کل نماهای صفحه

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

تامین مالیِ ترور – حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه منتشر شد

تامین مالیِ ترور – حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه منتشر شد




FUNDING_TERROR_Naame_Shaam_report_Cover_PHOTO_1_Dec2015_LowRes
با  لغو تحریم‌ها، ایران «کمک» به بشار اسد و حزب‌الله را افزایش خواهد داد
واشنگتن دی.سی، ۷ نوامبر ۲۰۱۵ – گروه فعالان نامه شام (۱) امروز گزارشی جدید حاوی جزئیاتی در مورد هزینه‌های کلان صرف شده توسط ایران برای حمایت مالی از گروه‌ها و فعالیت‌های تروریسیتی در لبنان، عراق، سوریه، فلسطین و یمن منتشر کرد؛ هزینه‌ای که مجموع آن از دهه ۸۰ میلادی تاکنون به ۸۰ میلیارد دلار بالغ می‌شود.
این گزارش که «تامین مالیِ ترور- تاثیرات اقتصادی برنامه هسته‌ای ایران و حمایت این کشور از گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه» نام دارد،  حمایت ایران از ماشین کشتارِ حکومت اسد در سوریه از زمان  آغاز انقلاب سوریه در  مارس ۲۰۱۱ تا کنون  را شرح داده مبلغ آن را سالانه بین ۳  تا ۵ میلیارد دلار آمریکا تخمین می‌زند.(۲)
این «کمک» نقشی موثر در کشته شدن بیش از ۳۰۰ هزار سوری، آواره شدن بیش از ۷ میلیون نفر در داخل سوریه و حدود ۴ میلیون نفر در کشورهای همسایه داشته است.
علاوه بر این،‌ حکومت ایران از دهه ۸۰ میلادی تاکنون سالانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار آمریکا در اختیار حزب‌الله لبنان قرار داده است؛ به این ارقام، می‌توان هزینه تسلیحات ارسالی از طرف ایران یا هزینه‌های ویژه‌ای مثل هزینه بازسازی مناطق شیعه‌نشین لبنان پس از جنگ سال ۲۰۰۶ با اسرائیل را نیز می‌توان افزود.  حزب‌الله یکی از اصلی‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی‌ست که در سوریه  برای حکومت اسد می‌جنگد.
شبه‌نظامیان شیعه در عراق که بسیاری از آنها در سوریه هم می‌جنگند، بین نیمه تا اواخر دهه اخیر سالانه بین ۱۰ تا ۳۵ میلیون دلار دریافت کرده‌اند. از سال ۲۰۰۹ تاکنون این رقم به مبلغ سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار آمریکا افزایش یافته است.
علاوه براین ایران بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار در اختیار سازمان حماس در فلسطین قرار داده است. سازمان جهاد اسلامی فلطین از سال ۲۰۰۷ تاکنون سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار آمریکا دریافت کرده‌است. شبه‌نظامیان حوثی در یمن نیز از سال ۲۰۱۰ تاکنون مبلغی بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون دلار دریافت کرده‌اند که بخشی از آن به صورت نقد  و بیشتر آن به شکل آموزش و تسلیحات دراختیار آنها قرار گرفته‌است.(۳)
در حاشیه انتشار این گزارش، شیار یوسف، مدیر گروه تحقیقاتی نامه‌شام گفت: «پس از امضای توافق هسته‌ای با ایران در جولای ۲۰۱۵، حکومت ایران در سال ۲۰۱۶ علاوه بر درآمد‌های جدیدی که از طریق صادرات نفت به دست خواهد آورد، به مبلغی معادل ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار نیز دسترسی پیدا خواهد کرد. گرچه بخشی از این پول صرف اقتصاد بیمار کشور خواهد شد، اما بخش قابل توجهی ازین درآمد نیز قطعا صرف اقدامات تروریستی و سیاست‌های تنش‌زا در سوریه و سایر نقاط خاورمیانه خواهد شد».
آقای یوسف افزود:‌«حکومت ایران در سال‌های اخیر میلیاردها دلار از منابع محدود خود را به جای مردم ایران، صرف حمایت از نماینده‌های خود در خاورمیانه و افزایش بی‌ثباتی در منطقه کرده‌است. به زودی و با رفع تحریم‌های بین‌‌المللی به دنبال توافق هسته‌ای در جولای ۲۰۱۵، سپاه پاسداران پول بیشتری برای خرج کردن در جریان ماجراجویی‌های فاجعه‌بار خود خواهد داشت. پیش‌بینی ما این است که ایران در سال ۲۰۱۶ به صورت ویژه در سوریه،‌عراق و لبنان مبالغ قابل توجهی را صرف حمایت از تروریسم کند».
گزارش تازه نامه شام که امروز در انستیتو خاورمیانه واشنگتن دی.سی. منتشر شد (۴)،‌ بعلاوه هزینه‌های برنامه‌ هسته‌ای-نظامی ایران را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. بنابه تخمین این گزارش تنها رآکتور اتمی بوشهر  حدود ۱۱ میلیارد دلار هزینه داشته است. با در نظر گرفتن هزینه‌های غیر مستقیم،‌ خصوصا هزینه‌های تحمیل شده به سبب تحریم‌های بین‌المللی برنامه‌ هسته‌ای ایران، این مبلغ  به ۱۰۰ میلیارد دلار بالغ می‌شود.
علاوه بر این،‌ این گزارش چنین استدلال می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید انرژی، هیچ صرفه اقتصادی ندارد. با توجه به عوامل اقتصادی و همینطور جغرافیای ایران، به نظر می‌رسد کنار گذاشتن سوخت های فسیلی و هسته‌ای و روی آوردن به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر، هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ زیست‌محیطی برای کشور بهتر باشد. بعلاوه، بر مبنای این گزارش، روی آوردن به این انرژی‌های تجدیدپذیر، می‌تواند رغبت سرمایه‌گذاران بین‌المللی به مشارکت را نیز افزایش دهد.
فواد حمدان، مدیر گروه فعالان نامه شام در حاشیه  این گزارش گفت:‌ دولت آمریکا وعده داده که در صورت عدم اجرای توافق هسته ای در سال ۲۰۱۶، تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی علیه ایران برجای خود باقی می‌مانند و یا دوباره از سر گرفته می‌شوند.»
آقای حمدان افزود: «اما استراتژی باراک اوباما برای مواجهه با افزایش حمایت اقتصادی ایران از فعالیت‌های تروریستیِ حکومت اسد، حزب‌الله و شبه‌نظامیان شیعه افراطی در عراق،‌ لبنان و یمن  – به دنبال آزاد شدن ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دارایی‌های بلوکه شده ایران- چیست؟».
همزمان، مرگ، ویرانی و پاکسازی فرقه‌ای در ابعادی کم سابقه در سوریه تبدیل به امری روزمره شده است. یکی از اصلی‌ترین عوامل این فجایع در میدان جنگ سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان تحت‌ کنترل آن -حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان شیعه عراقی و افغان- هستند؛ گروه‌هایی که عمده عملیات مهم انجام شده در سوریه از اواسط سال ۲۰۱۳ تاکنون را به نمایندگی از حکومت اسد برعهده گرفته و اجرا کرده‌اند. (۵) از اواخر سپتامبر ۲۰۱۵،  هواپیماهای روس نیز به کمک این شبه‌نظامیان شتافته‌اند؛ هواپیماهایی که در واقع مشغول بمباران کردن شورشیان سوری تحت حمایت ایالات متحده و متحدانش هستند. داعش یا دولت اسلامی به ندرت توسط این هواپیماها هدف قرار می‌گیرد.
نامه شام از ایالات متحده و هم پیمانانش درخواست می‌کند که جنگ سوریه را به منزله یک درگیری مسلحانه بین‌المللی در نظر بگیرد که یک طرف آن روسیه و ایران به عنوان نیروهایی اشغالگر حضور دارند و  در سمت دیگر آن تقلای آزادیخواهانه مردم سوریه که برای توقف اشغال تلاش می‌کنند.
بعلاوه ایالات متحده و هم پیمانان آن باید از ارجاع پرونده سوریه به دادگاه بین‌المللی کیفری (ICC) در لاهه حمایت کنند تا جنایات جنگی و بشری رخ داده در سوریه مورد رسیدگی قرار گیرد.
هم زمان روسیه باید با افزایش تحریم‌های اقتصادی و انزوای دیپلماتیک تحت فشار قرار گیرد تا به جای همکاری با ایران و کمک به ایجاد مشکلات بیشتر در سوریه،‌ به بخشی از راه‌حل این بحران تبدیل شود.
علاوه براین، آقای اوباما باید به تعهداتش مبنی بر تسلیح و آموزش شورشیان سوری میانه‌رو عمل کند، نه فقط برای مقابله با داعش یا گروه‌های مرتبط با القاعده، که برای مقابله با نیروها و شبه‌نظامیان سوری و ایرانی. طبق اصل بین‌المللی «مسئولیتِ حفاظت»، برای حفظ  جان غیرنظامیان و ایجاد امکان دسترسی بشردوستانه، لازم است برفراز سوریه منطقه پرواز ممنوع برقرار شود.
آقای حمدان در آخر گفت: «چه بخواهیم و چه نخواهیم، تنها ایالات متحده است که می‌تواند  جلوی بحران  و فروپاشی بیشتر در سوریه و خاورمیانه را بگیرد. ایالات متحده تنها کشوری‌ست که می‌تواند یک ائتلاف بین‌المللی موثر برای ساخت سوریه‌ای دموکراتیک و تحت حکومت قانون و رها از  بشار اسد و حامیانش را رهبری کند».
یادداشت‌هایی برای اهالی رسانه:
۱. « نامه شام» گروهی است متشکل از فعالان و شهروند روزنامه نگاران ايرانی، سوری و لبنانی که هدفش فاش کردن نقش حکومت ايران در بحران سوريه است. نامه شام به زبان فارسی به معنای «نامه‌هایی از سوریه»است. برای اطلاعات بیشتر در مورد گروه و فعالیتهای آن به اینجا مراجعه کنید:‌ www.naameshaam.org
اين گروه با حمايت «بنياد حکومت قانون» (مستقر در هلند) فعاليت می کند: www.lawrules.org
۳. در این گزارش – «تامین مالیِ ترور -تاثیرات اقتصادی برنامه هسته‌ای ایران و حمایت این کشور از گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه»- ، هزینه‌های صرف شده توسط ایران در حمایت از گروه‌های زیر تخمین زده شده:‌
- حزب‌آلله لبنان (از ۱۹۸۳ تا کنون)

- شبه‌نظامیان شیعه در عراق (از ۲۰۰۳ تاکنون)
- حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه (از ۲۰۰۷ تاکنون)
- شبه نظامیان حوثی در یمن (از ۲۰۱۰ تاکنون)
- حکومت بشار اسد و شبه‌نظامیان حاضر در سوریه (از ۲۰۱۱ تاکنون)
این گزارش همچنین مروری دارد بر تحریم‌های اقتصادی و سیاسی اعمال شده بر ایران؛ از جمله تاثیرات اقتصادی برنامه هسته‌ای و تحریم‌های مربوط به آن در اقتصاد کشور. بعلاوه این گزارش به صورت خلاصه توضیح می‌دهد که چرا تغییر استراتژی در روش‌های تامین سوخت به سود ایران خواهد بود. تمرکز اصلی این گزارش، بر یافتن پاسخ تعداد مشخصی سوال است و نه الزاما ارائه جزئیات مفصل تاریخی  و پرداختن به زمینه وقایع.
این گزارش به سفارش نامه شام و توسط یک انستیتو تحقیقات اقتصادی اروپایی تهیه شده که به دلایل امنیتی مایل به فاش کردن نام خود نیست.
روش تحقیق و محدودیت‌های اطلاعاتی: اطلاعات موجود در مورد حمایت اقتصادی ایران از گروه‌های یاد شده و در مناطق مورد ذکر در زمان‌های مشخص در انتشارات دولتی، مدارک منتشره توسط موسسات تحقیقاتی سیاسی، اتاق‌های فکر،‌ مقالات آکادمیک،‌ رسانه‌های معتبر اقتصادی و سیاسی بین‌المللی و همینطور رسانه‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی  مورد جستجو قرار گرفت. قابل اعتماد بودن منبع، بی‌طرفی و دقت اطلاعات به طور خاص در انتخاب اطلاعات مورد توجه قرار گرفت. .
ذکر این نکته ضروری‌ست که اطلاعات دقیق بسیار اندکی در زمینه ارقام و میزان احتمالی حمایت دولت و یا سایر نهادها در ایران – از جمله سپاه پاسداران- از گروه‌های شبه‌نظامی مورد اشاره در این گزارش وجود دارد. به دلیل محدویت دسترسی به اطلاعات مربوط به ارتباطات اقتصادی ازین دست و ابعاد آنها، در این گزارش از شواهد و منابع دست چندمی نیز بهره برده شده که ممکن است عقاید سیاسی نیز در محتوای آن منعکس شده باشد.
۴. انستیتو خاورمیانه در واشنگتن دی.سی.، www.mei.edu.
۵. در نوامبر ۲۰۱۴ نامه شام گزارشی مفصل با عنوان «ایران در سوریه: از دولتی هم‌پیمان با حکومت تا نیرویی اشغالگر» منتشر کرد، http://bit.ly/1Jp5zl8. این گزارش مثالهای متعددی از زیرپا گذاشته شدن حقوق بشر، جنایات جنگی و بشری که شبه‌نظامیان و نیروهای تحت کنترل ایران در سوریه مرتکب شده‌اند را در بر دارد. در همین گزارش پیشنهاداتی نیز در مورد روش‌های احتمالی اقامه دعوایی حقوقی علیه مقامت ایرانی از جمله سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران بابت تخلفات رخ داده مطرح شده است.
در می ۲۰۱۵ نیز نامه شام گزارش دیگری با عنوان «پاکسازی نژادی خاموش:‌ نقش ایران در ویرانی‌های گسترده و جابه‌جایی‌های جمعیتی در سوریه»  منتشرکرد :  www.naameshaam.org/new-naame-shaam-report-on-silent-sectarian-cleansing-in-syria/.در این گزارش حکومت اسد و حامیان آن، جکومت ایران و حزب‌الله لبنان متهم شده‌اند که در مناطق خاصی از سوریه،‌ از جمله دمشق و حمص اقدام به کوچ‌دادن اجباری سیستماتیک شهروندان سوری و ویرانی و تصرف املاک آنها کرده‌اند.
برگرفته از

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر