کل نماهای صفحه

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

مصطفی بدرالدین چگونه کشته شد ؟ در هر حال حزب الله سیلی محکمی دریافت کردوجز سکوت کاری نمیتواند بکند

 مصطفی بدرالدین چگونه کشته شد ؟ در هر حال حزب الله سیلی محکمی دریافت کرد وجز سکوت کاری نمیتواند بکند

«حزب الله».. چه سیلی محکمی

تاریخ: دوشنبه, 16 May, 2016
حامیان حزب الله در حال تشییع جسد مصطفی بدر الدین در بیروت – عکس از خبرگزاری فرانسه
حامیان حزب الله در حال تشییع جسد مصطفی بدر الدین در بیروت – عکس از خبرگزاری فرانسه
«حزب الله» معارضه سوریه را به ترور مصطفی بدر الدین، برجسته ترین فرمانده نظامی خود در لبنان و سوریه از طریق هدف قرار دادن یکی از پایگاه های حزب در دمشق متهم کرد. آیا چنین چیزی قابل باور است؟ مدیر دیده بان حقوق بشر به «رویترز» گفت: «به مدت یک هفته است که شلیک و یا سقوط  خمپاره از غوطه شرقی به طرف فرودگاه بین المللی دمشق ثبت نشده است»!
آیا ترور از سوی خود حزب انجام شده است؟ حقیقتاً باور هر دو سناریو دشوار است؛ پذیرفتن بیانیه حزب الله مبنی بر ترور بدرالدین به دست گروه های مخالف سوری دشوار است، و باور کردن این که خود حزب او را پاکسازی کرد سخت است. ترور مصطفی یک ضربه دردناک معنوی برای حزب است، و روشن است که ترور وی در نتیجه عملیاتی دقیق صورت گرفته است. قابل توجه است که این عملیات در نزدیکی فرودگاه دمشق رخ داد که اسرائیل سابق بر این برخی اهداف حزب الله را در آن جا هدف قرار داده بود! البته مصطفی بدر الدین، ابو مصعب الزرقاوی و یا ابو بکر البغدادی نیست، بلکه خطرناک تر است. چندین دهه است که او یکی از مؤسسان تروریسم در منطقه ما بود. او پیش از «القاعده»، یکی از توسعه دهندگان پیشرو در بمب گذاری بود، و یکی از مبتکران عملیات انتحاری بود و حتی با وجود عماد مغنیه، او یک فرمانده نظامی کاربردی برای «حزب الله» بود.
بر اساس آنچه که یک منبع آگاه از جزئیات حزب الله به من گفت، مصطفی طراح امنیت و حفاظت از حسن نصر الله بود، و او خود یکی از محافظان بود، واولین متخصص ترورها در حزب، و مسؤل سلامت اطرافیان اسد بود. این منبع می افزاید: « آن چه قبل از ترور مصطفی بود یک چیز است و پس از ترور او چیز دیگری است، و ترور او بدین معناست که هدف بعدی ممکن است نعیم قاسم و یا حسن نصر الله باشند». جالب توجه است که حزب الله سر در گم، اقدام به متهم کردن اسرائیل نکرد، هر چند برخی از رسانه های وابسته به آن چنین کاری کردند، اما خود حزب این کار را نکرد و برخی مسؤلان حزب از برخی روزنامه نگاران خواستند درباره نقش اسرائیل چیزی نگویند، و تفسیر آن این است که اتهام اسرائیل  بدان معنی است که حزب برای حفظ آبروی خود و در برابر خشم داخلی باید پاسخ بدهد، اما حزب می داند که زمان مناسب چنین کاری نیست، به خصوص پس از جنایات اخیر آن در سوریه ، حزب در حال حاضر هیچ کشور عربی را پیدا نمی کند که همان گونه که در سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاد، در دفاع از آن در سطح بین المللی جدی باشد، علاوه بر این جامعه بین الملل در حال حاضر علاقمند به آرام سازی است.
بنابراین، چه کسی مصطفی بدر الدین را ترور کرد؟ رژیم اسد؟ باور آن نیز دشوار است زیرا ترور وی ضربه معنوی سختی به شمار می آید که نه حزب و نه حامیان حزب توانایی تحمل آن را دارند. ایران؟ باز هم سخت است؛ زیرا ایران توانایی آن را دارد که با برداشتن گوشی تلفن او را برکنار یا عوض کند. علاوه بر این از نظر تبلیغاتی ایران تحمل پیامدهای خبر ترور او را به خصوص پس از خسارت هایی که در خان طومان متحمل شد ندارد! پس چه کسی این کار را کرد؟ به نظر می رسد کسی که مصطفی را پاکسازی کرد، یک طرف قدرتمند است که سرنخ های زیادی از بازی آن جا را در دست دارد و مهم ترین کارت ها را می شناسد، و می تواند بدون هیچ درد سری تحرک داشته باشد، و می تواند هر کاری را در هر زمانی که بخواهد و بر اساس منفعت خود انجام دهد. شاید ترور مصطفی به نوعی یک سیلی تأدیبی به «حزب الله» باشد که نمی تواند جز بلیعدن این سیلی و سکوت کردن کاری انجام دهد. هر چه حزب الله، یا حسن نصر الله فریاد بکشند، فریادهای آن ها بی معنا خواهد بود، زیرا فریاد خائن انعکاسی ندارد.

طارق الحُمیّد

طارق الحمید سردبیر سابق الشرق الاوسط است. الحمید تحلیلگر و مفسر مهمان در برنامه های متعدد خبری بوده است و در دوران کاری برجسته خود در سمت های مختلفی در الشرق الاوسط و روزنامه های دیگر ظاهر شده است. وی اولین خبرنگاری بود که موفق شد با مادر اسامه بن لادن مصاحبه کند. الحمید لیسانس مطالعات رسانه ای خود را از دانشگاه ملک عبدالعزیز در جده دریافت کرده و درحال حاضر ساکن لندن است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر