کل نماهای صفحه

۴ خرداد ۱۳۹۵

خامنه ای وطالبان - دوستی پس از دشمنی

خامنه ای وطالبان - دوستی پس از دشمنی

اما پس از سرنگونی نظام طالبان توسط ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۱، روابط میان دو طرف تغییر کرد و به همکاری‌های بی سابقه‌ای رسید.
سفرهای مکرر هیئت‌های طالبان به ایران باعث شد که رسانه‌های آمریکایی، از توسعه سریع روابط سخن بگویند. روزنامه آمریکایی «وال ستریت جورنال» به نقل از مسئولان افغان و اروپایی نوشت که ایران، به طور محرمانه، اقدام به تقویت روابط خود با طالبان کرد و امروز، حقوق برخی از شبه‌نظامیان این گروه را پرداخت کرده و به آن‌ها اسلحه می‌رساند.
این روزنامه نوشته است: «مسئولان معقتدند که ایران برای رسیدن به دو هدف، از طالبان حمایت می‌کند، نخست مقابله با نفوذ آمریکا در منطقه و دوم، دادن ثقل جدیدی به خود برای رقابت با ثقلی که اکنون گروه دولت اسلامی (داعش) آن را تشکیل می‌دهد و نفوذش به افعانستان رسیده است».
نیروهای طالبان در مرز ایران
این روزنامه به بعد استراتژیک اقدام ایران نیز اشاره کرده؛ در سایه افزایش فعالیت‌های نظامی طالبان و افق‌های جدید مذاکرات صلحش با دولت کابل، احتمال بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان از راه مشارکت در نظام حاکمیت، وجود دارد.
از سویی به نظر می‌رسد که گروه طالبان می‌خواهد از رابطه‌اش با تهران برای مقابله با دولت کابل و آمریکا به منظور بازگشت دوباره به قدرت استفاده کند. این در حالی است که ایران تلاش می‌کند با استفاده از گروه طالبان، جای پایی برای خود در افغانستان علیه پاکستان که حمایت از سعودی برای مقابله با نفوذ ایران را اعلام کرده، ایجاد کند و از هزاران مهاجر افغان برای جنگ در سوریه در حمایت از نظام بشار اسد، استفاده کند.
العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر