کل نماهای صفحه

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

خامنه ای وحمایت او وسپاه پاسداران از کشتار و پاکسازی فرقه‌ای در سوریه عامل «بحران» فعلی پناهجویان سوری‌ست

 خامنه ای وحمایت او وسپاه پاسداران از کشتار و پاکسازی فرقه‌ای در سوریه عامل «بحران» فعلی پناهجویان سوری‌ست


اتحادیه اروپا و سازمان ملل می‌توانند صورتحساب رسیدگی به میلیونها پناهجوی سوری را به تهران بفرستند
لاهه، ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۵ – گروه فعالان نامه شام (۱) امروز اعلام کرد حمایت ایران از کشتارهای گروهی و پاکسازی فرقه‌ای در سوریه عامل اصلی‌ست که هر روز سوری‌های بیشتری را وادار می‌کند با شرایط دشوار خود را به مرزهای اروپا برسانند.
حکومت ایران بعلاوه حامی اقتصادی رژیم سوریه به شمار می‌آید و تاکنون میلیاردها هزینه برای ارتکاب این جنایات صرف کرده‌است. بدون حمایت‌های عظیم نظامی و اقتصادی سپاه پاسداران ایران، حکومت اسد سال‌‌ها پیش سقوط کرده بود.(۲)
مدیر گروه فعالان نامه شام، فواد حمدان در این مورد گفت: «اتحادیه اروپا و سازمان ملل باید صورتحساب هزینه‌های میلیونها مهاجر سوری را به تهران بفرستند، زیرا حکومت ایران دلیل اصلی تمام این تراژدی‌هاست. سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان شیعه تحت فرمان آن -از جمله حزب‌الله لبنان- در واقع نیروهای خارجی اشغالگری هستند که مناطق تحت کنترل حکومت در سوریه را اداره می‌کنند و مسئولیت آنچه رخ می‌دهد بر گردن آنهاست.»
آقای حمدان افزود: «کشورهای اروپایی باید متحد شوند و دلیل اصلی «بحران» مهاجران سوری را برطرف کنند؛ زیرا رسیدگی به پیامدهای بحران نمی‌تواند مشکل اصلی را برطرف کند.»
از زمان آغاز انقلاب سوریه در مارس ۲۰۱۱ و پس از آغاز حملات زمینی،‌ کشتارها و بمباران‌های هوایی میلیونها سوری ناچار به ترک خانه و کاشانه خود شدند. بعلاوه در برخی از مناطق از جمله دمشق و حمص، دولت سوریه با همکاری ایران سیاستی سیستماتیک در زمینه کوچ دادن اجباری شهروندان و تخریب و تصرف اموال آنان را در پیش‌گرفته است.(۳)
شیار یوسف، دبیر بخش تحقیقات نامه‌شام در این مورد گفت: «فرماندهان سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان شیعه‌‌ای که تحت کنترل و حمایت دارند – مانند حزب‌الله لبنان- هر دو در جنایات و خونریزی‌هایی که باعث شده مردم سوریه از خانه و کشور خود فرار کنند دست دارند. گذشته از این آنها به صورتی نظام‌‌مند درحال اجرای پاکسازی فرقه‌ای در سوریه هستند. سیاستی که یک سوی آن مافیایی از وابستگان به حلقه قدرت در سوریه است که سعی دارند از جنگ سود‌ اقتصادی ببرند و سوی دیگر آن برنامه‌ای است برای «شیعه‌سازی» که توسط ایران و حزب‌الله لبنان تعقیب و حمایت اقتصادی می‌شود.»
آقای یوسف افزود: «تعجبی ندارد که این جنایات جنگی و بشری منجر به آوارگی و پناهجویی میلیونها نفر شود و مرگ دلخراش هزاران پناهجویی که سعی می‌کنند از طریق مدیترانه یا راه‌های دیگر به امنیت برسند را در پی داشته باشد.»
پاکسازی فرقه‌ای یاد شده در بخش‌هایی از سوریه ترکیب جمعیتی را به شدت تغییر داده است. هدف نهایی این طرح این است که امنیت مسیر ساحلی دمشق به حمص در حاشیه مرز لبنان را تامین کند؛ بدین ترتیب حکومت سوریه نه تنها می‌ةواند به لحاظ جغرافیایی و جمعیتی بین این مناطق و مناطق تحت کنترل حکومت در سوریه نوعی یکدستی و هماهنگی ایجاد کند بلکه تداوم ارسال تسلیحات از ایران به حزب‌الله در لبنان نیز تضمین خواهد شد. پیش‌برنده اصلی این سیاست و حاکم اصلی مناطق تحت کنترل رژیم در سوریه،‌ در واقع سردار قاسم سلیمانی،‌فرمانده سپاه قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران) است.
در آوریل سال گذشته،‌ نامه شام گزارش با عنوان «پاکسازی خاموش فرقه‌ای: نقش ایران در تخریب‌های گسترده و جابجایی‌های جمعیتی در سوریه‌» را به دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در لاهه تقدیم کرد و از دادستان این دادگاه خواست شخصا پرونده‌ای برای رسیدگی به جنایات جنگی و بشری در سوریه باز کند.(۳)
آقای حمدان در این مورد گفت: «ما هنوز هم منتظر پاسخ دادستان هستیم- این درحالی‌ست که باید در ۲۳ ژوئن امسال به درخواست ما پاسخ داده می‌شد- قانونا دوماه پس از ارسال درخواست رسمی این نهاد ملزم به پاسخ‌گویی‌ست.»(۴)
حکومت‌های سوریه و ایران گروه‌های تندرو سنی نظیر داعش (یا به اصطلاح دولت اسلامی) ار مسئول تراژدی‌هایی معرفی می‌کنند که در سوریه رخ می دهد. اما واقعیت این است که این دو حکومت از هیچ اقدامی برای تحریک گروه‌های تندرو سنی و ایجاد درگیری فعلی میان شیعه‌ و سنی در سوریه و عراق فروگذار نکرده‌اند. تلاش حکومت‌های سوریه و ایران برای جا زدن خود به عنوان «هم‌پیمانی» در جنگ جامعه‌جهانی علیه داعش به هیچ‌وجه صادقانه نیست.
آقای حمدان افزود: «واضح است که بحران رو به شدتِ پناهجویان بازتابی است از وضعیت وخیمی که سوری‌ها در ترکیه، اردن و لبنان – محل اقامت فعلی بیشتر پناهجویان سوری- با آن روبرو هستند. بسیاری از آنها حس می‌کنند ایالات متحده و و هم‌پیمانان غربی‌ آن، پس از امضای توافق هسته‌ای در جولای گذشته با ایران مردم سوریه را به حال خود رها کرده‌اند. (۵) خیلی از سوری‌ها می‌گویند در مقابل محدود شدن بلند‌پروازی‌های هسته‌ای ایران، کشور آنها «فروخته» شده است. برای همین است که هر روز تعداد زیادی از آنها زندگی خود را به خطر می‌اندازند تا خود را به اروپا برسانند.»
نامه‌شام از مدتی پیش خواستار شده بود که شورای امنیت سازمان ملل پرونده سوریه را به دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) ارجاع دهد. تمامی جرایم جنگی و انسانی روی داده در سوریه باید مورد بررسی قرار گرفته و مرتکبان آنها مطابق با قوانین بین‌المللی به مجازات برسند. این بررسی باید نقش سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان تحت کنترل آن در سوریه، از جمله حزب‌الله لبنان را نیز در بربگیرد.
نامه‌شام بعلاوه مجددا از ایالات متحده خواست تعهدات خود مبنی بر آموزش و تسلیح شورشیان میانه‌رو سوری را عملی کند؛ نه صرفا برای مقابله با داعش بلکه به منظور مواجهه با گروه‌های وابسته به القاعده و همینطور نیروهای حکومت سوریه و لبنان و شبه‌نظامینان مرتبط با آنها. پس از طی آموزش‌های لازم و دریافت تسلیحات مورد نیاز برای آزاد‌سازی سوریه ، باید بر اساس عرف بین‌المللی «مسئولیت محافظت» ضمن برقراری منطقه پرواز ممنوع غیرنظامیان تحت حفاظت قرار گرفته و امکان دسترسی بشردوستانه به سرتاسر سوریه فراهم شود.
از نامه شام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر