روزنامه بریتانیایی «ساندی تایمز»، گزارشی از همکاری نظامی طالبان و ایران منتشر کرده است.
این روزنامه، از آموزش‌های نظامی شبه‌نظامیان طالبان با نظارت مسئولان امنیتی ایرانی در پایگاه‌هایی در مناطق مرزی افغانستان و ایران، خبر داده که طی آن، شبه‌نظامیان آموزش‌هایی در زمینه چگونگی حمله به پایگاه‌های نیروهای ناتو با استفاده از اسلحه و بمب‌های محلی ساز، می‌بینند.

فرماندهانی از طالبان که در ایران آموزش دیدند
بنا بر این گزارش، شبه‌نظامیان، آموزش‌هایی در زمینه حمله به ایست‌های بازرسی و پایگاه‌های نظامی کوهستانی می‌بینند. همچنین آموزگاران ایرانی به شبه‌نظامیان طالبان آموزش می‌دهند که چگونه با استفاده از اسلحه کلاشینکوف، به اهداف خود در بیابان حمله کنند.
یک مقام مسئول در گروه طالبان درباره رابطه با ایران به روزنامه «ساندی تایمز» گفته است: «مذهب و تاریخمان متفاوت است، اما هدف ما یکی است، هر دوی ما می‌خواهیم آمریکایی‌ها را بکشیم».
این روزنامه در گزارش خود، با سه‌تن از فرماندهان طالبان که در ایران آموزش دیده‌اند، گفت‌وگو کرده است. یکی از فرماندهان که از اقلیم وارداک است، درباره سفر خود به همراه ۲۰ تن دیگر از شبه‌نظامیان سخن گفته است. آن‌ها از جنوب پاکستان به سمت غرب، یعنی مرزهای ایران حرکت کردند. سپس به شهر زاهدان در جنوب شرق ایران رفتند.
یکی دیگر از فرماندهان که از اقلیم غزنی در جنوب افغانستان است، گفت که به همراه افرادش، پنج روز طول کشید تا به نمروز در جنوب غرب افغانستان بروند و آن‌جا از مرز عبور کرده و به استان سیستان و بلوچستان رفتند. او افزود که طالبان، برای هر نفر، ۵۰۰ دلار به قاچاقچیان پرداخته کرده تا آن‌ها را به ایران برسانند. مرز را شبانه با خودرو پشت سر گذاشتند به گونه‌ای که با ایست‌های بازرسی ارتش روبرو نشوند. در نهایت آموزگاران ایرانی خود را پیدا کردند که با وانت‌های «پیک آپ» دنبالشان آمده بودند تا آن‌ها را به روستای در حومه شهر زاهدان منتقل کنند؛ روستایی که حدود یک ساعت از اردوگاه محل تمرین فاصله دارد.
او ادامه داد: «ایران تمام هزینه‌های سفر را پرداخت می‌کند، ما ابتدا پرداخت می‌کنیم اما هنگامی که به ایران می‌رسیم، پولی که هزینه کردیم را به ما می‌پردازند».
«ساندی تایمز» به نقل از منابع طالبان افزوده است که نیروهای گروه، با استفاده از اسلحه جنگی، تمرین‌های خود را زیر نظر مربیان ایرانی انجام می‌دهند. این دوره آموزشی سه ماه طول می‌کشید. در ماه نخست، به شبه‌نظامیان، چگونگی آغاز حملات پیچیده، چگونگی شلیک آتش به پایگاه‌های دشمن و چگونگی فرار پیش از آن‌که دشمن بتواند توان خود را جمع کند، آموزش داده می‌شود. در ماه دوم، به شبه‌نظامیان، کار گذاشتن مین و بمب‌های کنار جاده‌ای آموزش داده می‌شود، بمب‌هایی که بسیاری از نیروهای آمریکایی و بریتانیایی را در افغانستان کشت اما در ماه سوم، به شبه‌نظامیان طالبان، یورش به اهداف ثابت و بالا رفتن از کوه برای حمله به پایگاه‌ها، آموزش داده می‌شود.
این فرماندهان به «ساندی تایمز» گفته‌اند که ایران توسط قاچاقچیان و از راه صحرا، به آن‌ها اسلحه و بمب می‌رساند، قاچاقچیانی که از الاغ، شتر و اسب استفاده می‌کنند. با این وجود این فرماندهان معتقدند که سا‌ل‌های جنگ در افغانسان، به آن‌ها تجربه گرانبهایی داده است اما پس از آموزش در ایران، تجربه آن‌ها نیز بسیار بهتر شده است. یکی از آن‌ها می‌گوید: «این آموزش برای ما بسیار مفید بود».