پاکستان به طور تلویحی اعلام کرد که ملا اختر منصور، رهبر گروه طالبان افغانستان، روز ۲۱ ماه مه جاری، در خاک پاکستان و در راه بازگشت از ایران، هدف حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی قرار گرفت و جان خود را از دست داد. این خبر را وزارت امور خارجه ایران تکذیب کرده اما رابطه خود را با گروه تندروی طالبان تکذیب نکرد.
وزارت امور خارجه پاکستان، یکشنبه ۲۲ مه اعلام کرد که در خودروی بمب‌باران شده توسط هواپیمای آمریکایی، گذرنامه‌ای پاکستانی متعلق به یک مرد یافته که والی محمد نام دارد؛ گذرنامه‌ای که حامل روادید معتبر ایران است.
این وزارتخانه افزوده که معتقد است صاحب این گذرنامه، ۲۱ مه، یعنی روز حمله هوایی آمریکا به ملا اختر، از ایران وارد پاکستان شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، خبرهای حاکی از سفر رهبر طالبان به کشورش را در این تاریخ، رد کرده اما سخنان مقام‌های پاکستانی که گفته‌اند، گذرنامه ملا اختر که احتمالا با نامی غیر از نام واقعی‌اش صادر شده، حامل روادید ایران است را رد نکرد.
صفحه نخست گذرنامه رهبر طالبان
این نخستین بار نیست که گزارش‌ها، از ارتباط میان نظام ایران و گروه تندروی طالبان افغانستان حکایت می‌کند، گروهی که در سال ۲۰۱۱ در پی حمله ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا به افغانستان، حکومتش سرنگون شد. با این وجود، این گروه همچنان، عامل فشار امنیتی بزرگی در افغانستان از راه حمله به نیروهای خارجی، ساختمان‌های دولتی و حتی غیر نظامیان، تشکیل می‌دهد.