در کلام نخست وزیر سوریه به کمک «دوستان روس‌مان» هم تصریح شده است. در این راستا، بمباران بیمارستان‌ها و بازارهای موادغذایی یکی از اجزای استاندارد کارزار ارتش اسد برای بیرون راندن شهروندان از مناطق تحت کنترل مخالفان است.
شنبه نهمین روز حمله به حلب بود. در این مدت براساس گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، ۲۲۶ غیرنظامی شامل ۵۰ زن و کودک بر اثر بمباران‌ها جان خود را از دست دادند. با این وجود امریکا و سازمان ملل همچنان بر این خیال پافشاری می‌کنند که طرح «خاتمه تخاصم»ای که به گفته آنان از ۲۷ فوریه آغاز شده و البته هرگز توسط رژیم اسد رعایت نشده، هنوز زنده است. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در حالی روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «من فکر می‌کنم هنوز می‌توانیم تصدیق کنیم که توقف تخاصم تا اندازه زیادی برقرار است» که امدادگران در حال بیرون کشیدن اجساد از زیر آوار بخش کودکان بیمارستان القدس حلب بودند.
روند انحطاط سیاست امریکا در سوریه، آن را به یک روال تهوع‌آور بدل کرده است. جان کری، وزیر خارجه امریکا، در حین مذاکره با روس‌ها درخصوص پایان دادن به خشونت‌ها تاکید کرد که در صورت عدم موفقیت این اقدامات، ایالات متحده به سراغ «برنامه جایگزین» خواهد رفت. آنگاه روسیه و رژیم سوریه توافقات صورت‌گرفته را به تمسخر گرفته و به بمباران غیرنظامیان و حمله به مناطق تحت تسلط مخالفان مورد حمایت غرب ادامه داد. جان کری اما صرفا به محکوم کردن خون‌ریزی‌ها حسب وظیفه بسنده کرد، آنگاه که روز پنج‌شنبه خود را «منزجر» از «حمله عمدی به تاسیسات درمانی شناخته‌شده» خواند.
اما آقای کری، با به فراموشی سپردن سخن پیشین خود درباره برنامه جایگزین، به سوی روس‌ها برمی‌گردد و از آن‌ها درخواست همکاری می‌کند. این چیزی است که پس از بمباران بیمارستان رخ داد: وزارت خارجه به گفته آقای کربی مجددا خود را متعهد به «فرایند سیاسی» نشان داد و او حتی تا جایی پیش رفت که برنامه جایگزین را «افسانه‌» توصیف کرد. در روز جمعه یک آتش‌بس جدید و ناکامل اعلام شد، که قرار بود از روز شنبه در حومه دمشق و ناحیه ساحلی لاذقیه آغاز شود. اما حلب، جایی که حملات رژیم سوریه در حال رخ دادن است، مشمول آتش‌بس نشد.
اما به نظر می‌رسد که ایالات متحده واقعا طرحی جایگزین داشته باشد. وال‌استریت ژورنال اخیرا گزارش کرد که این طرح جایگزین شامل فراهم کردن سلاح‌های نیرومندتر برای معارضین سوری است که احتمالا دربرگیرنده موشک‌هایی با توان هدف‌گیری هواپیماها و بالگردهای سوری است. گزارش‌های فراوانی موجود است که شخص آقای کری در جهت رساندن کمک بیشتر به معارضان چانه‌زنی کرده است تا به این ترتیب در برابر رژیم اسد و روسیه دست پر باشد. با این حال هر گونه اقدامی توسط رییس جمهور اوباما معلق نگه داشته شده است. آقای اوباما، که در تمام طول جنگ داخلی سوریه عمکردی مشابه داشته است، نگران این است که مداخله در سوریه وضعیت را بدتر کند، و هر اقدامی را که بتواند اوضاع را بهتر کند رد می‌کند.
اقدامات بی‌رحمانه اخیر باید باعث شود تا آقای اوباما در موضعش تجدید نظر کند. اقداماتی که باعث تقویت معارضان شود و به زیر کشیده شدن نیروی هوایی دولت سوریه بینجامد، نه تنها واکنش درست اخلاقی به بمباران عمدی بیمارستان‌ها و بازارهای مواد غذایی است، بلکه به لحاظ عمل‌گرایانه نیز تنها راه برای مجبور کردن رژیم اسد و متحدانش به جدی گرفتن مذاکرات درباره آینده سوریه به حساب می‌آید. رییس جمهور هنوز فرصت این را دارد تا اشتباهات گذشته خود را تا حدی جبران کند و مسیری جدید را به سوی صلح در سوریه ایجاد کند. او باید از این فرصت استفاده کند.
واشنگتن‌پست، ۲۹ آوریل ۲۰۱۶

https://goo.gl/QYqQre

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر